Een paar weken overwinteren in Turkije (week 5)

Hoewel Göynük niet zo ver van Kemer ligt waren wij er nog nooit geweest. We hebben er weleens een nachtje overnacht meen ik toen we een rondreisje maakten van acht dagen maar kwamen er toen laat aan en gingen de volgende morgen al vroeg weer weg.
De vijfde week stond wel in het teken van Göynük want we bezochten er de plaatselijke markt en ging ik een stukje wandelen in de canyon van Göynük.
Deze week kwamen we in contact met Christoffel en een echtpaar (ze komen allen uit België) en ze vroegen of we ook zin hadden om met ze mee naar de markt te gaan. Dat leek ons wel wat want deze markt hadden we nog niet eerder bezocht.
Christoffel regelende dat we voor een schappelijk prijsje met een taxi konden gaan en de taxi wachtte ook nog op ons totdat we weer terug wilden.
We waren vrij vroeg op de markt want sommige kooplieden waren nog bezig om hun waar uit te stallen en sommige zaten nog aan hun ontbijt. Dat ze heel gastvrij zijn was ook nu weer te merken want ze nodigden ons ook uit om iets van hun eten te nemen. Wij deden dit niet want we hadden al in het hotel ontbeten maar het is toch een heel lief en gastvrij gebaar.
Je komt op de verschillende markten ook kooplieden tegen die je ook al zag op andere markten en dan weten ze meestal nog dat je daar ook was.
Ook ging ik met Ronnie, Rosita en Cristoffel (de Belgen) een wandeling maken door de Canyon van Göynük. Manlief ging niet mee omdat hij niet zo best kan wandelen en het pad niet overal even gemakkelijk is. Een taxi bracht ons naar het begin van de weg naar Göynük.
 Op weg naar de ingang van de canyon kwamen we ook nu weer langs huisjes die er armoedig uitzagen. Bij een huisje was het een ware uitdragerij met oude wasmachines, magnetrons en allerlei ander rotzooi. Ik kan me goed voorstellen dat het er in de zomer erg warm is om daar te lopen want nu vond ik het er al warm. Wel zijn er dan wel overal stalletjes waar je vers geperst sap kan kopen. Zelfs nu waren er een paar open.
Bij de ingang van het park moesten we nog geen  €2,- p.p. betalen. Al snel zagen we het water kabbelen. Het was er heerlijk rustig en wonderschoon.
Even schrok ik toen ik even verderop die touwbrug zag hangen (foto is helaas niet zo scherp) en ik was al bang dat we daar over heen moesten maar Christoffel zei dat dat voor de wandeling die wij deden niet nodig was. Wij konden gewoon over een houten bruggetje.
Het pad liep geleidelijk omhoog en dat merkte ik wel aan mijn benen en ook aan mijn ademhaling want ik, en ook de anderen, moesten af en toe wel even stoppen om weer op adem te komen.
Opeens ging het naar beneden en ik vond het niet bepaald gemakkelijk lopen. Er lagen veel losse stenen en je moest uitkijken dat je hierdoor niet uitgleed. Er was ook wel een op een klein stukje een trapje wat wel een leuning had maar dat hield al snel op.
Toen we beneden waren besloten we dat we ver genoeg gelopen hadden. Je kunt wel veel verder de canyon in maar dan moet je verder op door de rivier baden. Het is echt een outdoor gebied en een stuk verderop mag je er ook alleen maar met een gids in.
Voordat we weer terug gingen rustten we even uit. Heerlijk om hier zo buiten het seizoen te zijn want we zijn nog geen tien mensen tegen gekomen.
Onderweg zagen we stukken boomstam waar water uit kwam. Of dat ook eigenlijk  zo zou moeten bij het stuk boomstam wat er als een onderlichaam van een man uitzag betijfel ik.
Nu we terug liepen was ook beter te zien dat die touwbrug niet bij onze route hoorde.
We gingen het park uit en gingen lopend naar het dorp Göynük dronken daar wat en namen er de Dolmus terug naar ons hotel. We hebben die dag ruim 10 km gelopen. Het was echt de moeite waard om daar te wandelen.
Verder waagde manlief zich deze week nog aan het schieten in het hotel. In het hotel wordt er van alles door het animatieteam georganiseerd.
Ook gingen we deze week eten bij het restaurantje waar we iedere keer wel een paar keer heen gaan als we hier in Turkije zijn. In de kleine dorpjes zie je ook nog steeds verschillende mannencafés.
Hier in Turkije denk ik dat ze geen wasdroger nodig hebben want overal bij de huizen zie je was buiten hangen.
Ook zagen we op het strand bij een man die zat te vissen een belletje aan zijn vislijn hangen en een dobber was er niet te zien. Als hij beet heeft zal het belletje neem ik aan gaan bellen.
Intussen is er nog een Nederlands echtpaar in ons hotel aangekomen. Wij hebben hen eerdere jaren hier ook al ontmoet. Deze week was het bijzonder druk met Turkse gasten voor een heel belangrijk congres. Het hotel wat ook bij ons hotel hoort was zelfs open voor hen en dat is anders alleen maar in het hoogseizoen open.
Iedere dag zien we de twee schildpadden zonnen in het vijvertje van de hoteltuin. Als we goed kijken kunnen we ze zelfs vanaf het balkon van onze kamer zien.
Ook deze week hebben we weer erg genoten. De tijd vliegt nog steeds voorbij en het was deze week heerlijk weer

1. Ooooh.. eindelijk dan toch een wandeling en nog wel een hele mooie! De eerste foto's lijken veel op foto's die ik in 2016 in Zuid-Frankrijk maakte.. tijdens Jaxon z'n eerste grote buitenlandse vakantie. Ook van die zeegroene poelen met van die witte keien errond en zo. Die hangbrug ziet er wel spectaculairder uit dan die hoyten palletbrug waar jullie over moesten hahahahaa!
    Zo steil afdalen is ook niks voor mij.. meestal ga ik dan in mini-haarspeldbochtjes lopen.. dan gaat het steile er wat vanaf.. anders houden m'n knieën het niet hoor! Maar bij die pauze. daar aan het einde op die mooie plek.. daar had een leuk picknickje bij gemoeten hè! :-)

Ik vind het wel logisch dat ze jullie beginnen te herkennen op die markten.. het is er sowieso niet bepaald druk zo te zien!
    Enfin.. deze week is dus ook alweer voorbij gevlogen.. dat is altijd een goed teken, want dat betekent dat jullie het naar je zin hebben hè! Geniet nog maar een poosje verder! :-)
    Groetjesss!

1. Bij deze wandeling had ik eigenlijk mijn wandelstokken die ik in Limburg ook altijd gebruikte moeten hebben.
      Wij hadden wel broodjes en drinken mee van het hotel hoor en we hebben dit ook ergens op en picknickbankje opgegeten.
      Ik heb echt genoten van die wandeling en het is jammer dat manlief zulke wandelingen niet kan doen want er zijn hier vele mogelijkheden om te wandelen op mooie plekjes en alleen vind ik dat toch niet zo vertrouwd.

Verwijderen
    2. Ja, zo steil naar beneden.. ik gebruik in de bergen ook altijd m'n wandelstokje daarvoor.
      Oooh.. er waren alleen geen foto's gemaakt van de picknick dus? ik vond je gezelschap daar zo hongerig erbij zitten hahahaa!
      Nee, alleen gaan wandelen op vakantie doe ik ook niet zo snel.. alleen weleens een stukje naar de klimrotsen toe in Buis, dat deed ik wel met de hond.. maar dat gaat niet door onherbergzame natuurgebieden hehe.. da's voor een deel gewoon langs de weg.

Verwijderen
  2. een mooie maar geen gemakkelijke wandeling Noortje..

vreemde boomstammen onderweg..

en op de markt leert men de levenswijze van een land best kennen

groeten

PS: ik heb al meermaals getracht een reactie te plaatsen, met mijn google account lukt het misschien nu wel

1. Het was wel oppassen om niet onderuit te glijden.

Je kunt toch ook altijd anoniem reageren en je naam onder je reactie zetten meen ik?

Verwijderen
  3. Wat een gastvrijheid, Noortje ! Zelfs op dat houten bruggetje zou ik geen held zijn.. Prachtige streek hé ! Het eten ziet er lekker en verzorgd uit !
    Lie(f)s.

1. Vooral op markten nodigen ze je uit om met hen mee te eten. Het gebeurde van de week ook alweer.

Bruggetjes zijn niet echt ons ding net zoals Jaxon van Mizzd die er ook niets van moet hebben, haha.

Verwijderen
  4. Jullie hebben het er duidelijk naar de zin. Spijtig dat mijn echtgenote vliegangst heeft, want dan had ik dit op mijn verlanglijstje gezet. Het is jullie van harte gegund!
    Groetjes,
    Joris

1. Ik had nooit gedacht dat ik manlief ooit zo zou krijgen om weken ergens te gaan overwinteren. Ik heb vele rondreizen in het verleden gemaakt maar altijd zonder hem. Hij moest er niets van hebben maar nadat we samen een rondreisje van acht dagen gemaakt hebben in Turkije vindt hij Turkije een heerlijk vakantieland.

Verwijderen
  5. Prachtige wandeling heb je gemaakt, en je hebt je staande gehouden ��. Groetjes en nog lekker genieten, Janny

1. ps de vraagtekentjes moeten smiley's zijn, maar dat pakt ie niet, hihi.

Verwijderen
    2. Ik had gelukkig de helpende hand van Cristoffel wanneer het wat moeilijk werd.