Ondanks dat ik niet wandelde was ik toch bij de Monnikentocht 31-08-2024


Ondanks dat ik niet meer kan wandelen was ik dit jaar toch bij de Monnikentocht. Dit jaar dan wel niet als wandelaar maar samen met Okko (Heleen haar vader) als bezetting op een verzorgingspost. Tijdens de 4daagse van Diever had Heleen me hiervoor al gevraagd. Wij stonden in het bos bij Jipsingbourtange.
Runners Oost Groningen organiseerde al voor de 26e keer deze tocht voor marathonlopers, ultralopers, sportief wandelaars en Nordic Walking. De tocht gaat vanaf het Klooster (vandaar de naam Monnikentocht) in Ter Apel of vanaf camping De Bronzen Eik in Sellingen (afhankelijk van de afstand) door het fraaie landschap van Westerwolde over verharde en onverharde wegen en paden naar de vesting Bourtange. Het is een Landschapsloop. Zelf heb ik de tocht vier keer gewandeld. In 2018 was het de laatste keer. De afstanden voor de wandelaars zijn 17 km en 33 km. Ik heb de beide afstanden vroeger gewandeld.
We hadden alles ruim op tijd klaar staan voordat de eerste hardlopers en wandelaars er aankwamen. Er stond ranja, cola en water op de tafel en tucjes, koek en stukjes banaan. Dit alles werd erg gewaardeerd door de wandelaars en lopers.
Heleen en Conni die de coördinatie van de verzorgingsposten hadden kwamen bij ons langs en dat vond ik wel heel prettig want ik moest heel nodig plassen en omdat mijn evenwicht zo slecht is durfde ik dit niet alleen in het bos te doen. Trouwens bij mijn weten heb ik nog nooit in het wild geplast. Gelukkig hielp Heleen me anders was ik bij het omhoog komen zo voorover in het bos gevallen😕😕 Ook kwam Harriet bij de verzorgingspost, zij liep 33 km.
Wij kregen bericht dat iedereen onze verzorgingspost gepasseerd was en dus ging alles weer in de auto en gingen we nog bij twee andere verzorgingsposten even kijken voordat we naar de finishplaats Bourtange gingen.
Hier namen we plaats op een terras op het Marktplein. Het was heel erg druk in Bourtange vandaar dat ik er bijna geen foto's gemaakt heb. Trouwens Bourtange is een heel mooi vestingplaatsje wat zeker een bezoek waard is. 
Na afloop was er voor alle vrijwilligers nog een chineesbuffet bij Camping 't Plathuis in Bourtange.
Ik heb een hele leuke dag gehad ondanks dat ik niet meer wandel.
Ook ik kreeg net als de deelnemers aan de tocht een mooie handdoek.

9 opmerkingen:

  1. Vrijwilligers zijn hard nodig en als je zo een erg leuke dag hebt gehad is het net zoveel waard als de tocht lopen vin ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n fijne behulpzame mensen in jouw kring, Noortje! Jij bent dan weer een goeie hulp voor anderen, zo vullen we mekaar aan. Een mooie dag weer!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Best wel jammer dat er alleen zulke lange afstanden gewandeld kunnen worden, maar wellicht is het landschap er niet naar om ook van kortere iets interessants te maken?
    Echt wel leuk om te doen lijkt me.. vrijwilligster zijn op zo'n verzorgingspost.. iedereen is blij met je hehe. Maar er stond dus geen dixi bij jullie post? ;-)
    Bourtange was ik een paar jaar geleden en ja, dat is echt wel een enórm mooi vestingplaatsje. En altijd druk denk ik.. maar dat maakt dat centrale plein wel extra gezellig. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Runner Oost Groningen is een hardloopgroep uit Winschoten die hardlooptochten organiseert. Het is al heel wat dat er ook twee afstanden voor wandelaars zijn. De start- en finishplaat zijn ook verschillend dus dat vraagt al veel van de organisatie. Er was ook nog een afstand van 43 km voor de hardlopers. Gek hé dat Heleen er niet voor gezorgd had dat er bij onze verzorgingspost een dixi stond😂😂
      Ik vond het heel leuk om te doen.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat Heleen dat de volgende keer niet zal vergeten te regelen..! :lol:

      Verwijderen
  4. Fijn dat je vrijwilliger was, meestal is het vrij moeilijk om deze te krijgen, terwijl het heel leuk is om te doen. Door de wandelaars zal een verzorgingspost ook zeker gewaardeerd worden!
    Wat een geluk dat Heleen langs kwam toen je op 'knappen' stond :-)
    Leuk dat je als blijvende herinnering nog een handdoek kreeg.
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist wel dat Heleen en Conni langs zouden komen en anders had ik jou gebeld😂😂😂
      Die handdoek vond ik ook leuk want ik heb er ook nog van toen ik de tocht wandelde.

      Verwijderen