Broekstreker Stertocht 03-05-2015



Om 7 uur 15 staan mijn wandelmaatjes: Heleen, Janny en Karin al bij me voor de deur om de Broekstreker Stertocht te gaan wandelen. De Broekstreek omvat de dorpen Ekehaar, Amen, Eldersloo, Eleveld en Geelbroek. Het is gelegen in de provincie Drenthe en ligt midden in de vierhoek Assen, Rolde, Grolloo en Hooghalen. Dat de tocht Stertocht wordt genoemd heeft te maken dat de tocht over vier verschillende routes is verdeeld van 12,5 km. Iedere route begint vanuit het dorpshuis "De Eekhof in Ekehaar". Wanneer je alle routes zou lopen dan loopt je een soort ster. Even voor 8 uur schrijven we ons in voor 37,5 km en dat betekent dus dat we 3 routes zullen gaan lopen. Wel hebben we tegen elkaar gezegd als het al vroeg begint te regenen dat we onze afstand aanpassen. Om 8 uur vertrekken we, na we eerst nog wat gedronken hebben voor onze eerste route. Het is vrij stil onderweg en we genieten van de mooie natuur. Halverwege de route is de controle, bijna missen we deze, het is dat we opeens heel “hard“ dames horen roepen. Het blijkt dat we niet goed opletten en een pijl over het hoofd zien. De rust is een soort wagenrust en we krijgen we een beker appelsap en een stukje kaas.


De appelsap is bijzonder lekker het is appelsap uit een landwinkel.  We gaan snel weer verder om de tweede helft van de eerste 12,5 km te volbrengen. Wanneer we de eerste route volbracht hebben houden we een korte pauze in "De Eekhof" waarbij we onszelf trakteren op appelgebak. 

We beginnen aan de tweede route en ook nu genieten we weer van de mooie omgeving. Janny vertelt ons al dat we binnenkort waarschijnlijk een grote zwerfkei zullen passeren en inderdaad niet veel later zien we die ook. Naast het opschrift "Kei" staat er ook een naam van een boswachter onder. Waarom dit op deze kei staat wordt me  niet echt duidelijk want het onderste plaatje is ook niet echt goed te lezen.



Mijn wandelmaatjes Heleen en Karin laten me even schrikken want ze zeggen dat ze me wel even willen helpen over de keien die in de sloot liggen want daar gaat volgens hen de route door. Gelukkig niet dus!




Als mijn wandelmaatjes door twee hekjes kunnen is het de vraag of ik er ook makkelijk doorheen kan. En gelukkig dit gaat nog prima, hoewel ik wel de dikste van ons vieren ben!





Weer lekkere appelsap en een stukje kaas bij de wagenrust van deze route. Ook zijn er schijfjes komkommer. Geweldig dat je dit nog zomaar krijgt bij een wandeltocht dat zie je toch niet vaak meer en zeker niet als het inschrijfgeld maar drie euro is als je lid bent van de wandelbond.





Wanneer we na deze tweede route, die ook net als de eerste weer prachtig is (we zien zelfs nog een paar reeën). Als we weer in "De Eekhof" komen besluiten we om soep te nemen want soep is ook altijd wel lekker om tijdens een wandeltocht te nemen. Het mooie van deze tocht is dat steeds in het dorpshuis terug komt en hier dan even lekker kunt zitten. 


Nadat we eerst gevraagd hebben tot hoe laat we mogen binnen komen beginnen we aan de laatste route. We zijn nog maar net het dorpshuis uit of het begint al wat te regenen. Gelukkig nu pas want de weersvoorspellingen was de hele week voor deze dag niet al te best. 
Enkele wandelmaatjes van mij zijn wel heel gehoorzaam want zij zetten hun telefoon uit bij dit bordje.


We lopen een poosje met een regenjack aan maar dat kan gelukkig bij de wagenrust van onze laatste route weer uit, ik heb het er wel heel erg warm in. 
Ook hier weer die lekkere appelsap en we mogen zelfs 2 bekertjes nadat ik gezegd heb dat ik alleen al voor die lekkere appelsap de tocht loop. We gaan hierna al snel weer verder.





