Bezoek aan het Park De Hoge Veluwe om de Edelherten te zien die op zoek zijn naar de liefde 25-09-2018


Omdat we nog steeds op de Veluwe waren met vakantie besloten we ook om een keer aan het begin van de avond naar het park De Hoge Veluwe te gaan om het burlen (bronstroep van de edelherten te horen.
Het edelhert wordt wel de koning van het Park genoemd. Dat komt vooral door het imposante uiterlijk van een volwassen mannetje. Het kolossale gewei, de imponerende hals en de trotse houding; het hert heeft absoluut iets koninklijks.
In het Park leven ongeveer 200 edelherten. De mannetjes (herten) leven het grootste deel van het jaar samen in groepen die roedels genoemd worden. De vrouwtjes, de hinden, leven in dezelfde periode ook in roedels, samen met hun kalveren en eenjarige herten. De hinden hebben geen gewei.

foto van internet
Vlak voor de bronsttijd, die ieder jaar plaats vindt in september, wordt alles anders. De mannetjes verlaten hun roedel en trekken er alleen op uit. Dat ze zich anders gaan gedragen heeft te maken met een veranderende hormoonhuishouding. De testosteron die door hun lijf giert, maakt dat ze ook uiterlijk veranderen. Ze worden gespierder en rondom de hals vormen zich langere haren.

De dan solitair (alleen) levende herten gaan op zoek naar vrouwtjes. Daarbij proberen ze concurrenten te imponeren met een soort gebrul: het burlen. Je zou het kunnen omschrijven als iets dat tussen het brullen van een leeuw en het loeien van een stier in zit. Soms komt het tussen twee herten tot een gevecht en dan is het hard tegen hard.
foto van internet 
Vroeger was ik ook al eens met mijn ouders in de bronsttijd naar het park geweest en enkele jaren geleden ook al eens met Manlief. Ik had gedacht dat het nu niet zo druk zou zijn maar dat viel vies tegen. Toen wij aankwamen rijden stonden er heel veel mensen met joekels van camera's en ik begreep dat ze bijna iedere avond kwamen om foto's te nemen.
Ik begreep al snel dat ik geen mooie foto's zou kunnen nemen want je had hier beslist een fototoestel met een flinke telelens nodig.
We waren er nog niet lang of ieder die aan de kant van de weg stond werd onrustig en ik zag een jeep van het park rijden en er werden appels uitgestrooid. En jawel het duurde niet lang of een groep hinden verscheen en begon van de appels te eten.
 Ook verscheen er een edelhert die op dat moment ook zijn aandacht bij de appels had.
Toch duurde het niet zo lang of hij werd alert en we hoorden hem burlen. Er was duidelijk een concurrent in de buurt. Ik geloofde dat ik nog nooit het burlen zo goed heb gehoord als deze keer.
Ze vertrokken naar een stukje verderop en wij besloten eerst maar eens koffie te drinken op een bankje wat vlakbij stond.
Later liepen we nog een stukje verder en hoewel we ze zonder verrekijker niet al te best meer zagen hoorden we het burlen nog steeds heel goed.
We reden nog naar een ander punt waar je edelherten en hinden konden zien maar daar keek je tegen de zon in dus het fotograferen ging daar voor mij helemaal niet.
Het edelhert heeft het in deze periode erg druk, hij moet zijn concurrenten op afstand houden, zijn roedel vrouwtjes bijeen houden (hiervoor loopt hij heel veel) en het paren niet te vergeten.

Na de bronst zijn daarom de actiefste mannelijke dieren vaak uitgeput. Niet alleen vanwege de forse inspanningen, maar ook omdat ze gedurende deze periode, die een maand kan duren, nagenoeg geen voedsel tot zich nemen. Hun lichaamsgewicht kan dan wel met dertig procent zijn afgenomen. Wel drinken de dieren tijdens de bronst veel. De periode direct na de bronst is daardoor van nature een kwetsbare fase in het bestaan van een edelhert.
Maar niet alleen in de bronsttijd is het park een bezoek waard het hele jaar is het er mooi.
Op het park is ruimte ingeruimd voor cultuurhistorische elementen, architectuur en beeldende kunst. Zo maakt het Kröller-Müller Museum deel uit van het park. Een andere bijzonderheid is dat het park vrijwel zonder overheidssubsidie geëxploiteerd wordt, het is het enige nationale park in Nederland waar de verkoop van entreekaarten een belangrijke inkomstenbron vormt.

Ik vond het weer een hele ervaring om het burlen te horen.
Ook ben ik me ervan bewust dat mijn foto's niet goed zijn maar ik vond het zo'n mooie ervaring dat ik er toch een stukje van op mijn blog wilde schrijven en daar horen ook wat foto's bij vind ik.

13 opmerkingen:

  1. Hé..., da's mooi, Noortje, en je ons echt goeie foto's (ook zonder joekel van een fototoestel!).
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig om zoiets te zien en mee te maken Noortje. Foto 2 is mijn favoriet hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Foto 2 is inderdaad mooi maar die heb ik niet zelf gemaakt hoor.

      Verwijderen
  3. Wat is daar heel mooi om te zien. Wauw wat ziet daar veel herten. Ik kijk ogen uit hier. Mooie daar in Hoge Veluwe. Echt schitterend. Even bij komen aan de Picknicktafel.Echt puur genieten. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om herten te zien is het daar ideaal. Ik denk dat jullie er hele mooie foto's van de herten zouden kunnen maken.

      Verwijderen
  4. Ik vind je foto's juist geweldig mooi.. het toont dat je echt zo'n enorme lel van een lens niet nodig hebt om toch heel mooie foto's te maken hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eerste 2 foto's zijn niet van mij. Trouwens ik beef soms nogal en dan zijn mijn foto's natuurlijk onscherp.

      Verwijderen
  5. je kon ze wel prachtig in beeld brengen Noortje

    een schitterend natuurgebied dat bij ons zijn gelijke niet kent

    ook het museum is de moeite meer dan waard

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is daar echt een heel mooi natuurgebied.
      Zoals ik al bij de anderen als reactie schreef de eerste twee foto's zijn niet van mij.

      Verwijderen
  6. Het is een prachtige omgeving en de foto's zijn prachtig geworden.
    Een gezellige foto, koffie aan de picknicktafel. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het daar inderdaad prachtig. Vroeger gingen wij als kind er al met onze ouders heen.
      Zelf koffie meenemen doet me ook aan vroeger denken. We namen toen eigenlijk alles mee om te picknicken.

      Verwijderen