Twee weken met vakantie naar Kaapverdië van 03-02-2023 tot 17-02-2023 (deel 2)

Ondanks dat ik met mijn zusje en haar vriendin voor een relaxte vakantie naar Kaapverdië was gegaan verveelde ik me er geen moment (en zij volgens mij ook niet), de dagen vlogen voorbij. De hele dag werd er in het resort van alles georganiseerd maar wij deden niet aan de activiteiten mee. We vonden het heerlijk om lekker te lezen als we op het strand of bij het zwembad lagen. Ook werden er wandelingetjes gemaakt in de grote tuin van het resort of buiten het resort. 
Ik vond het wel opvallende dat er in de dorre en droge vlakte buiten het resort toch ook nog plantjes groeiden (bij sommigen die langs de weg groeiden in de buurt van het resort lag wel een slang met gaatjes erin, dus die kregen af en toe wel water)
Wat ik ook heel opvallend vond was dat er ondanks dat er nauwelijks verkeer op het eiland was heel veel rotondes waren.
Na een wandelingetje is het goed even uit te rusten vonden mijn zusje en haar vriendin. Het was een bushalte maar niet voor openbaar vervoer want dat rijdt er niet. Het is een halte voor het personeel dat met een bus weer terug gebracht worden naar hun dorpjes of naar het hoofdstadje op het eiland.
De bovenste twee foto's waren het uitzicht van mijn balkon. De eerste landinwaarts de andere richting de Atlantische Oceaan.
Op het strand net buiten het gebied van het resort hadden enkele locals  kraampjes met souvenirs.
Of je nu wel wat of niets kocht de verkopers waren heel vriendelijk. 
Wat ik ook heel leuk vond waren de wilde ezels die er op het eiland leven. Ze steken ook zo voor de taxi's en bussen de weg over. Ik begrijp niet dat ze in zo'n droog en dor gebied wat te eten kunnen vinden.
Als wij 's avonds naar onze kamers gingen zo tegen 24 uur dan gingen er vaak een paar richting het strand. Ik had graag hele mooie foto's van ze willen hebben maar dat is niet echt gelukt. Ik vind ezels zulke leuke dieren.
Waar ik ook even gek van heb staan kijken was dat er opeens vangkooien voor katten in de tuin van het resort stonden terwijl er ergens een katten café voor ze was.
Velen met mij vonden dit waarschijnlijk ook gek want de kooien werden zo gezet dat er geen katten  meer in konden. Maar dat was de bedoeling niet want de volgende dag  las ik het onderstaande bericht op verschillende plaatsen aangeplakt.
Wij hebben gevraagd aan diegene die de katten uit de vangkooien haalde en ze meenam hoe men dan kon zien welke kat al geholpen was (de katten komen later als ze geholpen zijn weer terug) Nu aan een van hun oren want daar werd een stukje uit geknipt zei hij.
Het had al meer dan drie jaar niet geregend op het eiland wel een toeval dat wij er op een dag een hele erge regenbui meemaakt. Zo erg dat er zelfs op de terrassen bij de restaurants etc. zandzakken werden neergelegd. De tuinmannen waren nu niet bezig in de tuin maar probeerden de wateroverlast zo veel mogelijk te beperken met wissers. 
De dag erop zag alles er zowel binnen als buiten het resort mooi fris uit.
We deden nog twee excursies.
Allereerst de excursie: Wonderen van de woestijn.
Hiervoor gingen we naar Boa Vista's woestijn Viana. We gingen naar een restaurantje in de middle  of nowhere. Heel ver weg van de lichtvervuiling met een ongehinderde kijk op de Melkweg. We kregen bij aankomst een welkomstdrankje en een buffet van Kaapverdische gerechten.
Na het buffet gingen we naar buiten waar we een prachtige kijk op de hemel hadden en dan te bedenken dat het niet eens goed helder was. Het was ook mogelijk om met een telescoop naar de hemel te kijken. Er waren allemaal jonge mensen die ons met lasers bepaalde hemellichamen aanwezen. Later toen we weer binnen waren vertelden ze ook heel veel over het sterrenstelsel. Wat ons wel opviel was dat veel van de mensen die met de excursie mee waren ook heel veel afwisten over het sterrenstelsel. Het was een leuke een leerzame excursie. En wat ik ook heel lekker vond was De Gelado de Bolacha  Maria (maria koekjes ijs) dit zal ik zeker ook eens thuis gaan maken (wel een calorieënbom😋)
De andere excursie was: Dineren bij zonsondergang.
De westkust van Boa Vista staat bekend om  zijn aller prachtigste zonsondergangen. We gingen naar de bekende Morabeze Beach Club waar we aankwamen nét voordat de zon aan haar afdaling begon. We kregen bij aankomst de lokale cocktail "Ponche" De zonsondergang was niet zo kleurrijk als dat we gehoopt hadden maar we genoten erg het was een heerlijk plek om daar te eten 
Bij het vallen van de duisternis hoorden we de aanstekelijke beats van de Afrikaanse drummers. Ook was er een vuurvreter bij.
Het buffet had als voorgerecht allerlei kleine hapjes en als hoofdgerecht was er gegrild vlees, groente en vers gevangen vis. 
Het was een heerlijk plek om te eten en het was er reuze gezellig.
Mijn zusje en haar vriendin hadden bij het boeken van de reis bij het reisbureau gehoord dat wanneer je iets voor de bevolking zou willen doen dat je dan schoolspullen voor de kinderen kon meenemen en dit aan de reisleiding ter plaatse kon geven zodat het eerlijk verdeeld kon worden. Natuurlijk voldeden wij graag aan dit verzoek.
Het was een heerlijk vakantie. Ik heb genoten van de vriendelijkheid van de eilandbewoners. Ik ben mijn zusje en haar vriendin heel dankbaar dat ze me meegevraagd hebben en dat ik er zo'n fijne gezellige tijd  met ze gehad heb.
Het was wel even wennen aan de temperatuur toen we weer terug in Nederland waren. Eerst ieder dag 25 graden en dan opeens heb je weer een winterjas nodig. Ik houd mee aanbevolen om volgend jaar februari bij leven en welzijn weer met jullie mee te gaan naar Kaapverdië als jullie weer gaan.

