Drentse Wandelvierdaagse 9 t/m 12-05-2013


Dit jaar neem ik voor het eerst deel aan de Drentse Wandelvierdaagse in Odoorn. Ook mijn vaste wandelmaatjes Janny en Heleen zijn van de partij. Zij hebben deze 4daagse al vaker gelopen.

Donderdag 9 mei:
Sleen
Omdat ik met mijn man op een camping in Drenthe sta ben ik al wat eerder in de dw4d tent dan mijn maatjes en heb dus nog mooi de tijd om een kop starterskoffie te nemen. Al snel komen mijn wandelmaatjes er ook aan en wanneer het grootste deel van de meute vertrokken is beginnen wij aan onze tocht van 30 km. De route voert ons vandaag richting Sleen. Hoewel er onderweg 4 stempel en rustposten zijn rusten we vandaag slechts bij een stempelpost en dat is in Sleen als we er bijna 17 km hebben opzitten. Het is best lekker om hier even te zitten. We nemen er een kom soep en gaan daarna weer verder want we zijn dan nog maar net over de helft. Vandaag komen we niet door veel bos maar toch is de route wel mooi. Het weer is ook beter dan de voorspellingen waren want we hebben onze regenkleding niet nodig. Af en toe
Waarom moet Janny hier nu op de foto?
passeren we wandelaars die niet al te gemakkelijk meer lopen maar dit zijn de wandelaars die gisterenavond aan de Kennedymars begonnen zijn. Ik heb bewondering voor hen want afgelopen nacht heeft het flink geregend en ik hoorde dat het ook nog geonweerd heeft. We komen door 't Haantje en het kan niet anders dat Janny met dit plaatsnaam en 30 km zone bord op de foto moet. Na een goed uur komen we weer bij de tent aan waar we ons afmelden. We drinken hier nog iets en dan gaan mijn wandelmaatjes weer op huis aan en ik keer weer terug naar de camping.
De eerste dag hebben we er zonder problemen opzitten. Nog 3 dagen te gaan.

Vrijdag 10 mei:
Vandaag voert de route ons richting Schoonoord. De eerste stempel en rustpost is al op 5 km maar we besluiten om direct door te gaan en de rust te nemen bij Ellert & Brammert in Schoonoord. We hebben er dan 12 km opzitten. Het het is ook nu weer lekker om even op het terras te zitten en een kom soep tot ons te nemen.
Maar we moeten weer verder want we zijn nog niet eens op de helft. Het wandelen gaat me vandaag wat moeilijker af dan gisteren maar al kletsend met elkaar glijden de kilometers toch onder onze voeten weg. Wel zeggen we tegen elkaar dat we bij de stempelpost Poolshoogte even een korte rust nemen. Het is lekker om hier even te zitten en even van de voeten af te zijn. We hebben hierna nog 5 km te gaan. Ook vandaag zijn de weergoden ons weer goed gestemd en kan de regenkleding in de rugzak blijven. Na een uur melden we ons weer af.
Dag twee hebben we ook volbracht. nog 2 dagen te gaan.

Zaterdag 11 mei:
Vandaag gaan we richting Exloo. Het dorp waar we de kabouters op de  stoeptegels tegen komen. bij de eerste stempelpost laten we alleen onze kaart stempelen en kopen er een gevulde koek. De volgende stempelpost is Land van Bartje en dan hebben we er 14 km opzitten. Dit lijkt ons een mooi punt in de route om hier onze rust te houden voor een kom soep. binnen is het er wel heel erg warm en we besluiten er buiten op het terras te gaan zitten. Ook deze keer smaakt de soep weer goed. Ondanks dat we er lekker zitten moeten we toch onze weg weer
Ik krijg een duwtje in de rug
vervolgen. Ik vind de route van vandaag veel mooier dan die van de vorige twee dagen. We lopen veel in de bossen en dat vind ik altijd veel mooier dan die soms lange landwegen. We hebben besloten om bij Poolshoogte ook even een rust te nemen.
Even lekker zitten
Als we er aankomen lokt het terras met de lekkere stoelen ons en we nemen hier dan ook even plaats om iets te drinken. We hebben nog ongeveer 8 km te gaan en besluiten om weer verder te gaan. de lucht gaat er de laatste kilometers steeds dreigender uitzien en het duurt dan ook niet lang meer of de regen komt met bakken uit de lucht vallen. Het gevolg is dan ook dat onze broeken kletsnat zijn bij binnenkomst in de tent. Ik rijd vandaag met mijn wandelmaatjes mee terug naar mijn huis. maar omdat onze broeken zo nat zijn besluiten Heleen en ik om deze maar uit te trekken en dan maar in onze onderbroek in de auto te zitten. Janny ritst haar pijpen van haar broek af en laat deze tot op haar enkels zakken. dit alles is tenslotte beter dan met zo'n doorweekte broek naar huis te rijden.
Dag drie zit er ook op. Nog 1 dag te gaan.


Zondag 12 mei:
Vandaag halen we voor het laatst ons startstempel van deze 4daagse. Vandaag gaan we richting Valthe. Het terrein bij de tent is heel erg modderig van de regen die er gisteren en vannacht gevallen is. de eerste stempelpost is de Fruithof en deze is al op 4,5 km dus veel te vroeg voor een rust voor ons. Wel ziet Heleen dat ze er gevulde koeken hebben die er heerlijk uitzien dus is het besluit snel genomen om er maar een te nemen. En inderdaad de koek smaakt heerlijk. Wanneer we 10 km gewandeld hebben is er de stempel en rustpost in het Dorpshuis in Weerdinge. Ondanks dat het nog betrekkelijk vroeg is kiezen we toch voor een kom soep. de soep wordt ons aanbevolen door de medewerkster achter de bar. Het is eigengemaakte soep die vanmorgen om 6 uur al gemaakt zou zijn. Nu het is inderdaad een hele lekkere goed gevulde groentesoep. Wanneer we weer naar buiten gaan begint het te regenen en we schuilen even bij een gebouw. maar omdat de lucht er erg donker blijft uitzien besluiten we toch maar om onze regenbroeken aan te trekken. Omdat de weersvoorspellingen voor vandaag niet zo best zijn had ik vanmorgen ook al gekozen om mijn Goretex jack aan te doen. Wanneer we in Valthe bij de stempelpost aankomen besluiten we om direct verder te gaan.
Lopend over modderige paden
We hebben in het routeboekje gezien dat er op 23 km een stempel en rustpost in Landgoed Hunzebergen is. Janny en ik hebben hier al eens vaker een rust genomen toen wij een NS tocht liepen. Wanneer we hier aankomen zien we dat de rust niet in de cafetaria bij het zwembad is maar in het hotel zelf. De rode loper ligt zelfs uit en de stempel op onze stempelkaart krijgen we van een heer in pak.
Janny en ik op de rode loper
Op de opmerking van dat we dit nog nooit meegemaakt hebben dat we een stempel kregen van iemand in een pak zegt hij dat zij dit ook nog nooit hebben meegemaakt maar dat ze het wel heel leuk vinden.
We nemen plaats op het terras en nemen hier een broodje kroket. We hebben nog 7 km te gaan en gelukkig is het wel weer droog maar omdat ik geen hinder heb van mijn regenbroek hou ik deze toch maar aan want wie weet komt er nog wel weer regen en om de broek dan snel aan te trekken vind ik nu ook niet zo handige klus. Vandaag voel ik wel heel erg dat ik voeten en enkels heb maar zonder noemenswaardige problemen bereiken mijn wandelmaatjes en ik dan toch de finish.

We hebben er 4 dagen wandelen opzitten. Iedere dag hebben we 30 km gewandeld. Het was gezellig zo met zijn drieën. Ondanks de slechte weersvoorspellingen zijn we alleen zaterdag heel nat geworden.
Ik vond de laatste twee dagen de routes het mooist.
Lekker, even mijn schoenen uit.

Janny en Heleen met hun broodje kroket 
Kom je van toilet, zet Heleen je snel op de foto
Heleen en ik

1 opmerking:

  1. Prachtig..beetje op en af met het weer, maar wat wil je..vier dagen achter elkaar, dan kún je in dit land niet doorlopend góed weer verwáchten tegenwoordig hè! haha! Ik vind het knap hoor..4x30..maar voor jullie was het weer een heel goede voorbereiding op die 4x40 hè! ;-)
    Groetjesss!
    ps. ik vermoed dat Jannie 'de Haan' heet? :-P

    BeantwoordenVerwijderen