Afsluiting Midwinterhoornblazen in Diever 07-01-2023

Over de herkomst van het midwinterhoornblazen doen verschillende verhalen de ronde. Was het een oud heidens gebruik om de geesten te verjagen en het licht terug te halen zoals bij de Germanen gebeurde tijdens joelfeesten? Of werd de hoorn gebruikt door de boeren als ze burenhulp nodig hadden? Uit overleveringen is bekend dat tijdens de Eerste Wereldoorlog de midwinterhoorn werd gebruikt om waarschuwingssignalen te geven. In het oosten van het land werden smokkelaars op deze manier gewaarschuwd voor de marechaussee. Ook is bekend dat in de Tweede Wereldoorlog de midwinterhoorn als waarschuwingssein werd gebruikt om onderduikers te op de hoogte te stellen als er gevaar dreigde. Tegenwoordig wordt de midwinterhoorn alleen nog vanaf de eerste adventszondag tot Driekoningen gebruikt. Er mag alleen nog op de hoorn geblazen geworden om het evangelie van de geboorte van Christus te gedenken.
Ik had in het regionale dagblad gelezen dat er dertig tot veertig hoornblazers zaterdagavond 7 januari rond 18.00 uur uit de Nederlands Hervormde kerk in Diever zouden komen. De blazers zouden om beurten hun plaatselijke “Olde Roepen” laten horen. 
Ondanks dat ik al eens eerder midwinterhoornblazers gehoord had leek het me wel leuk om er zoveel tegelijk te zien en te horen. 
Hoewel er nooit tegelijk geblazen wordt, maar wanneer er twee tonen zijn geblazen, luistert men of er ook iemand anders speelt. Hoort de blazer niets, dan blaast hij of zij de eigen melodie en sluit af met de twee tonen waar hij of zij ook mee begonnen is. 
Ik maakte mijn schoonzusje er op attent en zij had ze nog nooit in het echt gehoord en dus besloten we er om er heen te gaan.
De Pancratiuskerk was mooi verlicht en Scouting Diever had voor een afzetting en sfeervolle vuren gezorgd. Het duurde wel even voor dat alle blazers hun "Olde Roepen" hadden laten horen. 
Vervolgens werden we uitgenodigd mee te doen aan een korte Midwinterwandeling van ongeveer drie kilometer richting Oldendiever en weer terug. Langs de hele route stonden vuren die zorgden voor sfeer. Op veel plaatsen langs de route stonden ook hoornblazers om het melancholische geluid van hun hoorns voor de laatste keer van dit seizoen te laten horen.
Iemand liep voorop die wij moesten volgen deze had een lampje aan een stok (het zogenaamde dwaallicht)
Tijdens de wandeling waren er twee stops. De eerste stop was bij de mooi verlichte molen de Vlijt in Oldendiever. Daar werd een kortverhaal verteld en aansluitend een dans uitgevoerd door meisje van een gymnastiekvereniging.
Ik heb helaas niets gezien van de uitvoering omdat ik achteraan stond. Het was jammer dat het toen ook nog begon te regenen.
De tweede stop was bij de ijsbaan Thialf, daar kregen alle wandelaars een beker warme chocolademelk.
Ik had er spijt van dat ik geen hikingstok bij mee had want de weg naar de ijsbaan vond ik nog al ongelijk en omdat ik tegenwoordig nog al snel val had dat me waarschijnlijk meer zekerheid gegeven. 
Terug bij de kerk werd er, door gelijktijdig te blazen op alle midwinterhoorns een “Heidens Kabaal” gemaakt waarmee men probeerde al het kwade uit Diever en omstreken voor het komende jaar weg te blazen, in ieder geval tot het volgende seizoen dat begint op 30 november 2023.
Tenslotte werd in alle rust nog eenmaal de Oldendieverse roep ten gehore gebracht.
Ondanks dat het eigenlijk een dag te laat was dat men nog op de midwinterhoorns blies (het mag eigenlijk maar tot Driekoningen) was het leuk om eens mee te maken. Wat mij ook opviel was dat er ook nogal wat jongeren bij waren. 

