De route vertelt het verhaal van veen- en heide-
ontginning, kanalisering, esdorpen, oerbossen en de Ruiten A die de
oorspronkelijke waterloop heeft teruggekregen. Tijdens de route ontdekt men de
geheimen, de verhalen en weetjes over deze bijzondere streek.De start vindt plaats in Stadskanaal, een dorp dat veel
heeft betekend in de exploitatie van het Drentse veen voor de stad Groningen.
Knoal , zoals het in het Gronings klinkt, heeft niet alleen een veengeschiedenis,
maar heeft ook bezienswaardigheden en kunst. De regio was onderdeel van een ondoordringbaar
moeras, een van de grootste veengebieden van West-Europa. Westerwolde wordt wel
eens het best bewaarde geheim van Nederland genoemd. Met deze route worden een
paar tippen van de sluier opgelicht. Het gebied kent daarbij een rijke
geschiedenis met veel historische verhalen.
We moesten het routeboek en de antwoordlijst ophalen bij een camping in Stadskanaal.
Een van de eerste bezienswaardigheden die we aandeden was Museumspoorlijn STAR (Stadskanaal–Ter Apel–Rijksgrens)
Het is de de langste museumspoorlijn van Nederland. In het museum is er een uitgebreide tentoonstelling over de geschiedenis van de vroegere spoorlijn. Hoe het er uitzag. Welke stations er allemaal langs de spoorlijn te vinden waren. Nadat de laatste goederentreinen in 1990 reden, kwamen vanaf 1994 de treinen van Museumspoorlijn STAR, zodat de spoorlijn behouden werd als industrieel monument. Tussen Veendam, Stadskanaal en Nieuw Buinen rijden tijdens de rijdagen historische stoomtreinen en dieseltreinen.
Vrijwilligers knappen oude treinstellen en locomotieven op maar ik kan me eigenlijk toch niet voorstellen dat de restauratiewagon hieronder ooit nog eens wat wordt.
In het routeboek zagen we staan De Mooie muren van Stadskanaal. Nu daar waren we natuurlijk nieuwsgierig naar. Wat ooit begon met een muurschildering op een flat die inmiddels is afgebroken is uitgegroeid tot een fenomenaal Street Art project. Op diverse flats zijn indrukwekkende kunstwerken aangebracht door internationale kunstenaars die in steden in Europa, de VS, en Japan tal van bouwwerken hebben gesierd met hun Street-Art.
Zonder die muurschilderingen zouden het maar saaie flats geweest zijn maar nu vond ik ze heel mooi om te zien.We reden door Stadskanaal waar we een paar kunstwerken passeerden maar omdat het zaterdag was en Stadskanaal een dorp is met een levendig centrum viel het niet mee om de kunstwerken te vinden en dan ook nog te stoppen op de drukke weg.
We zagen De StadSpaden.
Het
beeld StadSpaden, van kunstenaar Hans Mes, schept letterlijk en figuurlijk een
terugblik op de historie van Stadskanaal, die zijn oorsprong vindt in de aanleg
van het kanaal. Twee 8 meter hoge spaden zijn in de oever gestoken: Van hier
uit leidde vanouds de weg over water naar de stad Groningen met daarnaast een
jaagpad. Maar waar vroeger de hoog beladen turfschepen in file naar de stad
voeren, komt nu een toenemend aantal recreanten over deze vaarroute Stadskanaal
bezoeken en zoeken mensen rust en ontspanning aan de waterkant. Op het blad van
elke schep wordt een handgeschreven couplet van een gedicht van Hans Mes over
het graven van het kanaal gelast. Op die wijze verhaalt het beeld van het
ontstaan van het kanaal, het jaagpad en hun betekenis voor Stadskanaal. Maar
ook benadrukt het gedicht een thuiskomen. Want daarvoor fungeert het kunstwerk
eveneens als een toegangspoort naar de identiteit en het heden, dat is ontstaan
uit een door veel zware arbeid opgebouwd verleden. De forse maatvoering en de
kleurstelling onderstrepen dit op monumentale wijze.
Vervolgens passeerden we het beeld De Krinkiespijer.
De volgende plaats die we aandeden was Sellingen. Hier werd de Hervormde Kerk genoemd als bezienswaardigheid.Stadskanaal was tot ver in de jaren 50 heel belangrijk voor de regionale economie. Nadat het vervoeren van turf was gestopt werden voornamelijk aardappelen, bieten en stro per schip vervoerd.
Vroeger werden de schepen door paarden of mensen getrokken. Vaak gebeurde dat door de familieleden zelf maar ook werden professionele krachten, de scheepsjagers, ingezet. Waar komt de naam Krinkiespijer nu vandaan? Als er geen werk voor de scheepsjagers was of de kanalen waren dichtgevroren, verzamelden de scheepsjagers zich vaak bij de bruggen en sluizen. Dat was heel normaal in die tijd, het hele sociale leven speelde zich daar voor een groot gedeelte af. Het kauwen van tabak of tabak pruimen was vroeger eigenlijk een milde vorm van verslaving. Het was populair en niet duur. Door het kauwen krijg je veel speeksel in je mond. En wat doe je dan als je over de brugleuning hangt? Precies, kringetjes in het water spugen. En het waren niet alleen de scheepsjagers die dit deden, eigenlijk elke wachtende man deed dat als populaire vorm van tijdverdrijf.
Vervolgens zien we het kunstwerk de Turven Tronen van Hans Mes.
Het
beeld toont een drietal rechtopstaande Slagkarren rond een stapel turf. In
Stadskanaal waren deze slagkarren in gebruik bij de ontginning van het veen als
een soort kruiwagen. In de opstelling van het ontwerp zijn de slagkarren
rechtop gezet waardoor een soort tronen ontstaan. Deze opstelling wil een
hommage zijn aan allen die de vervening en daarmee het ontstaan van Stadskanaal
hebben bewerkstelligd.
Intussen waren we in Musselkanaal gekomen en kwamen langs het standbeeld Bruintje Beer. Bruintje Beer is sinds 1920 verbonden met de geschiedenis van Musselkanaal. Hier was de koekjesfabriek van Branbergen gevestigd, die koekjes maakte met het logo van Bruintje Beer. Als productnaam werd de stripheld Bruintje Beer verbonden aan de promotie van de producten van Branbergen.In ons route boek stond dat je de koekjes bij een bakker in Musselkanaal kon kopen wat ik dan ook gedaan heb. Het zijn een soort speculaasjes om te zien met een heerlijke smaak.
We hadden al snel door dat we ook nu de route niet in een keer zouden kunnen rijden maar dat is natuurlijk geen probleem omdat het niet zo ver van onze woonomgeving is. Ondertussen moest je vragen oplossen en die waren niet altijd even eenvoudig en kostten soms nogal wat tijd.
Na onze stop gingen we weer verder en ondanks dat wij vaker in deze buurt geweest waren kwamen we dingen tegen waarvan we niet wisten dat zij er waren zoals bijvoorbeeld, de kabelbaan over het Ruiten Aa Kanaal. Deze met de hand aan te drijven kabelbaan is uniek in de
provincie. Deze kerk is een vroeg-gotisch kerkgebouw die
gebouwd is omstreeks 1300. Het dak van de kerk bestaat deels uit holle en bolle
dakpannen, welke monniken- en nonnenpanne genoemdworden.
Ook werd de Stelmakerij genoemd.Het pand werd in 2011 aangekocht door de gemeente Vlagtwedde. Deze heeft het gebouw laten restaureren. Bij het bouwhistorisch onderzoek bleek dat de gebinten (de houten draagconstructie in het pand) dateren uit 1697. De oude stelmakerij is daarmee, samen met de hervormde kerk, één van de oudste (nog bestaande) gebouwen van het dorp. Het huidige pand werd waarschijnlijk gebouwd rond 1850. Zo’n veertig jaar lang was het in gebruik als herberg. Later, van 1890 tot 1962 was hier een stelmakerij gevestigd. Zij maakten hier boerenwagens en houten gereedschappen.
Toen we langs een restaurant kwamen besloten we om er wat te drinken en de tweede helft van de route voor de volgende keer te bewaren. Dit stuk van de route bevat ook meer natuur.
Het was weer interessant om deze puzzeltocht te rijden. We zijn weer veel te weten gekomen over de omgeving die niet al te ver van onze woonomgeving ligt. Ook zag ik op de site van Localgroningen dat er nog meer tochten op de planning staan om te maken. Nu die zullen we zeker ook gaan maken in de toekomst.
Een autopuzzelrit met heel wat bonussen waar je op gewezen werd.. wauw, wat een boel te zien en te lezen hadden jullie! Ben weg van die murals.. echt wel een flinke extra die die flatgebouwen heel wat interessanter maakten!
BeantwoordenVerwijderenEn zóveel kunstwerken..! echt gaaf, vooral die spades vind ik leuk en toepasselijk daar.
De originele molen van de vesting van Bourtange staat dus hier.. de replica heb ik gezien hè! :-)
Zijn jullie niet even over en weer gegaan met dat kabelbaantje? :-P
Mooi kerkje ook.. die bolle dakpannen zie je een Frankrijk ook nog veel.. heb me laten vertellen dat die vorm er oorspronkelijk ingemaakt werd doordat vrouwen ze op hun dijbeen legden hehe.. dat deden die nonnen dan zeker óók? ;-)
Prachtige uitstap hoor.. en dat er een puzzel aanhangt maakt het nog des te leuker natuurlijk! Óp naar deel 2! :-)
Het zijn hele leuke puzzeltochten want bij die bonussen moet je juist oplossingen vinden bij vragen die erover gaan. Bij die murals en die molen moest ik gelijk aan jou denken. Ik denk als ik dat eerste stuk van de tocht eens met mijn zusje doe we wel in dat kabelbaantje zullen gaan😀 Dat de vorm van die dakpannen oorspronkelijk gemaakt werden op de dijbenen van vrouwen wist ik niet het had een vraag voor de puzzel kunnen zijn.
VerwijderenDie autopuzzeltochten zijn ontstaan in de tijd van corona en blijken een groot succes en er komen er steeds meer. Je krijgt heel veel info over de omgeving en door de puzzelvragen kom je nog meer te weten, erg leerzaam zijn ze.
:Leuk om te zien allemaal, dan hoef ik er niet meer heen. Stadskanaal moet het echt hebben van het beste er van maken, en dat lukt ze best aardig. Puzzelen hou ik niet van en autorijden ook niet.
BeantwoordenVerwijderenStadskanaal zet zich wel op de kaart. Bij deze tochten puzzel je niet echt maar je krijgt vragen die over bezienswaardigheden of over de omgeving gaan. Ik vind die puzzeltochten altijd erg leerzaam.
VerwijderenLeuk! ik had toen ik een jaar of 19 was een 27MC bak. Er was zo'n club waar ik ook inzat en we deden vaak van dit soort tochten, maar ook vossenjachten. Dat was dus ook met de auto. Toen wat betaalbaarder dan tegenwoordig.
BeantwoordenVerwijderenMooie murals. Er zitten werkelijk plaatjes tussen zo mooi.
Sinds een jaar zijn er zulke tochten die je kunt doen op een zelfgekozen dag. De tochten zijn ook heel interessant voor bezoekers van de provincie Groningen want ze geven veel info. De puzzelvragen hoef je niet perse te maken want dan is het haast onmogelijk om de tocht in een keer te doen.
VerwijderenMuurschilderen is zeker heel mooi om te zien. Teksten erbij geweldig om laten zien. Er zijn daar zoveel te zien. Mooie omgeving m laten zien. Kleine kerkje is zeker apart te zien. Kunstbeelden ziet veel daar. Mooie foto's heb je omgeving gemaakt. De laatste tekst op de muur mooi!! Fijne dag.
BeantwoordenVerwijderenWe waren zelf ook verrast over al de bezienswaardigheden die we tegenkwamen.
Verwijderendat moet wel heel leuk zijn Noortje
BeantwoordenVerwijderendie muurschilderingen vallen me hier het meest op
een knap informatief logje
fijne avond
Het was inderdaad een hele leuke tocht en van die muurschilderingen wist ik het bestaan niet af hoewel Stadskanaal vrij dicht bij mijn woonplaats ligt.
VerwijderenJe weet wel de leuke, interessante en bijzonder plekjes te vinden.
BeantwoordenVerwijderenDe trein is oud roest, wel jammer.
Du murals maken het feestelijk mooier. Hans
Met deze uitjes kom ik ook nog veel te weet. De trein die zal wel niet meer opgeknapt kunnen worden.
VerwijderenDe Star spreekt mij het meeste aan, ik ben wel eens meegereden met de stoomtrein van Stadskanaal naar Ter Apel. Die murals vallen me hier ook steeds meer op, worden er meer gemaakt of letten we er door Sjoerd meer op?
BeantwoordenVerwijderenIk dacht wel dat de Star je zou aanspreken. Ik heb een keer van Stadskanaal naar Veendam met de Star meegereden. Murals ga je inderdaad steeds meer zien.
VerwijderenPrachtige murals, Noortje, en zoveel meer moois!
BeantwoordenVerwijderenLie(f)s.
En dan te bedenken dat ik het bestaan van die murals niet wist en toch zo dicht bij mijn woonplaats.
Verwijderen