Monnikentocht 25-08-2018

Ook dit jaar organiseerde Runners Oost Groningen de Monnikentocht voor marathonlopers, ultralopers en sportieve wandelaars. De tocht dankt zijn naam, veronderstel ik, aan het Klooster dat in Ter Apel staat van waar de langere afstand startten. Aangezien ik me maar voor de 17 km had ingeschreven startte ik in Sellingen. Deze keer had ik geen wandelmaatje die me vergezelde op mijn tocht. Wel zou ik Heleen onderweg tegenkomen aangezien zij op een verzorgingspost stond omdat zij lid is van de hardloopgroep die de tocht organiseerde.
De start was vanaf camping De Barkhoorn voor de 17 km wandeldelaars.  

Ik trok, nadat ik eerst nog een kop koffie had gedronken, mijn regenponcho alvast aan want het regende en de weersvoorspelling leek ook niet al te best, veel kans op buien.
Vanaf de camping ging het al gelijk het bos in. Al snel zag ik een kabouterpaaltje van het kabouterpad, waar kinderen ,eventueel vermomd als kabouters, op zoek kunnen gaan naar kabouters. Ik als iemand die gek op kabouters ben zou dit als kind geweldig gevonden hebben.
Trouwens er zijn heel veel wandelingen te maken in de bossen bij Sellingen.
Ik passeerde de Grondwatermeter. 
Grondwater bevindt zich onder het aardoppervlak en is niet met het blote oog waar te nemen. Daarom is het niet altijd goed om je er iets bij voor te stellen. Om u te laten zien wat het belang van grondwater is voor de natuur en hoe hoog het grondwater staat, zijn bovengrondse educatieve grondwatermeters geplaatst.
Educatieve grondwatermeters zijn roestvrijstalen buizen met ruitjes, waarop men kan aflezen hoe hoog het grondwater onder je voeten staat. Met kleuren is aangegeven of dat peil te hoog, te laag of voldoende is.

Ik passeerde het Theater van de natuur
In Sellingen langs de Ruiten Aa staat een opvallende natuurkijkheuvel met daarop een kunstwerk gemaakt door beeldend kunstenaar Adriaan Nette. Dit draaibare kunstwerk heet "Theater van de Natuur en geeft bezoekers de kans op verschillende manieren kijken naar het omringende landschap.
De traptreden zijn voorzien van gedichten, geschreven door bekende Nederlanders, zoals Adriaan Morriën, Harry Muskee, Def P en nog vele anderen. 
Ik ging dit jaar de trap niet op omdat deze nat was en ik bang was dat deze glad zou zijn en ik zou vallen.
Ondanks dat het nog wel wat bleef regenen genoot ik wel van de wandeltocht en de mooie omgeving.
Op sommige paden leek het al wel dat het herfst was want er was geen groen meer te zien. Toen ik er ongeveer 15 km erop had zitten kwam de eerste verzorgingspost in zicht en ik dronk er wat en ging direct weer verder.
 Intussen was het droog geworden en had ik mijn regenponcho uitgedaan. voor mij was het beter wandelweer dan met de vierdaagse. Een beetje regen vind ik nooit zo erg, het moet natuurlijk niet met baken uit de lucht vallen.
Nadat ik weer 5 km gewandeld heb komt de volgende verzorgingspost al weer en ook nu drink ik iets. Ook nu blijf ik er niet te lang en vervolg mijn wandeling.
Regelmatig keek ik naar de lucht omdat er toch nogal wat buien voorspeld waren. Soms dacht ik dat ik het de rest van de tocht wel droog zou houden maar toen ik die hele donkere dreigende lucht zag wist ik dat dat niet zou gaan lukken.

Gelukkig kwam ik net bij de verzorgingspost waar Heleen en haar moeder stonden en Heleen kon mijn helpen om mijn regenponcho weer aan te doen. Ik dronk er wat,  nam er wat tuc koekjes en maakte even een praatje en vervolgde mijn weg weer voor de laatste kilometers.
 
Het duurde niet meer zo lang of ik zag het vestigingsstadje Bourtange kwam in zicht.  
Het huidige Bourtange is gebaseerd op tekeningen van de vesting van 1742 en geeft een compleet beeld van hoe de vestingstad er toen bij moet hebben gelegen. De vestingstad is nog steeds bewoond. Gebouwen die eerder een militaire functie hadden herbergen nu een informatiecentrum, horeca en musea. 
Hoewel de grachten en muren anders doen vermoeden, heeft Bourtange nooit stadsrechten gehad..
Toen ik het stadje binnen was meldde ik mijn af ik kreeg ook dit jaar weer een mooie handdoek als aandenken. Deze keer koos ik een rode handdoek.
Hier na nam ik op een terras op het marktplein een kop mosterdsoep wat mij heerlijk smaakte na zo'n tocht.
Hierna keek ik nog even rond in het stadje want ik had manlief gebeld dat hij me kon komen ophalen. Bourtange is echt een heel mooi vestingsstadje en iedere keer als ik er komt met de Monnikentocht neem ik me voor om er eens heen te gaan om alles weer eens uitgebreid te gaan bekijken.
Ondanks dat ik de tocht alleen liep heb ik er erg van genoten. Dat het af en toe regende was niet echt erg en de temperatuur was voor mij ideaal. Ondanks dat de route ieder jaar hetzelfde is verveelt dit me niet omdat de omgeving heel mooi is om te wandelen en Bourtange een heel mooi vestingsstadje is. 





14 opmerkingen:

  1. Ja, alleen al voor dat Bourtange zou deze wandeltocht mij al trekken! :-) Maar het ziet er verder ook heel erg mooi uit hoor!
    Als zo'n trap glad is zou ik het risico ook niet nemen.. ik liep de dag erna een tocht (De Leientocht in Werkhoven) waarbij je de normale route óf een veilige route kon wandelen als het slecht weer was. Nu was het die zondag prachtig weer, maar alles lag nog wel behoorlijk nat van die zaterdag ervoor, dus heb ik de veilige route maar genomen.. het moet wél leuk blijven hè! :-)
    Mooie herfstige foto's al, met die besjes en die zwammen.. en helaas ook die donkere wolken!
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik daar zo in Bourtange rondliep moest ik wel aan jou denken want ik weet dat je graag in vestingssteden rondkijkt.
      Ik vind tegenwoordig een trap zonder leuning ook niet zo prettig en ik zou net als jij de veilige route genomen hebben zeker als ik geen wandelmaatjes bij me heb.

      Verwijderen
    2. Ik weet eerlijk gezegd niet wát er zo riskant was aan de originele route, dat stond er niet bij.. ik miste het klompenpad (volgens de routeomschrijving).. meestal is dat gewoon een zandpad of zo toch? Maar goed.. als ze beginnen over 'veilige route' dan neem ik toch aan dat die andere níét zo veilig was..! ;-)

      Verwijderen
  2. mooi die Nederlandse vestigingsstadjes Noortje

    hier waren er natuurlijk ook, maar die zijn zo niet bewaard gebleven

    dat werk "Theater van de Natuur " spreekt me wel aan

    maar ik begrijp best dat je de klim niet deed


    fijne avond



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het Theater van de Natuur is echt heel mooi. Ieder jaargetijde is het uitzicht er natuurlijk anders. De poëzie regels op de traptreden is ook heel apart maar ik durfde er echt niet op met die natte treden.

      Verwijderen
  3. Een Monnikentocht daar moet je geduld bij hebben.
    nou kabouters prikkelen de fantasie.
    De stand van het grondwater is best belangrijk voor de omgeving.
    Een heel mooi logbankje.
    De verzorging was goed.
    Bourtange, doet me denken aan een vrachtwagen die er heeft huis gehouden. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind deze tocht altijd heel leuk om te doen. De eerste keer liep ik de 33 km maar de andere keren de 17 km
      Ja die vrachtwagenchauffeur zou dronken geweest zijn anders zou je toch al direct bij de eerste brug gestopt zijn en niet nog veel meer schade hebben aangericht.

      Verwijderen
    2. Dat heb ik toen ook gehoord, roekeloos rijgedrag. Hans

      Verwijderen
  4. Grondwatermeter, boeiend, Noortje ! Verrassende poëzie-trappen ! Heel mooie tocht !
    En nog niet moe genoeg..., nog even rondstruinen in het stadje...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na 17 km had ik nog wel wat energie over om even in het mooie stadje rond te kijken. Het was er nu niet zo druk als de andere jaren want het is er meestal heel druk met toeristen.

      Verwijderen
  5. ja, dat is een prachtige wandeling, jammer van het weer, maar dat hoort er bij! Zo zie je nog eens wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jammer van dat weer maar dat paaltje en Bourtange das mooi. Net zoals die handdoek, daar heb je vast iets aan gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedere keer valt het me weer op hoe mooi het vestingsstadje is.
      Die handdoeken zijn mooi en handig. De laatste 3 jaar krijg je iedere keer een handdoek na het volbrengen van de tocht.

      Verwijderen