Eendrachttocht Assen 04-04-2015

Vandaag houdt Wandelvereniging voor de 20ste keer hun Eendrachttocht. Gisterenavond hoorde ik dat mijn wandelmaatje Heleen toch met me meeging. Gezellig, want het loopt voor mij altijd beter als ik gezelschap heb vooral nu ik de laatste tijd last mijn spieren heb.

Mijn taxi staat voor

Even voor half negen staat mijn wandelmaatje voor de deur en zeer voorspoedig arriveren we in de startlocatie "Het Wielerhome" in Assen. Wanneer we ons hebben ingeschreven voor de 15 km is er nog tijd genoeg om een bak koffie te drinken want ze houden zich strikt aan de starttijden en wij mogen pas om 9 uur 15 starten.

Al snel lopen we over onverharde paadjes en af en toe is het er wel heel erg modderig. Je kunt duidelijk zien dat het de afgelopen dagen flink geregend heeft en soms is het wel even zoeken om zonder uit te glijden of natte voeten je pad te vervolgen.

Toch blijven we op de been en komen we door het plaatsje Witten, vooral bekend van de TT omdat er dan veel campings zijn voor de bezoekers van de TT. In Witten hebben we onze eerste rust, het is bij camping Buitenpret. We hebben dan bijna 5 km gewandeld maar wij vinden het nog te vroeg voor een rust en laten er dus alleen onze controlekaart afstempelen. Het is heerlijk wandelweer en al kletsend verdwijnen de kilometers onder onze voeten. We gaan nu richting  Baggelhuizerplas.  De baggelhuizerplas is een veelzijdig recreatiegebied. Bossen, grasvelden en stranden zijn aanwezig bij dit geweldige mooie stuk natuur! Ik heb al vaker bij verschillende wandeltochten door dit recreatiegebied gewandeld en het blijft mooi.

We komen over een brug over de Drentsche Hoofdvaart en gaan nu richting Kloosterveen. Kloosterveen (vroeger ook Vrouwenveen) is de benaming voor een historische plaats ten zuiden van  Assen. Op het noordelijkste deel daarvan werd vanaf 1997 als onderdeel van Assen-West de nieuwbouwwijk Kloosterveen gebouwd. De wijk en het historische gebied zijn gecentreerd rond de Drentsche Hoofdvaart.

We komen door een mooie nieuwe woonwijk en er staan heel wat mooie huizen. Op de routebeschrijving zien we dat het niet zo lang meer zal duren of we zullen de volgende rust bereiken. En jawel hoor we komen in het winkelcentrum Kloosterveste. Hier blijkt ook een lentefeest/paasmarkt te zijn. Al snel zien we Brasserie "De Veste"  Hier nemen we even een rust en drinken er wat. Helaas hebben ze er geen appelgebak (dit is min of meer een gewoonte om dit bij een wandeltocht te nemen) maar wel een Drents Turfje.

Een Drentse turfje is natuurlijk typisch Drents, een goed gevulde kruidcake met walnoten, rozijnen en kruiden. Nu het smaakt me goed!
Bij de paasmarkt is er ook een Paasboerderij en zo te zien valt deze bij de aanwezige kinderen goed in de smaak.

Het is weer eens wat anders om een stukje door een vrij nieuw winkelcentrum te wandelen. Ik wist trouwens niet dat er hier een winkelcentrum was met alle winkels die je eigenlijk nodig hebt.
We beginnen nu aan de laatste kilometers van onze wandeltocht. En voordat ik het eigenlijk weet zijn we weer bij de startlocatie terug.

We melden ons af en omdat het een lustrum is voor de wandelvereniging (20ste keer) krijgen we een presentje. Een plastic etuitje met pleisters. Een leuke geste, zeker voor een wandelaar want zoiets hoort standaard bij je uitrusting in je rugzak. We zien dat er ook broodjes kroket te koop zijn en voordat we weer op huis aan gaan nemen we dit nog. Het was een fijne tocht met prima wandelweer. Ook vond ik dat ik deze 15 km beter kon wandelen dan de wandeltocht van 15 km in Drachten. Daar had ik de laatste kilometers heel veel last van mijn spieren en hier viel dat erg mee.
In het begin was het pad niet al
te best
Heleen laat de kaart stempelen bij de eerste controle en rust

Dat wil er wel na zo'n tochtje in

1. Je ziet er stralend uit, Noortje, zelfs na 15 km. !
    Tof log weer, met mooie/leuke foto's !
    Lie(f)s.

2. Zo te zien een leuke afwisselende tocht! En zo'n turfje zou mij ook wel smaken hoor!
    Het ging nu beter dan die vorige 15km-tocht? is dat omdat het beter gaat me je spieren (of de medicijnen daarvoor) of dat je weer wat meer ingelopen raakt?
    In ieder geval fijn dát het zo is hè.. geeft perspectieven voor de komende tochten!
    Groetjesss!

1. Dat het lopen beter ging dan de vorige keer heeft niet te maken met de medicatie want iedere maand wordt de prednison ietsje afgebouwd. Ik denk dat het advies van de fysiotherapeut (ik heb sinds kort fysio) om mijn eigen tempo te lopen hier aan heeft bijgedragen. Ik liep deze keer zelfs op nieuwe schoenen en deze zaten mijn gelukkig als pantoffels. Ik vind het altijd weer even wennen en ook spannend als ik nieuwe schoenen heb (deze keer zelfs een andere merk als eerder)

Verwijderen
    2. Oeh ja.. meteen 15km op nieuwe schoenen.. ik zou het niet durven denk ik! Maar ze bevallen dus, je Hanwags? fijn hoor!
      En ook dat die medicijnen afgebouwd worden en het dan tóch beter gaat.. eigenlijk wel fantastisch nieuws hè! :-)

3. Als ik nieuwe New Balance schoenen had liep ik er altijd direct 25 km op maar dan had ik wel hetzelfde model. Ik vond het nu wel spannend omdat ik een ander merk heb en als ze niet zouden bevallen het toch wel zonde van het geld zou zijn.

Verwijderen
    4. Als ik nieuwe New Balance schoenen had liep ik er altijd direct 25 km op maar dan had ik wel hetzelfde model. Ik vond het nu wel spannend omdat ik een ander merk heb en als ze niet zouden bevallen het toch wel zonde van het geld zou zijn.

3. Mooie wandeling Noortje en je zag er super fris uit bij de aankomst, zou dat aan het Drentse turfje te wijten zijn ?

4. Toch wel belangrijk met 2 leuke maatjes, een om méé te wandelen en eentje om mee te wandelen.
    Nog een prettige zondag,
    Joris

1. Altijd beter om gezelschap bij je te hebben, dat loopt altijd een stuk gemakkelijker.