Notenschieten 21-04-2014


Neutenschaiten in van Beresteyn

Het Veenkoloniaal Museum organiseert traditiegetrouw op Tweede Paasdag in de foyer cultuurcentrum van Beresteyn weer het neutenschaiten.
Tijd: van 14.00 uur tot 16.30.
Het neutenschaiten valt onder ons cultureel erfgoed. Deze traditie mag niet verdwijnen. U doet toch mee? De ervaring is, dat jongeren ook steeds meer interesse tonen en daardoor zich de kennis en vaardigheden van het spel eigen maken. 
Jong geleerd is oud gedaan.
Bovenstaand artikeltje stond in het Huis-aan-huisblad De Koerier  

De noten liggen op een rij
Notenschieten of in het Gronings neutenschaiten is een paasgebruik wat op paasmaandag gespeeld wordt.
Op een gladde ondergrond wordt met krijt een lange verticale lijn getekend en op handbreedte hiervan weer een dwarslijntje. Zo kan er een lange rij walnoten worden op gezet. Vanaf de meet moet men met een stalen kogel proberen om de laatste noten van de rij te schieten door deze schuin in te rollen. Als er aan het eind één of meer noten op hun plaats blijven dan is er "dik" geschoten en moet je betalen. Als je de achterste noot en noten die ervoor liggen raakt dan heb je "dun" geschoten en heb je die noten gewonnen. Schiet je in één beurt dik en dun dan krijg je niets.

Notenschieten is een oud gebruik. Vroeger werd dit heel veel gespeeld en soms speelden mannen dan om geld hoewel dit verboden was. Het gebeurde zelfs dat men soms op dieren (vee) gokte en het spel kon hierdoor erg grof worden.

Willem, mijn man, deed dit spel vroeger thuis. Ik kende dit spel niet echt omdat ik oorspronkelijk niet uit
Mijn man in actie
Groningen kom maar het leek me wel leuk om het spel eens te proberen.
We gingen dus naar het cultuurcentrum en natuurlijk deden we mee. Er werd niet om noten gespeeld en ook niet om geld en natuurlijk helemaal niet om dieren. Het ging om punten en wie de hoogste punten bij een ronde had mocht een prijsje uitkiezen. Ik moet zeggen dat het niet echt gemakkelijk was maar wel heel gezellig. Er werden een paar rondes gespeeld. En tot mijn eigen verbazing was ik de beste in de laatste ronde en dan te bedenken dat ik het nog nooit gespeeld had.
Het ging me niet om het prijsje maar meer om de eer.
Al met al een hele leuke middag.
De noten worden weer klaar gelegd voor de volgende
ronde













De kogel

De punten worden geteld

4 opmerkingen:

  1. Poeh! lijkt me helemáál nog niet eenvoudig, dat spelletje! En ik dacht eerst nog wel dat die ai in het woord voor ij stond..! dat was ook al niet makkelijk geweest hahahaa! Maar knap dat je meteen al won toen je het voor het eerst deed.. beginnersgeluk zeggen we hier dan hè! :-D
    Heel leuk om hierover te lezen ( kende het helemaal niet) en tuurlijk moeten zulke dingen bewaard blijven.. is deel van ons cultureel erfgoed en daar moeten we heel zuinig op zijn.. er wordt steeds meer aan getornd de laatste tijd.
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spannend, Noortje !
    Wat een eer voor jou !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je bezoekje aan ons blogje, we komen hier vast nog een keertje kijken want het lijkt ons hier wel heel leuk. Enne wat een tof spelletje dat willen wij ook wel eens komen mee spelen !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is je van Harte gegund deze overwinning,
    Maar ik denk dat er ook wat beginners geluk bi jwas.
    Volgend jaar neem ik revanche,
    Willem

    BeantwoordenVerwijderen