Op weg naar Oud en Nieuw

De laatste jaren moet ik tussen kerst en oud en nieuw altijd aan vroeger denken toen ik nog een kind was. Wij vierden dat altijd bij mijn Opa en Oma die in Heinenoord woonden. Het was in die plaats de gewoonte om het Lied "Uren dagen maanden jaren" buiten te zingen op bepaalde plaatsen in het dorp en bij de notabelen.
Toen ik nog heel jong was moest ik eerst nog naar bed maar ik sliep niet want ik was te bang dat ze me zouden vergeten om te roepen. 
We begonnen met het zingen bij de sluis. Als de laatste slag verstomde van de kerkklok zette de broer van mijn Opa in. 
Uren, dagen, maanden, jaren, 
vliegen als een schaduw heen!
Ach, wij vinden waar wij staren,
niets bestendigs hier beneên!
Op de weg die wij betreden,
staat geen voetstap die beklijft;
Al het heden wordt verleden,
schoon 't ons toegerekend blijft.

Dat de tijd hier 't al verover,
aan geen tijdperk hangt mijn lot;
Gij, Gij blijft mij altijd over,
Gij blijft eindeloos mijn God.
Welk een onheil mij ook nader,
'k vind in U mijn vrede weer;
Gij blijft, die Gij waart, mijn Vader,
wat verander, wat verkeer!
Ik vond het vroeger ook al een lied wat niet van die tijd was. Het is een lied van begin 1800. Toch wordt het in sommige kerken nog steeds op oudjaarsavond gezongen.
Ik vond het soms ook nog wel een beetje eng want er waren altijd kwajongens die rotjes en gillende keukenmeiden tussen de mensen probeerden te gooien.
Na het zingen bij de notabelen van het dorp kregen de mannen een sigaar, de vrouwen een kersenbonbon en de kinderen een snoepje.
Nieuwjaarsdag gingen we met mijn Opa bij verschillende mensen in het dorp Nieuwjaar wensen en kregen we iets voor in onze spaarpot. Ook had mijn Oma stuivers gespaard en die deelden we met elkaar. 
Meestal hadden we een mooi bedrag wat we op ons spaarbankboekje konden gaan zetten.
(de plaatjes heb ik van internet gehaald)

14 opmerkingen:

  1. Inderdaad wat was dat gezellig. Oma bakte de oliebollen en appelbeignets. Wat een feest was dat. En wat dacht je er van met z'n allen slapen op zolder. Inderdaad jeugdherinneringen.

    Zou de traditie van dat zingen nog plaats vinden?

    Je zusje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb enkele jaren terug nog eens aan onze broer gevraagd of hij wist of die traditie er nog steeds was maar hij zei toen van niet.
      Ik moest van Oma op Oudjaarsdag bij veel mensen ook oliebollen en appelbeignets gaan brengen en kreeg dan ook vaak iets voor in mijn spaarpot. Al met al werd mijn spaarpot dan leuk gevuld.
      Ik vond het leuk om die herinneringen weer op te halen en vooral toen jij en je broer ook nog meer herinneringen gingen ophalen de familieapp.

      Verwijderen
  2. Ik kende alleen het begin van dat lied.. uit een Oudjaarsconference van Wim Kan. Toevallig zette ik die eerste zinnetjes ervan in m'n Nieuwjaarswens op m'n blog vorig jaar! Wist helemaal niet dat het zo'n lang lied was.. en van die traditie wist ik al helemáál niet! Onze goeie vrienden wonen nú in Heinenoord, maar die zijn net als wij ook niet gelovig, dus die zullen die traditie ook niet kennen denk ik.
    Leuk om zo jeugdherinneringen op te halen.. zo heeft iedereen z'n eigen tradities voor Oudjaarsavond en Nieuwjaarsochtend hè! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lied heeft zes coupletten. Trouwens inwoners die niet gelovig waren kwamen ook om te zingen hoor.

      Verwijderen
  3. mooie tradities rond oudejaar Noortje

    vroeger gingen we met huis aan huis zingen..

    iets wat nu voltooid verleden tijd is

    fijne avond

    en

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al die gewoontes van weleer zijn verdwenen wat ik soms wel jammer vind.

      Verwijderen
  4. Moet zeggen, heb nu niks gepland staan en vind dat ook wel best. Kan ook niet zoveel momenteel. Maar ondanks alles wel een goede jaarwisseling gewenst. Mijne vanuit bed gok ik, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je een reactie achterliet. Jammer dat je niet zoveel kunt en de jaarwisseling in bed meemaakt. Maar ik wens je bij deze toch goed 2022 toe.

      Verwijderen
  5. Toch en fijne traditie, Noortje.
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het valt me op dat ik de laatste tijd heel vaak terug denk aan hele fijne dingen.

      Verwijderen
  6. Ja, dat ging daar toen heel anders dan bij mij. We deden niks bijzonders, aten een oliebol, staken wat vuurwerk af en gingen op nieuwjaarsvisite. Geen enge liederen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij vonden dat geen eng lied. Je moet niet vergeten dat dat lied in 1805 gemaakt is. Nu zou het er heel anders hebben uitgezien als het in deze tijd gemaakt zou zijn hoewel het wel een christelijk lied is.

      Verwijderen
  7. Wel leuk eigenlijk dat er wel per gezin verschil zit tijdens oud en nieuwjaar. Hans

    BeantwoordenVerwijderen