Ik heb een wat strak gevoel in mijn handen en als ik er naar kijk zie ik dat ze deze keer wel heel erg opgezet zijn en dat terwijl het niet eens zulk erg warm weer is. Mijn wandelmaatjes hebben me al vaker gezegd dat ik beter mijn ringen af zou kunnen doen voordat ik aan een wandeltocht begin. Volgende keer dit dan toch maar eens doen en speciale stokjes meenemen om vast te houden tijdens het wandelen zodat mijn handen en vingers niet zo dik worden.



Nu beginnen we aan de laatste kilometers van onze tocht. Eerst nog door een prachtig natuurgebied maar dan zoals Janny en ik al vrezen over een lange saaie landweg waar we af en toe een boerderij passeren. Het begint op dit stuk ook nog eens flink te regenen en we besluiten dan toch onze regencapes maar om te doen.


Na ongeveer een half uur bereiken we "De Eekhof" weer waar we ons afmelden en nog even iets drinken voordat we weer op huis aangaan. Aangezien we de appelsap die we onderweg kregen zo lekker vonden nemen we alle vier een fles mee naar huis.



Het was een prachtige tocht en ik vond het prettig om steeds een route van 12,5 km te lopen. De tocht ging zowel over verharde als onverharde wegen. De organisatie was perfect, goed bepijld en een hele goede verzorging onderweg. Ook in "De Eekhof" was alles goed geregeld.  Mijn GPS gaf aan dat we bijna 37,5 km gelopen hebben. Ik was trots op mijzelf dat ik weer eens 37,5 km heb kunnen doen. Trouwens ook knap van Karin die nog nooit eerder een afstand van meer dan 25 km gewandeld heeft.



Hoe dan ook we waren allemaal blij dat we het zonder al te veel problemen volbracht hebben.
Wanneer ik de tocht alleen gelopen zou hebben zou ik geen 37,5 km gewandeld hebben maar 25 km. want alleen vind ik 37,5 km wel een heel eind.

14 opmerkingen:

  1. Hoedje af voor jullie, Noortje ! 37,5 km ! Wat een eind ! Mooie tocht, leuk verslag, fijne foto's. En heel veel lekker appelsap !
    Spijtig van die dikkere handen...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verslag, alsof we er zelf bij waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt het weer mooi verwoord.

    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai Noortje mijn petje af hoor, 37,5km dat is al een afstand om U tegen te zeggen. Leuk om te doen met 3 vriendinnen natuurlijk. Zo te zien hebben jullie een erg leuke dag gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk verslag en een mooie afstand, met mooie foto's er bij. Altijd leuk om samen te lopen. Kom je vaak ook verder dan alleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Woww.. 37,5km! ik doe het jullie niet na.. ze'lfs niet in gezelschap.. en ook zelfs niet als het zulk léuk gezelschap is! :-)))
    Maar zo te zien was het wel een bijzonder mooie tocht.. met veel lekkere appelsap hehe.
    Dat hekje..? och kom.. volgens mij ontlopen jullie elkaar niet zo heel veel van formaat .. maar anders had je eroverheen gemoeten hè hahahahaha! Ik had ook snel last van dikke handen en heb mezelf daarom aangeleerd de schouderbanden van m'n rugzak vast te houden onder het lopen.. dan blijven je handen omhoog hè. (Vooral met links dan.. rechts krijgt de kans niet om dik te worden... doordat ik daar heel vaak m'n fotocameraatje in vast heb hè hehe.)
    Enfin.. goeie training voor straks hè.. in Nijmegen! ;-)))
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. psje.. weet je dat er een foutje in je titel staat? :-)

      Verwijderen
    2. Ik heb het foutje in de titel verbeterd hoor!

      Verwijderen
    3. Ik heb het foutje in de titel verbeterd hoor!

      Verwijderen
  7. Ik zag het! :-) 't was niet zo belangrijk hè. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee het is niet zo belangrijk maar het moet wel goed zijn.

      Verwijderen
    2. Nee het is niet zo belangrijk maar het moet wel goed zijn.

      Verwijderen
  8. Met veel belangstelling de tocht van 37,5,km gelezen, met de foto's erbij en de geschreven tekst , vond het zeker de moeite waard, en hoop nog vaak eens een blog van jou te lezen.
    Van Stienie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Last van dikke handen tijdens het wandelen...kijk eens op www.wandelstokjes.nl

    BeantwoordenVerwijderen