Bezoek Kerstmarkt Bremen 18-12-2019

Ondanks dat de Kerst al voorbij is wil ik toch mijn verslag van mijn bezoek aan de kerstmarkt in Bremen nog op mijn blog plaatsen. Dit jaar ging ik met een bus naar Bremen. Ik was gewend om ieder jaar met Manlief naar de kerstmarkt te gaan en omdat ik alles zoveel mogelijk wil doen als toen hij nog leefde stond dit dus ook op mijn programma. Maar omdat ik geen auto meer heb ( trouwens al had ik een auto gehad had ik toch niet naar Bremen durven rijden) heb ik gekeken of er een bus heen ging. Nu dat was het geval en ik kon ook nog vlak bij mijn huis opstappen. 
De reis verliep voorspoedig en om ongeveer 10 uur 45 waren we in Bremen. Voor mij wat vreemd want ik moest even kijken hoe ik richting de kerstmarkt moest gaan want we werden bij het station van Bremen afgezet. 
Andere jaren als ik met Manlief ging kwamen we met de tram op de kerstmarkt uit maar ik volgde de meute uit de bus maar en niet lang daarna kwam ik door een straat die naar de kerstmarkt leidde. Hier zag ik de zaak waar we altijd 's middags koffie dronken, café Knigge, en waar we anders nogal eens naar moesten zoeken. Ik besloot er maar direct koffie te gaan drinken met iets lekkers er bij. 
Ik bleef er niet al te lang zitten want ik had immers al 2 uur in de bus gezeten. Ik besloot eerst maar eens een kijkje op de kerstmarkt te gaan nemen en zoals altijd ging ik ook nu weer bij de kerststal langs. 
Ik keek bij de krampjes rond maar ik kocht er niets. Wel was ik op zoek naar een speciale stand waar ze kerstballen van Käthe Wohlfahrt verkopen. Ieder jaar koop ik daar een kerstbal welke handgemaakt zijn. Deze keer viel het niet mee om er een te vinden want rood schijnt dit jaar niet zo de kleur te zijn. Uiteindelijk toch iets gevonden wat wel in mijn boom paste.
foto is thuis genomen toen het klokje in de boom hing
Het werd tijd om eens de stand op te zoeken waar ze steaks verkochten die op houtskool werden klaargemaakt. Anders nam ik deze nooit maar Manlief was er verzot op dus als herinnering hieraan nam ik er één.
Ook nu bracht ik een bezoek aan het warenhuis Karstadt. Ieder jaar keek ik daar bij de kleding. In Duitsland is namelijk de merkkleding goedkoper dan hier in Nederland. Ik vond het wel gek dat Manlief er niet was om zijn mening te geven wanneer ik iets paste. Manlief was waarschijnlijk één van de weinige mannen die geen hekel had aan winkelen.
Ik kocht er een shirtje en wanneer ik dit in Nederland gekocht zou hebben zou het €5,- duurder geweest zijn.
shirt thuis hangend aan de kapstok in de hal
Ik ging hierna de kerstmarkt weer op opzoek naar het tijdelijke houten cafeetje waar we altijd eierpunch dronken en gelukkig zag ik het al snel. Omdat ik nu veel vroeger op de markt was was er plaats genoeg. En nadat ik er twee genomen had ging ik weer verder.
Ik ging nu even van de markt af en liep daar een rondje (de caloriebommen moesten immers verbrand worden)
Al snel kwam ik een man op een bankje tegen die vroeg of ik niet naast hem wilde komen zitten maar dat sloeg ik maar af, hahaha.
Ik keerde weer terug naar de kerstmarkt want ik wilde natuurlijk nog een gebakken camembert. Ik hoopte maar dat ik het kraampje kon vinden. Ieder jaar had ik daar moeite mee en was het Manlief die het vond. Maar eigenlijk zag ik het al heel snel.
Het begon nu heel wat drukker op de markt te worden. Anders kwamen wij om deze tijd er ook pas aan omdat we altijd aan het eind van de ochtend van huis vertrokken. Ik vind het eigenlijk veel mooier om er te zijn als het donker wordt/is maar als je met een bus gaat gaat deze ook al aan het eind van de middag weer terug.
Omdat ik bang was dat ik niet op tijd bij de bus terug zou zijn ging ik al vroeg weer richting bus. Er was gezegd dat deze bij het Übersee-Museum zou staan.  
Het was niet moeilijk te vinden en ik was hier ruim een half uur te vroeg. Daarom keek ik nog even bij de kerstkrampjes voor het station rond.
Voordat ik naar de bus ging dronk ik nog koffie bij een van de vele hotels bij het station en maakte gebruik van het toilet.
Ondanks dat ik Manlief wel erg miste vond ik het toch fijn om de kerstmarkt bezocht te hebben. 

Misschien wel gek maar het geeft me een heel fijn gevoel om de dingen die we samen deden nu ook nog steeds te doen. Het is voor mij een soort herdenken.

15 opmerkingen:

  1. Ik vind dat helemáál niet gek hoor.. maar al zóúden wij dat vinden, je moet toch gewoon doen waar jíj je goed bij voelt.. da's altijd het beste om dit soort trieste dingen te verwerken hè.
    ( alleen dat je nu dubbel loopt te eten en te drinken.. dát vind ik wel een beetje gek.. hahahahaa! nee hoor, alleen maar leuk! :-) )
    Het is weer een prachtig verslag.. die kerstmarkt van Bremen is voor mij veel te ver weg, dus ik kijk gráág met jou mee! Alweer een hele tijd geleden dat ik nog eens in Duitsland op een kerstmarkt was.. maar het blijven toch wel de mooiste vind ik.. én met de lekkerste eterijen hehe.
    Prachtig klokje! Ik heb ook wel zulke dingetjes in mijn overwegend rode boom hoor.. doorzichtig is geen kleur hè haha!
    Toch wel fijn om een leuke meneer tegen te komen op een bankje.. en van deze hoefde je geen handtastelijkheden te verwachten hè, dus des te beter hahaha! De molen is ook heel mooi, zo weerspiegelend!
    Je laatste foto is een bjoetie! :-)

    Ik wens jou alles wat wenselijk is in het nieuwe jaar! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik at niet dubbel hoor. alleen een Steak die ik anders niet nam. Verder eet ik die dag niets meer.

      Verwijderen
    2. Ooh.. ik dacht dat je die eggnog ook dubbel nam terwijl je dat eerst niet deed.. en dan nog de camembert..! En je zus dacht het ook hè hehe.. 'k was niet de enige die het dacht! :-) Maar wat dan nog.. is ook je eigen keuze hoor áls je extra zou eten en drinken.
      In ieder geval een mooie uitstap.. en met een goed gevoel dus!

      Verwijderen
  2. De herinnering is zo mooi, Noortje, je dagje was dat ook !
    Fijne jaarwisseling !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het, ondanks dat manlief er niet meer bij was toch, heel mooi.

      Verwijderen
  3. Een mooi verslag Noortje, in Duitsland weten ze wel wat kerstfeest vieren is hè? Ik wens jou een goede jaarwisseling, en een fantastisch 2020.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel goed dat je gegaan bent, maar ik had ook begrepen als je het niet gedaan had. Ik lees het graag in elk geval, een leuk verslag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had al steeds het gevoel dat ik gaan moest. Het doet mij goed om alles hetzelfde te blijven doen.

      Verwijderen
  5. Wat maakt het uit wat "anderen" er van vinden. Als jij daar een goed gevoel bij hebt ..... VOORAL DOEN.
    Maar om alles ook dubbel te eten .... dat zou'k niet doen..

    Hermus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik at niet dubbel alleen een steak die ik anders niet nam.

      Verwijderen
  6. Wat leuk dat je naar kerstmarkt bent geweest. Het ziet daar gezellig uit. Leuke foto's. Lekker hapjes. Mooie shirts heb je gekocht.IK hou wel glitter. Echt iets voor feestje om te dragen. We wensen je een gelukkig nieuwjaar 2020 en goede gezondheid toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga ieder jaar naar de kerstmarkt in Bremen. Toen manlief nog leefde met hem maar nu alleen en dat doet mijn toch ondanks alles goed.

      Verwijderen
  7. goed dat je dit opnieuw doet Noortje

    een gezond en voorspoedig 2020 wens ik je toe

    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga gewoon door met alles wat we deden. Dat voelt voor mij het beste.

      Verwijderen