We arriveren ruim op tijd bij de Vrijbuiter waar Janny ons inschrijft.
Ook deze keer krijgen we weer koffie of thee met een gevulde koek voordat we starten.
Na de start gaan we via Leutingewolde, een buurtschap welke ongeveer 1 km ten noorden van Roden ligt, langs en
door het Kleibos.
Dit gebied getuigt van de rijke geschiedenis
van de Drentse ondergrond.
In 2014 is het benoemd tot een aardrijkskundig monument.
Het is één van de weinige plekken in Nederland waar potklei aan de oppervlakte
komt en gemakkelijk te winnen is. En aan kleiwinning deden de monniken van het
klooster van Aduard. Zij maakten van de klei uit het kleibos kloostermoppen en
deze stenen werden naar het klooster in Aduard verscheept.
Het gebied valt onder de Stichting Drentsch landschap.
Het weer is minder mooi dan dat er voorspeld was en het is een wat grijze dag. Ook zijn de paden weer flink modderig maar dat kan natuurlijk ook niet anders bij een Flal wandeling want dit is altijd een van de ingrediënten van hun tochten
Bij een boerderij staat en oud landbouwwerktuig met een mooie tekst erin gegraveerd.
Wie praat van het mijne gaat naar huis en ziet het zijne
Ziet hij daar geen gebreke, dan pas zal hij van het mijne spreken
Na het Kleibos gaan wij via de Groeve naar de Sandebuurtsedijk. Wij passeren de Rodervaart en lopen over een gras/zandpad terug naar Leutingewolde en gaan dan naar Nietap waar we de controle en rust hebben in café De Waag. Hier laten we alleen onze controlekaart stempelen want het is er zo druk dat we erg geen zitplaats kunnen bemachtigen. Heleen stelt voor om een stukje terug te lopen en in het centrum vn Leek een gelegenheid op te zoeken waar we iets kunnen gebruiken.
Al snel hebben we iets gevonden en wat nog belangrijker is het is er heerlijk rustig. Het is een soort eetcafé en ze hebben heel wat op de kaart staan. Het is heerlijk om even lekker te zitten we bestellen alle vier iets te eten. We zijn nu ongeveer op de helft van onze tocht en ondanks dat het er heel lekker zit moeten we weer verder.
| Zo ziet de tafel erbij ons vertrek uit |
Via het Vagevuurse bos gaan we richting Roden en als we er dan 18 km hebben opzitten hebben we weer een controle en rust in sportcentrum "De Hullen" waar ik het erg benauwd vind maar dit komt waarschijnlijk door het zwembad wat zich erin bevindt. Hier stempelen we alleen maar af.
We komen langs de camping Ot En Sien en gaan het Mensinghebos in. Over zand en
fietspaden komen wij bij De Dikke Boom.
We vervolgen de route door het Sterrenbos. Dit houdt
in dat alle paden samenkomen in het middelpunt van het bos. Het is
waarschijnlijk dat het bos ergens in de 18e eeuw is aangelegd voor de jacht.
Vanuit het midden konden zij immers alle paden overzien.
Nu gaan we richting De havezate Mensinge die in 1381werd gebouwd en de bossen naast de havezate waren eens onderdeel van het landgoed Mensinge. De havezate is nu een klein museum. Soms zijn de paden wel heel glibberig en ben ik blij dat Karin mijn een helpende hand biedt.
![]() |
| foto van internet |
We komen nu weer in het centrum van Roden en het duurt dan ook niet lang meer of we kunnen ons afmelden. We krijgen een kortingsbon van 10% op kleding en schoeisel en ook nog een bon voor een warme drank. De kortingsbon komt me wel goed uit want ik moet een nieuw fleece-jasje hebben. Mijn wandelmaatjes helpen me goed met het zoeken naar een geschikt jasje.
| Deze is het toch niet geworden |

Tenslotte gaan we nog even wat drinken en daarna gaan we weer op huis aan. Het was een mooie tocht en ik wil mijn wandelmaatjes Heleen, Janny en Karin hartelijk bedanken voor de gezelligheid. ik heb van de tocht genoten. Het was op sommige stukken weer echt een FLAL tocht, want modder hoort altijd bij hun tochten.












