Titanic: The Artifact Exhibition Amsterdam 09-05-2014



Ruim 2 weken geleden vroeg mijn zusje of ik al naar de Titanic: The Artifact Exhibition geweest was. Ik was dit wel steeds van plan maar het was er nog steeds niet van gekomen. Tot mijn schrik zag ik op internet dat de expositie tot en met 11 mei te zien zou zijn. Dus veel tijd had ik niet meer om te gaan. Omdat zij de expositie ook nog niet bezocht had besloten we om een datum af te spreken om samen te gaan, zo wie zo is dat gezellig omdat ik haar niet al te vaak zie omdat zij in Amstelveen woont en ik in het hoge Noorden.

Het verhaal van de Titanic is natuurlijk meer dan bekend: meer dan 100 jaar geleden zette het beroemdste passagiersschip koers naar New York. op zijn eerste reis sloeg het noodlot al toe en na een aanvaring met een ijsberg zonk het schip naar de bodem van de oceaan. Van de 2228 opvarenden, onder wie drie Nederlanders, overleefden slechts 703 mensen de ramp.

Om 13 uur ontmoet ik mijn zusje op het station Amsterdam-Zuid en nadat we in een restaurant vlakbij de Expo eerst koffie gedronken hebben gaan we naar de ingang van de Expo. Omdat ik al via internet toegangsbewijzen gekocht hebben kunnen we gelijk doorlopen. We krijgen een audiotour en een boarding pass met een naam erop (aan het eind van de expositie kun je kijken of je de ramp overleefd hebt). 
Dit is de foto die ik binnen maakte
In chronologische volgorde komen de bouw van het schip, het leven aan boord, de fatale ramp, waarbij ruim 1.500 mensen om het leven kwamen, en de expedities naar de bodem van de oceaan aan bod. Door de audiotour krijgen we en goede uitleg over heel wat dingen en ook de film laat ons het een en ander zien en vertelt de oorzaken waarom het hoogstwaarschijnlijk zo erg mis ging. Ik ben blij dat mijn zusje bij me is want hoe het komt weet ik niet maar ik kan de nummers op mijn audiotour niet indrukken en als zij het voor me doet lukt het wel. Ik heb gelezen dat er geen foto's genomen mogen worden maar ik zie dit iedereen doen en ik waag me er ook aan. Ik heb net een foto genomen en word direct aangesproken dat dit niet mag. Ik kan niet nalaten om te zeggen dat bijna iedereen foto's neemt en ook heel veel met hun mobiel.

Authentieke artefacten, die bij diverse expedities uit het wrak in de diepe wateren van de Noordelijke IJszee zijn geborgen, nemen je mee terug in de tijd. Zij vertellen het verhaal van het iconische schip en geven haar passagiers en bemanning een gezicht. 
Parfumflessen van een handelaar die zijn waar wilde verkopen in New York,gouden sieraden met diamanten uit de bovenlaag van de bevolking, kleding van emigranten op weg naar een nieuw leven, ongeschonden porselein servies voorzien van het logo van de rederij "White Star Line", scheepsonderdelen zoals een patrijspoort en reconstructies van de vertrekken, etc.

Langzaamaan komen we aan het eind van de tentoonstelling. Op de lijst van de geredde en omgekomen opvarenden kijken we of we bij de geredden behoren. Volgens onze boarding passen zijn wij beiden gered.
Ik bedenk me hoe angstig en hoe koud moeten de opvarenden het gehad hebben. 
Mijn zusje laat tenslotte nog een reactie achter in het gastenboek en zij zet me nog op de foto bij de uitgang.

Al met al ben ik blij dat ik nog net op de valreep geweest ben. Ik vond het erg indrukwekkend. Ook was het heel bijzonder om een stuk van de boeg aan te raken en aan de ijsberg te voelen. Het lopen door de nagemaakte gang van de eerste klas in het begin bezorgde me zelfs kippenvel. 













We gaan hierna ergens iets drinken totdat het tijd is om naar het restaurant te gaan waar mijn zusje een tafel voor twee besproken heeft. Als we bij het afgesproken restaurant Fidelio komen is het maar goed dat we besproken hebben want  ondanks dat het nog geen 18 uur is blijken alle tafels al gereserveerd.


Dat we al zo vroeg een tafel gereserveerd hebben komt doordat ik nog met de trein terug moet naar het Hoge Noorden. Het eten dat we hier besteld hebben is heerlijk. Het was maar een gok of het iets zou zijn omdat we er niet eerder geweest waren maar het is zeker voor herhaling vatbaar. Het was een leuke dag waar ik met plezier aan terug denk.

5 opmerkingen:

  1. Een schip dat als onzinkbaar bekend stond, Noortje... Wellicht een heel boeiende, aangrijpende tentoonstelling.
    En afsluiten met een heerlijk etentje... Mooie dag !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad was de expositie betreffende de Titanic zeer indrukwekkend en zeker de moeite waard om te bezichtigen.
    Als ik jouw verslag lees dan beleef ik de expositie weer opnieuw.

    Hermus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dat ook altijd.. als er niet gefotografeerd mag worden.. altijd word ík eruit gepikt om toegesproken te worden als ik dan toch eens één fotootje durf te maken. Misschien ligt het aan onze gezichten.. anderen zien er al zo brutaal uit dat aanspreken wellicht tóch niet zal helpen? hahahahaa!
    Indrukwekkend was het dus.. en dat zal best.. ik moet me dat soort dingen niet te véél inbeelden allemaal anders slaap ik niet meer.. en reis ik sowieso nóóit meer met een grote boot! hahahaha!
    Gezellig zo eens met je zus op stap hè.. en nog lekker uit eten ook.. echt een compleet dagje uit.. leukkk! :-)
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan te bedenken dat de anderen gewoon door bleven fotograferen. Zal inderdaad wel aan onze gezichten liggen dat wij worden aangesproken.

      Verwijderen
  4. Interessante tentoonstelling, ik het het helaas gemist. Jullie hebben het overleefd en ook nog lekker gegeten, groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen