Een paar weken overwinteren in Turkije (week 7)


Ik begin dit postje met een foto met "boze ogen".  Deze "ogen" kom je overal in Turkije tegen.
Het boze oog heet in het Turks nazar boncuk of nazar boncuğu.
Een nazar is een amulet dat een alziend oog voorstelt dat beschermt tegen het kwaad. De naam "boze oog" is dus misleidend, omdat het niet het "boze oog" zelf is, maar het boze oog zou wegkijken
Volgens een Turkse geloof, kan een jaloerse blik ongeluk brengen. Men gelooft dat het oog voor ons kijkt, om ons te beschermen tegen het boze oog (de boze blik) en dat het ons geluk brengt.
De blauwe ogen zijn gemaakt van glas, kunststof of keramiek. De persoon of het object dat het oog draagt wordt beschermt. Het oog neemt de negatieve energie weg en de jaloerse (boze) blik wordt teruggekaatst naar de persoon die de blik werpt om zo de persoon te beschermen tegen het kwaad.
Verder waarschuw ik alvast dat wanneer je niet van katten houdt je dit postje van deze week maar niet verder moet bekijken en lezen want er zullen alleen maar foto's van katten op komen. Zoals vele lezers wel zullen weten ben ik dol op katten en ik kan ze nauwelijks passeren zonder ze te roepen of te bekijken.
In ons hotel worden de katten heel goed verzorgd. In de tuin staan verschillende  kattenhuizen met mandjes erin en ze krijgen iedere dag kattenbrokken. Overal hangt het verzoek om de katten geen eten te geven van het restaurant omdat ze genoeg kattenvoer krijgen.
We kunnen zien dat de zorg voor de katten in de loop der jaren echt is verbeterd. Ze worden nu ook gesteriliseerd en gecastreerd door het hotel. Als het particulier bekostigd is is er een puntje van hun oor geknipt als het door de gemeente gefinancierd is zie je een knipje in het oor.
Vroeger waren het allemaal schuwe katten die er in de tuin liepen en zagen ze er niet al te fris uit. Nu zijn er veel schatjes bij en zien er echt gezond uit.
In de lobby bar en de lounge bar zijn twee katten die er bijna de hele dag zijn. De een noemen wij de Chinees omdat het lijkt of hij scheel kijkt want zijn ogen staan wat vreemd. Deze kat ligt graag bij je of achter je in een stoel en is in de Lobby Bar te vinden.
Dan is Dansertje er nog die kennen we al drie jaar en hebben we zo genoemd omdat ze altijd omhoog springt als je je hand op kniehoogte houdt. Zij is altijd in de Lounge Bar te vinden waar 's avonds ook muziek is. 
Ruim voordat de live music begint heeft zij al een goed plaatsje uitgezocht en overdag ligt ze op een van de geluidsboxen bij het licht.
Verder lopen er soms katten op het strand en komen bij je ligbed langs. Ze hebben snel genoeg in de gaten of de mensen er van gediend zijn of niet. Gelukkig zie ik nauwelijks nog dat er mensen naar ze trappen.
De zwarte kat heeft uren bij het aquarium gezeten en wanneer er een vis langs zwom dacht hij dat hij deze er wel kon uithalen. Hij stond zelfs af en toe rechtop tegen het glas aan.
Niet alleen in het hotel worden de katten goed verzorgd maar buiten het hotel hebben ze het de laatste jaren ook een stuk beter. Eerder kocht ik in de supermarkt nog weleens kattenbrokken (hoewel er toen moeilijk aan te komen was)
Tegenwoordig zie je mensen die overal kattenbrokken en water gaan neerzetten. Vooral omdat er weinig hotels in het winterseizoen open zijn.
Verder kom je overal katten tegen. Ze liggen in van alles. Je kunt het zo gek niet bedenken of je ziet er wel een kat in, op of tussen iets liggen.
Natuurlijk hebben we deze week niet alleen katten bekeken. We maakten ook regelmatig weer een wandeling, dronken op het terras van ons hotel regelmatig iets en manlief speelde zo nu en dan ook darts. 
Deze week spraken we ook regelmatig met andere (buitenlandse) gasten in het hotel maar soms vonden we het wel heel vermoeiend, om nu uren in het duits of engels te spreken vind ik toch wel een opgave.
Als je niets van katten wil weten is ons hotel geen aanrader. Ik denk dat er dan maar weinig hotels zijn waar je in Turkije terrecht kunt.

(Sommige foto's heb ik van  Hildegard gekregen)

9 opmerkingen:

  1. Wauw.. er zitten echt wel juweeltjes van kattenfoto's tussen zeg.. die laatste ook.. en die op die kei in het water.. echt mooi! Het zijn dan ook wel echte fotomodellen hè, katten.. ze liggen en blijven liggen, dus makkelijk vast te leggen. En zóveel..! Je moet inderdaad niet allergisch voor katten zijn blijkbaar als je naar Turkije op vakantie gaat! (én geen hond bij je hebben hahahhahahaaa!)
    Vond het wel leuk hoor, zo'n themapostje.. weer eens wat anders! :-)))
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja.. vergat ik nog: jammer dat ze die glazen ogen niet als kattenogen hebben hè.. want ik weet dan wel wie er eentje zou kopen!! :-)))

      Verwijderen
    2. Ik heb heel veel foto's van katten gemaakt. Ik trek altijd wel de aandacht van katten. Die kat op die kei wil steeds de vissen die langs zwemmen uit het water pikken maar dat lukt hem natuurlijk niet.
      Als je allergisch bent blijven ze wel uit je buurt. Er is hier ook een Hollands echtpaar en de vrouw is allergisch en als je geen aandacht aan ze besteed komen ze ook niet in je buurt.
      De laatste jaren zie je gelukkig nauwelijks nog zwerfhonden want dat vond ik ook altijd heel erg. Die liepen dan met een aantal op het strand en zagen er meestal slecht uit. Deze worden nu ook geholpen en krijgen op bepaalde plaatsen van de gemeente eten.

      Glazen kattenogen had ik inderdaad geweldig gevonden. Vroeger had ik op het startscherm van mijn telefoon ook kattengejank staan.

      Verwijderen
  2. Leuke poezenhuisjes, Noortje !
    Niet te geloven véél ! En inderdaad, overal... !
    Ocharme mijn katten-allergie...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben blij dat ik geen katten-allergie heb. Vroeger zat er al een kat in mijn box en soms in mijn wieg. Mijn moeder was ook gek op katten. Ik heb het dus niet van een vreemde.

      Verwijderen
  3. Mooie foto's weer Noortje. Die poezenhuizen zijn echt geweldig om te zien. De foto van de 1e 2 katten doen me denken aan prins Happy,'t zou hem bijna kunnen zijn danwel een oom of tante in Turkeije.
    Daarnaast is de laatste foto ontzettend grappig omdat het lijkt of de kat een bril opheeft. Wellicht is het hier ook zo, echter het lijkt of de katten op de vreemdste plekken liggen in Turkije. Ook fijn dat ze zo goed en met liefde worden verzorgd.
    Geniet er nog maar even van en van jullie vakantie.
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja we zien hier heel wat katten die op prins Happy lijken maar ook veel die op Solo lijken of op Joris van zuslief.
      Katten zie je hier overal buiten en daarom liggen ze denk ik op allerlei (soms vreemdsoortige) plekken.
      We horen tegenwoordig ook van de Turken dat ze ook zelf een kat hebben dat hoorden we toen we hier jaren terug kwamen nauwelijks.
      We genieten nog steeds ik ben zelfs vandaag in zee geweest terwijl er in Nederland geschaatst wordt.

      Verwijderen
  4. Mizz-d verwees naar je weblog, nou ik vind hem erg leuk.
    In 1987 al in Turkije op vakantie geweest en je vorige log zag ik al bekende plekjes.
    Maar toen heb ik niet zoveel katten gezien, ze zijn wel erg leuk trouwens. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je mijn blog bezocht. Ik heb altijd al veel katten in Turkije gezien maar vroeger zagen
      ze er heel slecht en ziek uit.

      Verwijderen