Bostocht Ede 15-06-2013


Omdat ik de afgelopen week geen last meer gehad heb van pijn in mijn scheenbeen besluit ik vandaag in Ede de Bostocht te gaan wandelen. Er kan gekozen worden uit 20, 30 of 40 km. Ik besluit voor de 30 km te gaan. Mijn man is zo lief om me naar de startlocatie, het clubhuis van W.S.V. Blauw Wit, te brengen. Nadat ik me heb ingeschreven voor de 30 km en na een kop koffie vertrek ik voor mijn tocht.

Ik heb veel verwachtingen van de tocht want ik vind wandelen in het bos altijd erg prettig en de naam van de tocht is tenslotte BOSTOCHT dus ik verwacht veel bospaden. Op de routebeschrijving zie ik gelukkig dat er hoofdzakelijk over paden wordt gesproken dus ik zal wel niet worden teleurgesteld in mijn verwachtingen. Al snel verlaat ik de bebouwde kom van Ede en word ik door verkeersregelaars geholpen om de drukke rotonde over te steken. Ik kom dan op de Koeweg en kom nu in een bosgebied waar ik tijdens mijn vorige vakanties vaak gefietst heb. Het valt me iedere keer weer op dat wanneer je wandelt je de omgeving toch heel anders ziet. Ook kom je wandelend op hele andere paadjes dan op de fiets. Al snel bereik ik de mobiele rust en controle post Langenberg.
 Ondanks dat mobiele posten niet mijn voorkeur hebben besluit ik hier toch een rust te houden want ik heb er intussen 10 km opzitten en het lijkt me verstandig om mijn scheenbeen toch nog wat te ontzien. ( mizzd je hebt gelijk het is er gezellig en beslist niet duur) Maar het wordt tijd om weer verder te gaan want ik heb er nog maar 1/3 van mijn tocht opzitten. Als ik een poosje later op een verhard fietspad kom komen er een heleboel hardlopers aan in tegenovergestelde richting. Er zal wel een of andere hardloopwedstrijd zijn. Nu dit stuk is niet prettig om te lopen want sommige hardlopers lijken niets voor zich te zien, waarschijnlijk hebben ze hun blik op oneindig, en ik moet regelmatig naast het fietspad gaan staan. Eindelijk is de grootste horde voorbij en ik kan weer gewoon mijn tempo aanhouden. Even later gaat de tocht weer over bospaadjes en gelukkig is de route naast de routebeschrijving ook goed bepijld. Want als er staat RA bij vijfde bospad dan vind ik het niet altijd zo gemakkelijk is dit nu wel of geen paadje. Opnieuw kom ik in een stuk bos waar ik al heel vaak gefietst heb en ik zie dat daar ook een heel groot wildscherm geplaatst is.
Het wildscherm waar helaas geen wild
te zien was.
Er staan en man en een vrouw te kijken en ik vraag hen of er iets te zien is maar ze zeggen dat er helaas geen wild te zien is dus hoef ik er ook niet heen te lopen.
Nadat ik na de rust ongeveer 2 uur gewandeld heb kom ik weer bij de mobiele rustpost en ook nu houd ik hier weer een rust en drink er iets Het is wel vervelend dat er geen Dixies zijn. Natuurlijk is er in het bos genoeg gelegenheid om wild te plassen maar hoe nodig ik ook moet, wildplassen lukt me niet.  Wanneer ik even later de mobiele post heb verlaten zie ik Pannenkoekenhuis Langenberg en ik besluit om hier dan nog maar iets te drinken en van het toilet gebruik te maken. Na deze noodgedwongen rust ga ik verder voor de laatste 10 km van mijn tocht. Ik zie op een bepaald moment helemaal geen wandelaars meer en ik ben bang dat ik niet goed meer loop. Even later zie ik gelukkig weer pijlen maar ik ben er nog steeds niet zeker van of ik wel op de 30 km route zit. Na een poosje merk ik gelukkig dat ik toch nog op de juiste route zit. Ik geniet van de mooie omgeving en ik loop nu in een bosgebied waar ik nog nooit geweest ben. Wanneer ik de Nieuwe Kazernelaan weer uit het bos bereik ga ik door de bebouwde kom van Ede weer terug naar de startlocatie.
Mijn GPS ruim 33 km aan. Het was ideaal wandelweer. De route overtrof mijn verwachtingen. De hele route ging bijna door het bos. Veel onverharde paden wat ik ook altijd heel mooi vind. Bij gevaarlijk oversteekplaatsen waren er verkeersregelaars. Al met al een hele mooie tocht en wat voor mijn het allerbelangrijkste was tijdens deze tocht ik heb helemaal geen last van mijn scheenbeen gehad en daar ben ik wel heel erg blij om.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten