Een paar weken overwinteren in Turkije (week 4)

Intussen was week vier aangebroken en we vermaakten ons deze week nog steeds uitstekend. Ook deze week bezochten we weer een plaatselijke markt of wat hier een bazaar wordt  genoemd. Deze markt was in Terikova, in de zomer een plaats die druk is van de toeristen maar waar in de wintertijd alle hotels gesloten zijn. Met een dolmus gingen wij hier heen. Wij vinden het heerlijk om op zulke markten rond te struinen hoewel er in de winter geen kramen zijn met waar voor toeristen.
De dame achter haar kraam met kolen doodde, bij gebrek aan klandizie, haar tijd met haar gsm. De kleding op deze markt was duidelijk gericht op de plaatselijke bevolking.
Vorig jaar konden wij altijd over het strand of over de dam naar Çamyuva lopen maar het lijkt erop dat dit dit jaar niet zo zal zijn. De rivier wordt uitgegraven en het heeft op een nacht heel erg geregend en hierdoor stroomt er ook water over de dam.
Toen wij hier de eerste week waren konden we gewoon over die dam maar door het water wilde het nu echt niet.  Manlief ging nog even polshoogte nemen of we er over konden zonder dat het water in onze schoenen zou lopen maar we zouden laarzen nodig gehad moeten hebben.
Gelukkig konden we deze week weer wat langere stukjes wandelen want met de voet van manlief ging het een stuk beter. Al wandelend zie je onderweg soms de mooiste dingen. We kwamen deze mooi beschilderde oven tegen. Ook de touringcar had een mooie beschildering en maakte zo mooi reclame voor Turkije.
We gingen ook uit eten in een plaatselijk restaurant in Kemer (ondanks dat we all inclusive hebben vinden we het leuk om ergens te eten waar ook de plaatselijke bevolking komt) Het viel ons op dat het hele plaatsje 's avonds uitgestorven was dat zal zomers wel anders zijn neem ik aan. We zagen dat rondom de fontein mooie mozaiken waren ingelegd. Vorig jaar waren ze nog bezig om deze fontein te maken.
In het restaurant namen we plaats bij de houtkachel die een heelijke warmte afgaf. In de avond kan het soms best koel zijn. Deze kachels zien we ook op iedere markt waar ze te koop zijn.
Deze week was het heel lekker weer we hebben zelfs nog een paar uur op een ligbed op het strand gelegen. Ook deed manlief mee met darten en hij probeerde ook boogschieten. Dat boogschieten viel nog niet mee zei hij.
Aan het eind van deze vierde week konden we toch over het strand naar Çamyuva (wat we eigenlijk niet verwacht hadden) toen het laag water was. We konden dan ook gelijk een stukje over de boulevard van dit plaatsje gaan wandelen. Als het voor manlief te ver zou zijn zouden we een Dolmus naar Kemer kunnen nemen en daar weer een Dolmus naar Kiris waar ons hotel staat.
Toen we bij de boulevard aankwamen zagen we dat deze erg opgeknapt was. Vorig jaar toen we er vaak wandelden zag het er erg slorig uit maar de oorzaak hiervan was dat ze de boulevard verbreed en vernieuwd hebben bleek nu. Daardoor zagen de tuinen van de verschillende hotels er toen zeer onverzorgd uit want die hebben een klein stukje tuin moeten afstaan bleek nu.
Ook in dit plaatsje zijn tijdens het winterseizoen alle hotels gesloten. Toen we er liepen begreep ik ook opeens waarom wij 's avonds vanuit onze hotelkamer daar altijd een lange slinger groen licht langs het strand zagen. Bovenaan de lantaarnpalen zitten plastic figuren in de vorm van een palmblad en die brandden dan groen (ik heb er een pijl bij gezet want het is nauwelijks te zien op de foto)
In dit dorpje gingen we en kopje thee dinken in het restaurant waar we voorgaande jaren ook weleens aten. We werden nog herkend. We dronken er ieder 2 thee en kregen ook nog nootjes erbij. Toen ik ging afrekenen zeiden ze dat niet nodig was. Ik had gezegd dat we er binnenkort zouden komen eten. Ik heb toch geld bij de kassa neergelegd want zo goed hebben ze het niet in de wintermaanden en door de terugloop van de toerisme loopt hun inkomen ook wel erg achteruit.
Er wordt ieder jaar steeds beter voor de (zwerf)katten gezorgd. Gelukkig lopen ze niet meer achter je aan als je een plastic tasje in je hand hebt. Ook zien ze er veel beter uit.
Overal kom je kippen op straat tegen. In de grote steden natuurlijk niet maar wel in de wat kleinere plaatsen.
Ik schreef het al eerder je komt echt heel armoedige straatjes en huizen tegen maar het valt me wel op dat de mensen hier wel een tevreden en een gelukkige indruk maken. Ik vind de plaatselijke bevolking ook bijzonder aardig. Als je in een winkel bent en je hebt op dat moment geen geld bij je dan mag je het gewoon meenemen en later komen betalen. Dat is bij ons in Nederland toch niet denkbaar en zeker als ze je niet kennen.
Ook moet je je ogen wel heel goed de kost geven als je buiten op straat loopt. Al zeker twee weken is een deel van het putdeksel van een put op straat in de put gevallen en toen we een blik in die put wierpen is het ook nog een hele diepe put. Je zou er maar in vallen! Het gevolg is dat ik op geen één put meer durf te stappen. Ook wordt het maar summier afgezet zoals op de foto te zien is. Ook bij veel lantaarnpalen nemen ze het met de veiligheid niet zo nauw.
Deze week waren er heel veel gasten die hier voor een seminar van een paar dagen waren. En hierdoor zit het hotel ook steeds helemaal vol. Als deze gasten er niet waren dan zouden er niet veel mensen in het hotel zijn want de toeristen laten het afweten. Wij zijn nog steeds de enige Hollanders tot nu in het hotel. De Duitsers durven iets beter dan de Hollanders en de Belgen durven ook wat beter.
Ik ben denk dat we iedere week wel een bezoekje aan een plaatselijk markt zullen brengen. We vinden het heerlijk om hier rond te lopen en met handen en voeten met de kooplieden te communiceren.

1. Markt voor de plaatselijke bevolking, Noortje, da's een stukje cultuur snuiven voor ons.
    Oven-, car- en fonteinkunst, leuk/mooi. Boogschieten is een aparte sport, echt niet makkelijk, hoorde ik reeds dikwijls.
    Geniet verder !
    Lie(f)s.
    @Toen ik daar voorbijkwam lag er heel veel eten voor de vogels. 'k Weet niet van wie...

1. Het lijkt wel of ik verslaafd ben aan het bezoeken van markten voor de plaatselijke bevolking want we bezoeken er wekelijks wel ergens één.

2. ik moest hier even bijlezen Noortje

een vrij lang verblijf buiten het toeristisch seizoen geeft je wel een andere kijk op de dingen

prettige avond

1. Buiten het seizoen kom je meer met de plaatselijke bevolking in aanraking en we zijn al voor de vierde keer in dit hotel. De mensen vinden het ook heerlijk om met je te spreken en vallen je niet meer lastig omdat ze je iets willen verkopen. Ze herkennen je intussen en dat is wel leuk.

Verwijderen
  3. Die pijl was niet echt nodig.. de eerste twee bladeren zijn goed te zien hoor!
    Ja, die markten zijn altijd wel goed voor een portie cultuur snuiven hehe.. en gelukkig dat je later toch nog lopend over het strand kon hè.
    Wat gek dat die mensen je die thee niet wilden laten betalen.. het zal niet veel zijn in kosten, maar als het toch zó stil is wil je toch geen enkel inkomen missen zou je denken hè!
    Die fontein is erg mooi gedaan.. dat gebeurt wel vaker hè, in andere toeristengebieden ook, dat ze in de stille periode zulke dingen net aanpakken.. als het hoogseizoen dan aanbreekt is het klaar en mooi.
    Dat wordt oppassen bij die putten..!!! ga er zeker maar niet op staan nee! :-)
    Enfin.. geniet ze verder.. en wij lezen het wel weer hè. :-)))
    Groetjessss!

1. Ik vond het ook gek dat we niet hoefden te betalen maar dat komt hier vaker voor. De plaatselijke bevolking is echt heel gastvrij en vriendelijk.
      Op het moment ligt een winkelstraat die in de vakantieperiode vast heel druk is er nu helemaal uit. Alle winkels zijn dan nu ook gesloten maar ik denk dat ze buiten het seizoen ook nooit veel klandizie hebben want er zijn in Kemer zelf dit jaar buiten het seizoen helemaal geen hotels open.