Bezoek Keukenhof 02-05-2023

Nadat ik op blog van Mizzd het verslag gelezen had en haar mooie foto's gezien had van haar bezoek aan de Keukenhof kreeg ik er zin in om er ook weer eens een bezoek te gaan brengen. Ik zag toevallig dat een touringcarbedrijf in de buurt van mijn woonplaats er een dagtocht naartoe organiseerde en ik kon dan vlak bij mijn huis opstappen. De prijs was €60,- en daar was de entree en koffie met gebak op de heenreis bij inbegrepen. Het was nog even spannend of de tocht wel door zou gaan omdat er te weinig deelnemers voor waren maar de dag ervoor had de gemeente Oekraïense vluchtelingen in de gelegenheid gesteld om ook deel te nemen aan de dagtocht en toen was de dubbeldekker helemaal vol. 
Nadat we onderweg koffie met gebak hadden gehad kwamen we voorspoedig in de Keukenhof aan.
Ik moet zeggen dat het heel erg druk in de Keukenhof was maar dat deed niets aan de pracht af. We hadden ruim vijf uur de tijd om alles te bekijken.
Ik vond het soms lastig om foto's te maken zonder dat er bezoekers van de Keukenhof op stonden want voordat je het wist stonden ze pal voor je.
Ik ging naar de Clusiustuin, een ommuurd gedeelte in de keukenhof en genoemd naar Carolus Clusius (1526-1609)
Carolus Clusius was een beroemde, reislustige botanicus uit de 16e eeuw. Hij was ruimdenkend en ondernemend en trok Europa in om zijn kennis uit te breiden en te delen met anderen.
Hij blonk uit in talen en in beta-wetenschappen. Hij studeerde o.a. plantenkunde in Zuid Frankrijk en raakte betoverd door de bloemen en planten die hij daar zag. Hij vertrok voor een expeditie van twee jaar naar Spanje en Portugal om daar allerlei nieuwe plantensoorten te ontdekken, te verzamelen en te beschrijven. Hij was een aantal jaar hofbotanicus van de Oostenrijkse keizer en zijn laatste jaren bracht hij door in Leiden, waar hij als professor de Hortus Botanicus leidde. Daar was hij verantwoordelijk voor de introductie van onder andere verschillende tulpensoorten in Nederland. Eén van de tuinen in de Hortus draagt nog steeds zijn naam.
Aan de muren van de tuin hingen allerlei borden met informatie over de tulp. Ik vind dit stukje van de Keukenhof altijd mooi en had er graag even op een bankje gezeten maar alle bankjes waren er vol. Er zaten zelfs mensen te picknicken! Dan maar verder en eerst maar naar de verschillende paviljoens.
In de verschillende paviljoens waarvan de naam allemaal met het Koningshuis te maken hebben worden verschillende soorten bloemen tentoongesteld.
Ondanks dat ik een plattegrond had had ik toch moeite om de paviljoens te vinden. Ik had per vergissing een plattegrond in het Engels genomen maar dat was natuurlijk niet de oorzaak vn het steeds mislopen. 
De hal met de orchideeën deed me zo als altijd aan mijn moeder denken. Er stonden thuis altijd in de vensterbank veel orchideeën en ze kon die ook altijd overhouden. 
Ik had intussen wel zin in een broodje beenham want ik had in het verslag van Mizzd gelezen dat dat er te koop was.
Ik moet zeggen dat het heerlijk smaakte en nu ik de paviljoens bezocht had besloot ik om eerst richting de molen en het draaiorgel te gaan. Natuurlijk was het hier enorm druk met buitenlandse bezoekers.
In het park van de keukenhof staan ook allerlei kunstwerken. In die soort kangoeroe stoel, rechtsonder, op de collage heeft mijn zusje 4 jaar gelden gezeten toen wij samen een bezoek aan de Keukenhof brachten.
Ik genoot van al het moois wat ik zag met volle teugen. Blauwe druifjes vind ik ook zo'n lieflijk bloempje. 
Ik wilde wel even van de voeten af en kocht iets te drinken en nam plaats op een terras waar ik in gesprek kwam met een vrouw uit Canada zij vertelde dat zij een cruise maakte en dat het schip in Amsterdam lag en dat er verschillende dagtochten gemaakt konden worden. 
Omdat ik nog tijd genoeg had ging ik nog even door het park en deed ook nog de shop aan waar bloembollen etc. verkocht werden.
Ik kocht daar een soort hangzakje met zaadjes en een insectenhuisje (hangt intussen al in mijn tuin)
Wat ik ook zo leuk vind is dat je er eenvoudige ideeën kan opdoen om je terras of blokhut op te fleuren.
De terugreis verliep ook voorspoedig en om ongeveer 20 uur stapte ik mijn huis weer moe en voldaan in. 
Ik ben blij dat ik geweest ben want na mijn bezoek in 2019 kleefde er wel een beetje een nare bijsmaak aan mijn bezoek aan de Keukenhof en aan de rest van dat jaar. Want tijdens mijn bezoek aan de Keukenhof brak mijn man beide benen thuis bij een val en een paar maanden later overleed hij plotseling aan een hartstilstand.

23 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige zonnige dag om de Keukenhof te bezoeken.
    Wat een verscheidenheid aan orchideeën zeg.

    Je zusje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik trof het inderdaad met het weer.
      Wat zou Ma genoten hebben in die hal met die prachtige orchideeën. Ik stond nog in twijfel of ik er één zou kopen maar ik vond het te lastig om deze goed mee naar huis te nemen.

      Verwijderen
  2. Je had prachtig weer ook zie ik.. en er stonden weer allemaal andere bloemen open dan toen ik er was.. zoals de azalea's bij dat watervalletje.. ook al ben ik geweest, blijf ik naar jouw foto's ook weer kijken en kijken.. wat een bloemenpracht is de Keukenhof toch hè! En de Oranje-Nassauhal.. die heb ik dus helemaal niet gezien dit jaar en nu krijg ik er toch nog wat van mee.
    Zoiets als de keukenhof zal altijd wel druk blijven.. het is maar zo'n kleine tijdspanne dat ze open kunnen zijn natuurlijk hè.. en wie wil al dat moois nou niét zien?
    Ben blij dat je nu wat betere herinneringen aan je dagje daar hebt kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij had al geschreven dat ik nog eens moest gaan zodat als ik aan de Keukenhof dacht het wat betere herinneringen zouden zijn.

      Verwijderen
  3. Supermooie aanvulling op het logje van MizzD. Elkeen bekijkt het toch anders, Noortje,ook door z'n lensje!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak natuurlijk veel minder foto's als Mizzd en ook lang niet zulke mooie. Mizzd lijkt ook altijd veel meer te zien dan dat ik zie😁

      Verwijderen
  4. Bezoek aan de Keukenhof je boft met het mooie weer.
    Het is een heel aantrekkelijk prijs die men heeft gevraagd van het touringcarbedrijf.
    Wel bijzonder dat je met Oekraïense vluchtelingen opstap ging.
    Het is nog mooie groen en meer kleuren dan toen Mizz-D ging.
    Wat leuk, ook een broodje beenham.
    Ondaks de vervelende en verdrietige gebeurtenis die je hebt gehad heb je nu toch genoten. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedere keer zijn de kleuren er ook weer anders. Ik vind het een hele kunst dat ze het er zo aanleggen dat het Iedere keer mooi is en er genoeg bloemen bloeien.
      Het was goed dat ik weer geweest ben na mijn bezoek van de vorige keer.

      Verwijderen
    2. Men maakt er inderdaad altijd veel werk van.
      Het is een vak op zich.

      Verwijderen
    3. Wat het weer betreft hebben we niks te klagen, prachtig weer.
      Hoop dat Figo een koel plekje heeft, mijne lagen vaak onder de struiken, bij de hondjes die er eerst een gat groeven voor meer koelte. Hans

      Verwijderen
    4. Figo weet de koele plekjes in de tuin wel te vinden. Hij ligt graag onder de coniferen.

      Verwijderen
    5. Mijn vroegere kat die ging graag naar de buren, drie straten verder op.
      Lag hij op de bank in de koelte, het zijn bijzondere dieren.

      @ zware Van Nelle heb ik ook nog gerookt, 45 jaar geleden dat ik ben gestopt.

      Verwijderen
  5. Leuke foto’s van de Keukenhof, ik ben daar zelf als kind geweest, daarna nooit meer. Ik heb ook verzuimd met mijn kinderen daar te gaan kijken, al is het hier niet zover vandaan. De 60 euro valt me erg mee, voor busreis, toegang en koffie met appeltaart, als je bedenkt dat ze hier voor koffie (3,50) en appeltaart (5) al 8,50 rekenen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond de prijs ook heel schappelijk. Als ik met het OV had gemoeten was het een hele onderneming geweest.

      Verwijderen
  6. een mooie uitstap en knap in beeld gebracht Noortje

    en die nare gebeurtenis, is niet te vergeten

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige foto's nam jij mee terug en je had ook mooi weer daarbij. Het is al heel lang geleden dat ik hier eens was geweest en men maakt het hier ook zo erg mooi zodat je wel tijd tekort komt om er rond te wandelen. Jammer dat men hier geen dagtochten meer organiseren want ging vroeger regelmatig met zo een bus mee. Ik heb dan ook met veel plezier naar je serie gekeken en ook je verslag gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je plezier beleefd hebt van mijn foto's en verslag.

      Verwijderen
  8. Hey Noortje, je wandelt niet meer begrijp ik? Groetjes Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee ik wandel niet meer. Ik heb chronische lichamelijke klachten die het wandelen niet meer mogelijk maken helaas.

      Verwijderen
    2. Wat jammer! Maar je hebt denk ik genoeg andere hobby’s!

      Verwijderen
  9. Mooie foto’s. Bedankt voor je reactie op mijn blog! Jouw kat lijkt op de mijne, heb ook een rooie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, ik vergeet mijn naam erbij te zetten: Ineke

      Verwijderen