Bruinebonentocht Gieterveen 03-03-2013


Toevallig zie ik deze mededeling in het streekblad staan. Ik heb nog nooit van een Bruinebonentocht gehoord maar het lijkt me wel wat en ik ga dus naar Gieterveen.

Gieterveen is een klein streekdorp in het oosten van de gemeente Aa en Hunze in de provincie Drenthe, gelegen op de noordoever van de Beek, een zijriviertje van het riviertje de Hunze of Oostermoerse Vaart, in de streek Oostermoer. Het dorp ligt aan de N33. Het dorp is in de aan het eind van de Middeleeuwen ontstaan als ontginningsdorp op een oeverwal van de Hunze. Het oorspronkelijke dorp lag ten westen van het huidige. Zoals de naam aangeeft ligt de oorsprong van het dorp in Gieten.
De turfwinning was aanvankelijk kleinschalig. Al in de vijftiende eeuw worden er eigenaren van buiten de streek genoemd, zodat al vroeg sprake geweest moet zijn van een (gedeeltelijke) scheiding en deling van de gemeenschappelijke gronden. De eerste vervening heeft waarschijnlijk plaatsgevonden nabij De Hilte, waar de Hunze een sterke meander maakte het veen in.

In de 19e eeuw werden er vanuit het Nieuwediep kanalen en wijken gegraven richting Gieterveen waardoor het dorp beter bereikbaar werd en de turfwinning een grootschaliger karakter kreeg. Het dorp verplaatste zich meer naar het oosten. Het dorp groeide in deze periode aanzienlijk, waarbij de meeste nieuwkomers afkomstig waren uit de Groninger Veenkoloniën . Het plaatselijke dialect heeft dan ook meer een veenkoloniaals dan een Drents karakter.
In het begin van de 20e eeuw, toen al het veen was afgegraven, kreeg Gieterveen een sterk agrarisch karakter. De boeren waren voornamelijk afkomstig uit de provincie Groningen. In het begin van de 21ste eeuw werkten door de uitstoot van arbeidskrachten weinig inwoners meer in het boerenbedrijf en was Gieterveen een forensenplaats geworden.
Bron: Wikipedia
Ik schrijf me in voor de 15 km en ik geef aan dat ik voor de bruinebonensoep kies na afloop.
Er wordt gezegd dat er onderweg een rust is met gratis koffie en dat voor slecht €3,50. Ik begin gelijk aan de tocht. Al snel loop ik over een zandpad wat overgaat in een graspad naar de Hunze en langs het meanderingskanaal. Nu volgt er een stukje door het natuurgebied Torenveen. Onderweg staan 2 koeien naar me te kijken hopelijk zijn het geen stieren want ik heb een rood jack aan (grapje) Zonder problemen passeer ik ze. Nu volgen er wat stukken asfalt weg om tenslotte weer in een stuk natuurgebied te komen. Op de route beschrijving zie ik dat er binnenkort een rust zal zijn in een schuur maar dat valt nog even tegen want de weg en het Schipperspad zijn aardig lang maar dan is er toch de schuur met koffie. Nu het is een prachtige plaats om een rust te hebben want wanneer ik de poort door ben zie ik een hele mooie tuin waar ook veel zitjes zijn. Vanaf de weg zou je niet denken dat er zo'n mooie tuin achter het huis is. Ik geniet er van de koffie en de plak koek die ik hier krijg maar ik blijf niet al te lang zitten want ik heb nog 5 km te gaan.De
tocht voert me weer richting Gieterveen. Ik kom langs de molen waar in een weiland mooie Belgische werkpaarden staan, achter het vogelpark langs om vervolgens met een boog om weer in Gieterveen te arriveren waar ik geniet van een lekkere kom bruinebonensoep.

Mijn GPS gaf aan dat ik 15,4 km gewandeld heb. Het was een wat sombere dag maar niet koud. Ook het inschrijfgeld €3,50 was niet duur voor de tocht, de koffie met koek en de bruinebonensoep.




3 opmerkingen:

  1. Aha..hiermee is m'n vraag beantwoord..je kreeg inderdáád bruine bonen! :-)
    Da's zéker geen dure tocht..jammer dat ie zover weg is..ben ook nog 's gek op bruinebonensoep hehe!
    Mooie landelijke tocht zo te zien aan de foto's..knap die met de paarden en de molen erachter!Die ANWB-paddestoelen hou ik ook altijd in de smiezen hehe..die maken zo'n leuk fleurig plaatje hè met dat rood en wit! :-)
    Yep..mooie tocht lijkt me..heb fijn meegewandeld!
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker hoor bruine bonensoep!!! Lijkt me ook een mooie tocht die je gemaakt hebt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed bezig, je loopt nu wel op mij voor, haha

    BeantwoordenVerwijderen