Borgerswoldtocht Veendam 03-05-2014

Vandaag kies ik natuurlijk voor de Borgerswoldtocht. Deze tocht wordt gehouden in mijn woonplaats en het is dus logisch dat ik voor deze tocht kies, vooral omdat ik geen wandelmaatjes heb die me vandaag vergezellen.

De tocht dankt zijn naam aan het schitterende recreatiepark Borgerswold. dit park heeft een oppervlakte van 450 hectare, waarvan 100 hectare water. Borgerswold betekent oorspronkelijk woud van de burgers. Steeds meer heeft het een regionale functie gekregen. Er is van alles te doen, van midgetgolf tot skaten, van mountainbiken tot aan waterskiën. Maar je kunt er natuurlijk ook gewoon genieten van de rust en de ruimte.

Vandaag kan ik dus op de fiets naar de startlocatie want het is hooguit 5 minuten fietsen. Ik schrijf me in voor de 25 kilometer en neem eerst nog een kopje koffie voordat ik vertrek. Nadat ik de routebeschrijving in ontvangst genomen heb begin ik aan mijn tocht. Ik ben misschien nog maar net 500 meter op weg als een wandelaarster me al aanspreek over de route. Ze loopt nu al verkeerd. Terwijl ik koffie dronk hoorde ik haar bij het inschrijven al vragen hoe het met de route zat of dit gemakkelijk was en of de route van pijlen voorzien was. Ik begrijp eigenlijk niet dat ze nu al verkeerd loopt want er staan hele grote gele pijlen op de weg. Ik zeg haar dat ze maar even een stukje met me moet oplopen dan wijs ik haar hoe het werkt. Na een paar pijlen vertel ik haar dat ik verder ga want zij loop maar 5 km en ik 25 km en haar tempo is bepaald niet erg snel. Al snel gaat het richting Borgswold en kom ik langs enkele zogenaamde "kapiteinshuizen".
Zulke Veenkoloniale huizen stonden -en- staan ook elders in Veendam, maar zijn in de jaren '70 in historische bouwstijl nagebouwd of herbouwd op de locatie aan de rand van het toen nieuw aangelegde Borgswold of ook wel Borgerspark genaamd.
Het beloofd vandaag lekker wandelweer te worden, de zon schijnt en het is een lekkere temperatuur.
De tocht voert me al slingerend door het Borgerswold en het verwondert me altijd weer dat je dan toch weer op paadjes komt die je nog nooit eerder genomen heb.
Wanneer ik het Borgerswold uit kom gaat het richting Wildervank. Als ik ook Wildervank achter me laat zie ik op de routebeschrijving dat ik 5,5 km heb afgelegd en dat het nog 9 km is tot de rust in het Theehuis. Dat betekent dat het een stuk over een industrieterrein gaat en over een lang stuk landweg. Niet echt mijn ding en zeker niet als je zonder wandelmaatje loopt. Ik heb er spijt van dat ik mijn mp4 speler niet bij me heb. Ik vind dit altijd hele saaie stukken en dat er weinig te zien is  (mizzd zou ongetwijfeld heel wat gezien hebben om foto's van te nemen, neem ik aan)
Eindelijk kom het Theehuis in zicht en neem ik plaats in de tuin om even een rust te houden.
Ondanks dat ik lekker in de tuin zit ga ik toch maar weer verder want ik ben nog maar op de helft van mijn tocht. De tocht voert me weer richting Wildervank en nog steeds over landweggetjes. De route gaat door Wildervank richting Langeboschemeer. Wanneer ik de stuw gepasseerd ben en op een graspad loop gaat het mis en lig ik voordat ik het weet op de grond. Ja het kon ook eigenlijk niet uitblijven het was al heel wat wandeltochten geleden dat ik gevallen was. Gelukkig trek de pijn snel uit mijn enkel weg en kan ik weer opstaan. Ik geniet van het uitzicht over het meer en ik wist niet dat je hier kon wandelen. Ook dit is een lang pad maar minder eentonig dan de landwegen.
Intussen is het minder zonnig geworden maar het is nog steeds ideaal wandelweer.
Ik kom in de buurt van de Noord-Nederlandse Zweefvlieg Club en er gaat net een zweefvliegtuig de lucht in. Leuk om hier even naar te kijken.
Niet zo erg veel later brengt mijn tocht me weer naar het Borgerswold.
Ik neem nog even een korte pauze op een bankje terwijl ik hier mijn lunch opeet. Het valt niet mee om hierna weer van het bankje op te staan want het is een heel laag bankje maar het lukt natuurlijk toch.
ook nu slinger ik weer over allerlei paadjes en moet ik ook nog over een  hoge brug met open treeën. Ik moet tegenwoordig niets meer hebben van bruggen met treeën nadat ik van de trap viel en mijn voet brak. Al vasthoudend aan de leuning kom ik veilig aan de overkant. Ik vind het wel prettig dat het laatste stuk van de tocht ook door het Borgerswold gaat tenslotte heet de tocht ook Borgerswoldtocht. Niet veel later meld ik mij af en drink nog wat voordat ik weer naar huis ga.

