Een paar dagen naar Diever van 23-05 t/m 26-05-2024


Ook dit jaar hadden mijn wandelvriendinnen (ik noem ze nog steeds mijn wandelvriendinnen hoewel ik niet meer wandel) weer gekozen om de wandelvierdaagse in Diever te gaan lopen als voorbereiding op de vierdaagse van Nijmegen. Ook dit keer hadden we het huisje de Bosuil weer gehuurd.
Ik trof het dat Janny ook meeging en niet wandelde want daarom hoefde ik de eerste dag niet voor dag en dauw uit bed. Heleen, Harriet en Conni moesten al vroeg in Diever zijn omdat ze om 7 uur 30 startten voor de 30 km. Janny haalde mee om 10 uur op en wij dronken koffie en lunchten in Diever.
Janny doet aan geocaching en zij had al gekeken of er een paar caches in de buurt van het restaurant lagen en jawel er moesten er twee in de buurt liggen. Natuurlijk gingen we op zoek en Janny had ze al snel gevonden.
De afspraak was dat wij de boodschappen zouden halen voor de aankomende dagen en dat deden deden we natuurlijk ook.
Hierna gingen we naar het Kasteel (een wel heel chique naam voor een groepsaccommodatie) om de wandelaars op te wachten. Ze vertelden dat het het mooie route was en dat ze ervan genoten hadden.
Die avond kookten we zelf, trouwens de enige avond dat we zelf kookten. Na het eten deden we zoals gewoonlijk nog wat spelletjes. De wandelaars hadden gelukkig geen schade aan hun voeten opgelopen. 
De volgende dag gingen de wandelaars richting Ansen en hadden ze een rust in theehuis Anserdennen. We hadden afgesproken dat wij, als niet wandelaars, hen hier zouden ontmoeten. Ze waren dan bijna op de helft van hun tocht voor die dag. 
We genoten daar van koffie met heerlijk gebak.
Wel jammer dat ik daar zo gek op de foto gezet ben. Het lijkt wel of ik de zon wil kussen.
Terwijl de wandelaars aan hun tweede deel van hun tocht begonnen gingen Janny en ik weer terug naar Diever. Waarbij we in Dieverbrug het winkeltje Diverse Pluimage aandeden. Ik kocht een balans tuinsteker en Janny kocht ook wat. Hierna zijn we nog twee caches wezen zoeken en we hebben die ook gevonden. Hierna weer naar het kasteel om de wandelaars op te wachten. De wandelaars hadden ook vandaag weer genoten van hun tocht en ook vandaag hadden hun voeten het goed gehouden.
Vandaag werd er niet zelf gekookt maar werden er pizza's opgehaald.
's Avonds werden er weer spelletjes gedaan en gingen we voor mijn doen vroeg op bed want thuis ga ik altijd erg laat.
De zaterdag moesten de wandelaars via Doldersum naar Vledderveen. We hadden van de wandelaars het verzoek gekregen om hen als we ze in het Dorpscentrum "Heidehoek" zouden ontmoeten om een gekookt ei voor ze mee te brengen. Natuurlijk voldeden we aan dat verzoek. Janny had al gezien dat er in de buurt van Vledderveen twee caches waren dus die moesten we natuurlijk wel even gaan proberen te vinden.
Eén caches lag bij het museum de Kijkdoos:
Het Kijkdoosmuseum is het enige museum in ons land dat 24 uur per dag en zeven dagen per week open is. Door acht kijkgaten aan de buitenkant van de voormalige barak krijgt de bezoeker een beeld van hoe het leven in zo’n werkkamp was. Voor de bouw van de kijkdoos zijn authentieke barakwanden gebruikt. De Stichting joodse Werkkampen heeft een uit het kamp Fochteloo afkomstige barak gedemonteerd. Een boer uit het Friese Ureterp had die in gebruik als kippenschuur.
Nooit van het bestaan van dit museum geweten en ik heb het nu op mijn lijstje gezet om er eens wat meer uit gebreid te gaan kijken als we er in de buurt zijn.
We ontmoetten de wandelaars eerst in het Dorpscentrum en later in café restaurant "Grenzeloos" waar ook Okko, de vader van Heleen die de trouwste fan is van de wandelaarsters, ook was.
In café restaurant "Grenzeloos" smaakten ons de kroketten heerlijk. 
Ook nu was het weer een mooie route zeiden de wandelaars. Deze keer wachtten wij ze niet op bij het kasteel maar gewoon in het huisje. Heleen haar vader was ook mee gekomen en we gingen 's avonds naar de Chinees. Dat is traditie en ik ging hier vroeger ook al heen als ik met Willem op de camping in Diever stond.
De laatste dag van de vierdaagse van Diever was alweer aangebroken en deze dag moesten we ook uit het huisje. Janny en ik maakten het huisje veegschoon en gingen de sleutel inleveren. De route voerden de wandelaars richting Appelscha waar wij ze ontmoetten bij Bospaviljoen Appelscha. Hier genoten we van koffie en heerlijke citroentaart.
De wandelaars vertelde dat er bij de vorige rust "De Reeënwissel" zo'n leuk belevingspad was en dat zij daar weer de volgende rust hadden. Wij besloten dan ook om daar een kijkje te gaan nemen en hen daar weer te ontmoeten.
We gingen op het terras zitten en het duurde niet erg lang of de wandelaars kwamen ook al het terras op. Enkele van ons namen een kom soep.
De wandelaars hadden nog ongeveer 10 km te gaan en Janny had gezien dat er in de buurt Van Diever nog twee caches moesten zijn dus die ook maar opgezocht.
Ik begreep van de wandelaars dat er bij het laatste stuk een routewijziging geweest was omdat bepaalde paden nagenoeg onbegaanbaar waren.
Wij wachten ze op bij het Kasteel. Ze hebben het allemaal zonder problemen volbracht. 
Top hoor! een mooie training voor Nijmegen want hier in Diever is veel onverhard en dat loopt toch wel een stuk zwaarder dan verhard In Nijmegen.
Ik heb genoten van de dagen. Fijn dat Janny er bij was en ook niet liep. het zoeken naar caches vond ik ook erg leuk om te doen.
Dames bedankt voor de gezelligheid en op naar Nijmegen.
                     links: Conni, Harriet en Heleen                          rechts: Janny en ik                                           

9 opmerkingen:

  1. Ah ja.. dat is natuurlijk wel gezellig, dat je samen met Janny op stap kon als de anderen op wandel waren. Dat geocachen lijkt me ook wel wat voor jou.. dat zijn een soort van speurtochten hè, en niet té ver lopen.. dat is spannend en leuk.. m'n nichtje en zussie doen dat onder het wandelen van onze tochten soms ook.
    Ondertussen had je ook nog contact met de wandelaars.. en dronken jullie gezamenlijk koffie en gingen gezellig uit eten.. helemaal super lijkt me. Je had zo te lezen echt een hele leuke 'vierdaagse' zélfs zonder te wandelen.. mooi toch!
    Ben ik alleen wél een beetje nieuwsgierig waar dat gekookte ei voor nodig was.. waren ze aan de dunne? :lol:

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was inderdaad erg leuk. Ze hadden gewoon zin in een gekookt ei. Tijdens de 4daagse van Nijmegen kon je ook op verschillende plekken een gekookt ei kopen en ik deed dat ook altijd

      Verwijderen
    2. Oooh.. gewoon trek erin! Ik dacht al één of andere grap die ermee uitgehaald moest worden hahaha!
      Ja lekker hoor.. een gekookt eitje.. nemen wij ook altijd mee als we op vakantie gaan voor onderweg. :-)

      Verwijderen
  2. Hoe leuk, Noortje, dat je meeging! En zo fijn voor de wandelaars om jullie elke keer (halverwege) te zien. en leuk 'uitje', met af en toe lekkers!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn een paar dagen samen met je wandelvriendinnen, en zo vul je elkaar aan, zij wandelen jullie de verzorging. Op de rustpunten ook nog wat lekkers met z'n allen hoe gezellig is dat. Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Diever in Drenthe een mooie omgeving om te verblijven met je wandelvriendinnen.
    Een leuke hobby is geocaching wel, het is speurwerk.
    De Spitfire is wel een belevenis. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo kan het ook zonder vierdaagse wandeling maken. Deze wandeling ziet goed uit.
    Wat leuk ook met vriendinnen eruit gaat. Het was voor jullie gezellig dagen gehad. Mooie omgeving!
    Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat niet-wandelen ziet er culinair zeer verantwoord uit, dat spreekt mij ook aan! Met het ontmoeten van de wandelaars hadden jullie het maar druk, maar was volgens mij heel geslaagd als ik je verslag lees.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. goed dat je er met je wandelvrienden op uittrok Noortje

    en dat heeft jullie ongetwifeld deugd gedaan

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen