Zwanen leed



Schreef ik in de update bij mijn postje "De Zwanen hebben Jongen" dat Vader Zwaan vorige week zaterdag was meegenomen naar de vogelopvang in Ureterp afgelopen woensdag hoorde ik dat hij er maandagavond al was overleden.




Moeder Zwaan moet het dus nu helemaal in haar eentje doen om haar jongen te beschermen. Afgelopen woensdag ging dit al mis. Bij ons in de zitkuil lag een jong met bloed aan de hals. Manlief heeft deze weer in de vijver gezet en we waren al blij dat ze al weer snel achter moeder Zwaan en haar broertjes en zusjes aanzwom. Wij en al de buren, die aan de vijver wonen, dachten dat het leed geleden was. Een buurman wist te vertellen dat het jong door een reiger was opgepikt.


Maar de vreugde was maar van korte duur want een overbuurvrouw zag dat moeder Zwaan het jong tussen haar snavel nam en het wegsmeet. Ze stootte het dus af en het jong zwom weg en ging. Toen ik het jong zag zwemmen vond ik dit zo sneu en dacht wat komt er nu nog van terecht.
Gelukkig had een van de buren het nummer van de man die vader Zwaan zaterdag ook had opgehaald en hij heeft deze dus weer gebeld. Het jong is ook opgehaald.
Ik ben benieuwd of wij hier ook nog wat over horen.


Af en toe vaart een jong mee op de rug van moeder Zwaan.
Moeder Zwaan komt wel naar me toe als ik in de zitkuil sta en haar brood geef maar ze blijft wel steeds sissen.




Iedere dag kijk ik of ze nog steeds haar vijf jongen heeft. Iedereen om de vijver is met haar en haar jongen begaan.

6 opmerkingen:

  1. Triest hoor dat papa Zwaan dood is. Wat is de natuur toch eigenlijk wreed dat mama Zwaan, kind verstoot.
    Chapeau dat iemand het telefoonnummer nog van die man had, hopelijk heeft dit jonge zwaantje wel een goede kans om het hachelijk avontuur te overleven. Fingers crossed.
    Overige baby Zwaantjes zijn flink gegroeid.
    By the way prachtige foto's.

    Hermus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat de natuur wreed is dat weet je eigenlijk wel maar als dat dan met dieren gebeurd die je nu iedere dag bij je huis ziet dan trek je je dat wel aan.

      Trouwens er is een zwaantje bij die kleiner is dan de anderen.

      Verwijderen
  2. Altijd triest als een zwaan 'niet meer is', Noortje. Hopelijk redt mama-zwaan het, met haar reeds flinke jongen.
    Knappe foto's !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De overburen zeiden dat ze zich al afgevraagd hadden wat er zou gebeuren als mama-zwaan het niet zou overleven. Nu daar heb ik nog niet aan gedacht.
      Ik vind zelf dat mijn foto's ook wel goed gelukt zijn. Ik heb maar een eenvoudig cameraatje en ik beef de laatste tijd nogal.

      Verwijderen
  3. Naast het treurige nieuws over papa zwaan.. je hebt er wel echt schitterende foto's van gemaakt zeg!!! die met dat kleintje op de rug die zo tussen de vleugels doorpiept.. zooo schattig!
    Wij hebben het hier jaren geleden ook meegemaakt.. dat er één kuiken bovenaan de oever van de singel zat waar de rest zwom.. Axel joeg dat beestje toen nog terug naar de rest, maar de volgende dag zagen we iets in het water drijven dat verdacht veel leek op een dood zwanenkuiken.. :-( Dat doen die beesten hè.. als het zwak is, verstoten ze het.. en dan gaat het dus vanzelf dood.. ténzij er mensen ingrijpen.. ik weet eigenlijk niet wat beter is.. moet je de natuur z'n gang niet laten gaan? (hoe zielig ook)

    Wat was er eigenlijk mis met papa? echt erg voor mama ook hoor, want die koppels zijn voor het leven hè, die zwanen zijn erg trouw.
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk ook wel dat het beter is om de natuur zijn gang te laten gaan maar als het nest etc. zo vlak voor je zitkuil is dan voel je je wel wat verantwoordelijk, nu papa zwaan er niet meer is.

      Nee ik weet niet wat papa zwaan gemankeerd heeft.

      Iedere dag tel ik of ze al haar jongen nog heeft. Vandaag in ieder geval nog wel.

      Verwijderen