Lentetocht GWC Groningen 24-03-2012


Vandaag vertrek ik in mijn eentje om in Groningen deel te nemen aan de Lentetocht. Mijn vast wandelmaatje heeft andere verplichtingen en Heleen zit voor 2 weken met haar voet in het gips om dat deze moet verweken zodat er een wrat of likdoorn uit gelepeld kan worden. Ik kies voor de 15 km omdat er geen 20 en 25 km is en ik 30 veel te saai vind om alleen te lopen. Ook is 15 km een mooie afstand om op mijn nieuwe schoenen te lopen.

Bij het inschrijven hoor ik dat de route niet gepijld is en ik ben hier niet blij mee als ik zie hoe summier de routebeschrijving is. Pijlen zou niet mogen van de Gemeente. Na een kop koffie die slechts 50 cent kost vertrek ik en ik loop al direct een paar honderd meter extra omdat ik de juiste zijstraat niet kan vinden. Het is heerlijk weer en met recht een Lentetocht te noemen. Omdat ik niet zo bekend ben in Groningen en de routebeschrijving zo summier is moet ik steeds naar straatnaambordjes zoeken om te kijken of ik wel goed loop. Ik ben niet de enigste die moeite met de routebeschrijving heb want bij de Helsinkistraat zie ik nog 4 wandelaars vertwijfeld kijken maar er komt iemand die wat beter bekend is en die zegt dat we wel goed zitten. Gelukkig maar want ik ben al een paar keer enkele meters fout gelopen.

De route voert me wel over heel wat industrieterrein wat nu niet bepaald het fraaiste is om van Groningen te zien. Gelukkig maakt de Euvelgunnerweg veel goed want hier is de natuur prachtig om te zien. Ik kom langs de Hooghoudt fabriek en hoop bij het Bastion Hotel iets te kunnen drinken maar het ziet er zo doods en stil uit dat ik maar door ga. Eerst een stukje Winschoterweg en dan over de brug naar alweer een industrieterrein. Wanneer ik in de buurt van het Euroburg stadion kom denk ik dat ik alweer niet goed loop maar omdat ik op mijn routebeschrijving de Oosterhaven ziet staan loop ik maar zo dat ik hier tenslotte toch uitkom. De vier wandelaars die ik eerder gepasseerd ben zie ik trouwens in geen velden of wegen meer dus ik weet niet wie er nu fout loopt. Niet veel later steek ik het Damsterdiep over en dan duurt het niet lang meer of  ik meld me af in het gebouw van Speeltuinvereniging FEO.

Mijn GPS gaf aan dat ik ruim 18.5 km gelopen heb. Het was echt lenteweer voor deze lentetocht. Jammer dat mijn wandelmaatjes niet in de gelegenheid waren om te wandelen. Mijn nieuwe schoenen liepen geweldig, totaal nergens last van. Jammer dat er veel industrieterrein in de route zat en de routebeschrijving soms niet zo erg duidelijk was. Ook was het fijn geweest als er ergens iets geweest was om een rust te houden. Pluspuntjes: de consumpties waren erg goedkoop in het gebouw van de speeltuinvereniging en ze hadden een mooie sticker voor het wandelboekje.

3 opmerkingen:

  1. Ondanks dat je alleen liep heb je er toch maar weer ruim 18 km opzitten.!!!!!! klasse.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was superwandelweer hè..ik ben naar de Ardennen getrokken..had wel weer wat moeite met helling op en af, maar het was verder zálig!
    Ik hou er niet van als er niet gepijld is nee..je loopt maar al te snel mis..en als je dan nog niet bekend bent ergens..! Ooit zo eens door een duinengebied lopen dwalen..stond er op de routebeschrijving 'bij de groene prullenbak naar rechts'..maar er wás helemaal nergens een prullenbak te bekennen! 8-O

    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb de laatste tijd enkele keren ook alleen met een beschrijving gelopen. Dit ging elke keer niet goed. Is dus wel erg lastig. Maar wel goed dat je alles (soms met wat moeite) hebt kunnen vinden. Ik las trouwens in een eerdere log dat je bent overgestapt naar New Balance schoenen. Een uitstekende beslissing, vind ik. Ik loop al jaren met dat merk (ander type, dat wel) en heb nog nooit last gehad van pijnlijke voeten of blaren. Ook de wat langere afstanden (80 km) gaan er goed op. Prima schoen.

    BeantwoordenVerwijderen