Het was goed wandelweer. Mijn GPS gaf 27,04 km aan. Op de routebeschrijving stond dat de tocht 27,5 km was. Ik vind het persoonlijk wel prettig als ik van tevoren al weet dat de tocht langer zal zijn. Ik had wel gehoopt dat de route deze keer richting natuurpark Tussen de Venen in Muntendam en het Adriaan Trip Bos zou gaan. Ik vind de Wildervanksterdallen op de fiets zelfs een saai stuk en vorig jaar ging de 25 km hier ook al heen.
De routebeschrijving was prima en de route was ook goed bepijld.










4 opmerkingen:

  1. Je verslagjes zijn 'anders' mooi, Noortje, dan MizzD's logjes. Je ziet ook andere dingen, maar je fotootjes zijn super !
    Hoe is 't na de val ? Alle pijn weg ?
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen 's avonds en de dag erna wat pijn aan mijn enkel en wat stijf maar gelukkig is alles nu weer prima in orde.

      Verwijderen
  2. Nee hoor.. industrieterreinen en lange landwegen zijn aan mij ook niet besteed.. daar zie je zelden iets interessants.. op die wegen eerder nog dan op die bedrijventerreinen.. dat vind ik ook echt 'armoe' als men een wandeltocht dáár overheen laat gaan! Een tocht moet een soort van 'reclame' zijn voor de stad of streek waar ie door gaat vind ik.. de mooiste stukjes dus laten zien, die je als 'onbekende' niet weet.. of zelfs als 'inwoner' niet. Industrie- en bedrijventerreinen horen daar echt niet bij en zouden gemeden moeten worden als het kan.
    Heb je de organisatie na afloop verteld over wat je liever had gezien? Soms dóén ze echt wat met je opmerkingen hoor! (alleen niet in Maassluis, met de 10km-route van de Kilometervretersmars.. maar die doe ik dan ook niet meer!)
    Heel mooi verslagje en foto's.. en ik lees gelukkig in je reactie op Lies dat het weer goed gaat met je enkel. Ik heb ook een hele tijd gehad dat ik geregeld viel.. gelukkig is dat nu alweer een tijdje over, want het kan echt goed verkeerd uitpakken hè!

    Mijn vakantieverslag komt eraan hoor! :-)))
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer een leuk verslag. Op dat industrieterrein na, lijkt mij de omgeving waar de tocht door heen liep mooier dan dat ik als "westerling" van Groningen verwacht. Maar men ontkomt er vaak niet aan om soms zulke wegen in de tocht op te nemen.
    Maar wees wel voorzichtig met dat vallen, de Vierdaagse is niet zo heel ver weg meer.

    BeantwoordenVerwijderen