18 opmerkingen:

  1. Inderdaad na het lezen van deel 2, kon ik onze rrelax vakantie nogmaals beleven. Tja en wie weet als we volgend jaar weer gaan mag jij denk ik ook wel weer mee hoor. Maar of dat het dan Boa Vista weer gaat worden daar moeten we het nog maar over hebben..

    Je zusje 🤗

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het eiland Sal is ook goed hoor! Ik vind het al fijn dat ik dan waarschijnlijk ook weer mee mag.

      Verwijderen
    2. Wat heb ik genoten van je 2 blogs.
      Weer even dat heerlijke relax ,no stress gevoel waar Bo Vista om bekend staat.
      Wat mij betreft gaan we volgende jaar weer maar dan wel een ander eiland denk ik.
      Mientje🌞

      Verwijderen
    3. Een ander eiland is prima hoor. Jij regelt het maar net als afgelopen keer. Maar wel net zo'n soort resort als wat we nu hadden want dat was puik.

      Verwijderen
  2. Jullie hebben leuk gehad op vakantie. Lekker aangenaam temperatuur. Katjes die geholpen worden knippen stukje oor af. Vreemd zo. Leuk dat jullie ook dingen hebben gegeven zoals stiften enz. Wat is daar mooie gebied. Je vorige logje ook. Daar zijn mensen erg vriendelijk. Leuk om te horen. Mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat inknippen of afknippen van een stukje oor gebeurt wel in meerdere landen waar een sterilisatieprogramma is voor katten. Ik zag dat ook in Turkije. Ik heb op dit moment wel heimwee naar de lekkere temperatuur van daar.

      Verwijderen
  3. Mooi verslag, en wat een mooi weer hadden jullie. Nu hebben wij hier natuurlijk gewoon het weer wat bij ons klimaat hoort, maar toch. Ik loop liever in een korte broek dan in een lange dus laat de zon hier maar flink schijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind warmer weer ook veel fijner en het is ook beter voor mijn spieren en gewrichten.

      Verwijderen
  4. Uitnodigend, Noortje, wij zitten hier in de miezerige kou... Di regenvlaag daar, da's wat anders hé! Je bent weer verwend! Een heerlijke reis!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan er inderdaad weer een poosje op teren. Die regenbui was inderdaad heel heftig maar voor de bevolking van het eiland en het eiland zelf wel goed.

      Verwijderen
  5. Héél bijzondere bloemen en planten.. die gele bloemen zo recht uit het zand.. het lijkt wel bijna namaak, of iemand ze er zo heeft ingeprikt haha!
    Drie jaar niet geregend en dan ineens zó'n bui..! Wél goed voor het groen, maar je zit er op vakantie niet op te wachten hè! Wij hebben het eens aan de Middellandse zee gehad.. daar had het ook al de hele zomer niet geregend en precies het weekje dat wij kwamen sloeg het weer om..! toen werd het maar een half weekje. ;-)
    Jullie zagen ondanks dat het een relaxvakantie was toch nog heel wat.. en zulke speciale dingen allemaal.. leuk hoor! kan me goed voorstellen dat je best wel wéér mee wilt volgend jaar hehe!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond die bloemen recht uit het zand ook zo bijzonder. Van die dag met die erge regen hadden we niet echt veel last. Er waren genoeg plekken waar je kon zitten. Ook zo bijzonder alles was gewoon aan een kant open zoals b.v. de lounge waar heerlijk zitjes en bankstellen stonden. Ook had ik op het balkon van mijn kamer kunnen gaan zitten want mijn balkon was overdekt. Maar er was genoeg in de lounge te zien en ik had heel wat boeken op mijn e-reader staan. Het was een leuke en heerlijke vakantie en ik hoop dat we volgend jaar weer gaan.

      Verwijderen
    2. Ter info
      Die gele rechte bloem vond ik al veel op een leeuwenbek lijken. Blijkt Linaria (vlasleeuwenbek) te zijn.
      Je zusje

      Verwijderen
    3. Dat lijkt me sterk, Noortjes zusje.. (vlas-)leeuwenbekjes komen namelijk in die streek niet voor. Ik vond het zo interessant dat ik ging googelen en een site over de flora en fauna op Kaapverdië vond en daar las ik over een 'parasitaire plant zonder chlorofyl'.. de cistanche phelypea. Het was alleen niet duidelijk welk plaatje erbij hoorde, al stond die gele bloem er ook bij. Verder gegoogeld en jawel.. dat was die bijzondere gele bloem. :-) De bloem heeft wel wat weg van een leeuwenbekje ja.. dat wel.

      Gelukkig maar dat die regen geen roet in het eten gooide.. in een luxe hotelkamer heb je van slecht weer natuurlijk altijd minder last dan in een tentje. ;-)

      Verwijderen
    4. Jij zal het wel bij het rechte eind hebben. Weet altijd zo veel van planten en bomen of zoek het anders wel op zo als nu.

      Verwijderen
  6. Zo heeft iedereen een leuke vakantie als je kunt doen wat je leuk lijkt.
    Wat een mooi natuur is er op de Kaapverdië.
    Een souvenirs kraampje is wel begrijpelijk bij de zee en hotel.
    Poezen zijn gek op een katten café, hebben ze ook een kater de volgende ochtend.
    Ook een toeristenattractie de regen. lol
    Een mooie omgeving en verblijf, dat is het leuke van vakantie Noortje. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een mooi en interessant verslag van jullie vakantie Noortje....

    en je was in goed gezelschap

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen