Bezoek Kerstmarkt Bremen 07-12-2023

Ik ben al jaren gewend om naar de Kerstmarkt in Bremen te gaan. Vroeger, toen mijn man nog leefden, gingen we er altijd met de auto heen. Later ging ik er met een bus dagtocht heen op de jaren na dat het niet kon vanwege corona. Sinds vorig jaar gaat mijn zusje met me mee net zoals dit jaar. 
Ik was blij dat mijn zusje er bij was want zij heeft een heel goed richtingsgevoel en wij beginnen altijd met koffie met iets lekkers erbij in een restaurant. Vorig jaar heb ik daar nogal lang naar moeten zoeken. Bremen heeft namelijk allerlei pleintjes waar een markt is. Mijn zusje liep lijnrecht op het restaurant af. Nadat we hier van onze koffie met iets erbij genoten hadden gingen we de krampjes af. 
Ieder jaar koop ik iets voor in de kerstboom en ook dit jaar deed ik dit. De versiering in mijn boom is hoofdzakelijk rood en we gingen het kleine stalletje in om te kijken wat er voor bijzonders ze in rood hadden.
Deze keer ging ik voor glas met wat roods eraan. Opeens wees mijn zusje op een kraampje waar schuttingkatten te koop waren. Zowel zij als ik waren al een poosje op zoek naar zulke katten Maar konden deze in Nederland nergens meer vinden. 
Mijn zusje kocht een grote kat met een kleintje en ik twee kleintjes. Gelukkig hadden we ieder een rugzak bij ons want dat scheelde toch wel met sjouwen. Ook kreeg ik een waxinelichtje brander met een kat erop van mijn zusje.
Hierna gingen we de kerk in om een kaarsje aan te steken.
Natuurlijk hoort bij een kerstmarkt ook (vr)eterijen. En wij namen natuurlijk ook verschillende dingen. Een gebakken camembert vinden wij beiden heerlijk en gelukkig vonden wij het stalletje na even zoeken.
Ook de gebakken champignons gingen er bij mijn zusje goed in. Ik nam een steak.
Het was ook lekker om af en toe van de voeten te zijn vooral omdat mijn zusje een paar maanden terug een nieuwe knie had gekregen. Een eierpunch hoort wat ons betreft ook bij de kerstmarkt dus we zochten een kraam op waar we binnen konden zitten.
De tijd vloog voorbij en voordat we weer naar de bus gingen besloten we nog ergens iets fris te drinken en gebruik te maken van het toilet.
Op weg naar het station waar de bus stond kwamen we langs een parkje waar verlichtte herten stonden en ik dacht in eerste instantie dat ik een zwerver achter een boodschappenkarretje zag staan maar toen ik beter keek zag ik dat het een beeld was.
Afgelopen zaterdag was het in mijn woonplaats Dickens markt. Er liepen heel veel Dickens figuren rond en er was een levende kerststal maar ik vond het jammer dat er alleen maar erwtensoep, boontjessoep en hamburgers te koop waren.

Ik moet zeggen dat het een gezellige dag was zo samen met mijn zusje in Bremen en hopelijk vergezeld ze me volgend jaar weer.

12 opmerkingen:

  1. De kerstmarkt in Bremen schijnt ook de mooiste te zijn en dat kan ik alleen maar beamen.
    Het was een geslaagde dag.

    Je zusje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijke tijd weer, Noortje!
      Fijne Kerst voor jou!
      Lie(f)s.
      @Even zo proberen, na 3 mislukte pogingen...

      Verwijderen
  2. Ik kan geloven dat het gezellig was. Die schuttingkatten zijn ook leuk, net als het cadeautje wat je van je zus kreeg.
    Zelf hou ik me verre van kerstmarkten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je zusje alweer zo goed uit de voeten kan met haat nieuwe knie! Nog wel met een stok zie ik, maar tóch.. super hoor! Ik krijg zelf altijd júíst een beetje zere knieën van het geslenter op een kerstmarkt, maar dat heb ik er altijd wel voor over gehad.. vind ze óók zo gezellig.. en al helemaal in goed gezelschap! Die in Bremen was ik nog nooit.. veel te ver weg voor hier.. maar zag er toch al vele in Duitsland en België.. en zelfs die van Lille in FR.
    Een gebakken camembert hadden ze daar dan weer niet en dat lijkt me echt héél lekker! Eierpunch is dan weer niks voor mij.. warme alcoholische dranken hou ik niet van.. dan liever warme chocolademelk hehe. Daar heb ik nog menig kerstmarktbeker van die Duitse kerstmarktbezoeken van in de kast staan. :-)
    Jullie hadden zo te lezen een héle gezellige dag samen.. heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat was een gezellige dag samen met je zusje. Ook mooie spullen gekocht welke hier niet zo 123 te krijgen zijn. De Dickens figuren hadden er ook werk van gemaakt zie ik, inderdaad wel jammer dat ze dan voor erwtensoep e.d. zijn gegaan, echter misschien hebben ze iets genomen uit die tijd, en niet iets wat nu nu op kerstmarkten kunt krijgen. Het beeld van de zwerver is ook mooi gedaan (ziet er inderdaad heel natuurlijk uit). Fijn dat jullie samen zo'n gezellige dag hebben gehad.
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We zijn dit jaar naar Centro (Oberhausen) geweest en naar Aken, ik vond Aken wel leuk, maar Centro op zaterdag was veel te druk. Bremen ziet er goed uit maar is bij ons vandaan wel erg ver rijden. Ik lees dat jullie Bremen wel erg leuk vinden, en zoals altijd is een bezoekje aan een Duitse kerstmarkt culinair heel verantwoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De kerstmarkt in Bremen ziet er gezellig uit.
    Ben in het verleden ook wel naar Duitse kerstmarkten geweest.
    Je zus heeft een ingebouwd kompas.
    De schuttingkatten zijn inderdaad heel leuk.
    Zo is dat, het bezoek is ontspanning en geen hard loopwedstrijd.
    De Dickens markt had niet het zelfde aanbod als de kerstmarkt. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de dieren is het nu een ramp, denk dat Figo ook wel een rustig plekje zoekt, net als mijn vroegere katten en honden.
      Een rustige jaarwisseling en een gelukkig en gezond Nieuwjaar gewenst. Hans

      Verwijderen
  7. een geslaagde uitstap Noortje

    de Duitse kersmarkten kennen hier ook veel succes, maar dan denk ik meer aan Aken, Keulen, Bonn en Düsseldorf

    alvast fijne kerstdagen gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jullie hebben zeker genoten. Kerstmarkt is zeker leuk om toe te gaan. Leuke foto's. IN Haarlem was ook heel erg druk geweest. Maar we kunnen dit niet doen vanwege F....

    🎄
    🎄🎄
    🎄🎄🎄
    🎄🎄🎄🎄
    🎄🎄🎄🎄🎄
    🎄🎄🎄🎄🎄🎄
    🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄
    Fijne feestdagen.
    ❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
    Groetjes Jacqueline & Ferry.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wens je heel veel moois tijdens deze kerstdagen en een sprankelend nieuw jaar. Bij deze wil ik je bedanken voor het moois dat je hebt gedeeld afgelopen jaar. Tot gauw in 2024.

    BeantwoordenVerwijderen