24 opmerkingen:

  1. Eén en al kippenvelmomenten, Noortje... Prachtig!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben er echt van genoten ondanks dat het nog even ging regenen

      Verwijderen
  2. Geweldig leuk uitje leek het me. Altijd mooi om die midwinterhoorns te horen hè.. zo sfeervol en authentiek!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het geluid is wel heel apart. Hier in de omgeving wordt er tussen de eerste advent en Driekoningen op meerdere plaatsen regelmatig geblazen.

      Verwijderen
    2. De enige keer dat ik er gezien heb, was tijdens een wandeltocht in Zevenhuizen, paar jaar geleden aan het begin van het jaar. Die waren een eind van huis denk ik..! ;-)

      Verwijderen
    3. Ik heb ze ook weleens tijdens een wandeltocht gezien op een uitkijktoren op de hei. Hier waren deze keer ook een paar blazers die niet in Noordoost Nederland wonen. Voordat ze hun eigen melodie bliezen zeiden waar ze vandaan kwamen en dat was niet uit het Noorden.

      Verwijderen
  3. Onverwacht een uniek uitje. Heel bijzonder om mee te maken.
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het was toch wel de moeite waard ondanks dat we eerst twijfelden om wel te gaan. En de afsluiting bij de Chinees was ook erg gezellig.

      Verwijderen
  4. Interessante geschiedenis en daar is een leuke traditie uit ontstaan. Ik blaas altijd op oudjaar even na 12 uur op een hoorn. Die maakt het geluid van een misthoorn, en als ik hard genoeg blaas net zo hard als een misthoorn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat jij als het nieuwe jaar net begonnen is op een hoorn blaast. De mensen die bij je in de buurt wonen zien dit vast ook al als een traditie.

      Verwijderen
  5. midwinterhoorns ..

    iets wat me hier in Vlaanderen niet kennen Noortje

    een traditie om in ere te houden

    prettig weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook niet in heel Nederland maar het meest in het Noordoosten van ons land.

      Verwijderen
  6. Heb wel eens op televisie gezien dat iemand aan het oefenen was om geluid uit een midwinterhoorn te krijgen. Schijnt niet gemakkelijk te zijn om er geluid uit te krijgen.

    Je zusje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het schijnt inderdaad heel moeilijk te zijn. Dat was ook te merken bij de jonge blazers want die kregen er nauwelijks geluid uit.

      Verwijderen
  7. Het midwinterhoorn blazen is echt een mooie traditie in het noorden.
    Er zit een hele geschiedenis achter de midwinterhoorn.
    Een dwaallicht volgen kan gevaarlijk zijn, maar je hebt het gezond gehaald.
    Diever ken ik wel, ooit nog in de kostgelegen i.v.m.. werk. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wel altijd apart om het te horen. Ik las in de krant dat er veel jeugd zich de laatste tijd had aangemeld. Dat is wel goed anders zou de traditie uitsterven.

      Verwijderen
  8. Heb ze eens gezien in de beeldentuin in Garderen waar een blazer was die toen voor mijn filmpje voor Youtube op zijn hoorn een mooi deuntje deed. Tevens werd er een demostratie gegegevn hoe men zo iets maakte en dat vond ik ook erg interessant. Mocht ook blazen maar ik kreeg er geen geluid uit. Je nam mooie foto's ervan en vond het ook leuk om het te lezen. Wens je fijn weekend hierbij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat er speciaal voor jou geblazen werd. Zo'n hoorn maken vergt ook kennis. Ik heb dat eens gezien op de tv maar jij in het echt dat lijkt me helemaal interessant.
      Het schijnt heel moeilijk te zijn om er geluid uit te krijgen dus was het niet gek dat het je niet lukte.

      Verwijderen
    2. Kijk even op Youtube en dan zie je het filmpje als je dit even dan kopieren zal. https://youtu.be/C1dWBhQeylQ
      Is maar kort maar echt heel mooi.

      Verwijderen
    3. Dank je wel voor het filmpje. Leuk hoor!

      Verwijderen
  9. Het lijkt me een erg leuk gebeuren, hier in Noord Holland kennen ze dit helemaal niet. Op mijn modelspoortafel staan meerdere alpenhoornblazers, dat klinkt waarschijnlijk hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier in de Achterhoek wordt het ook veel gedaan. Ik vind het altijd weer een sfeervol gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad een sfeervol gebeuren en in de Achterhoek wordt het inderdaad ook gedaan las ik ergens.

      Verwijderen