Een paar weken Turkije (week 1)

Ook dit jaar zijn we weer voor een aantal weken naar Turkije gegaan. Inmiddels zijn we er al een week en het weer is niet top. De Turken zeggen dat het jaren niet zo geregend heeft als nu en dat het ook nog nooit zo koud is geweest.
We hebben weer voor hetzelfde resort gekozen als voorgaande jaren. Het is een van de twee resorts die in deze tijd van het jaar open is. Het is een heel groot resort wat min of meer op een dorpje lijkt.
Deze week hebben we besteed om o.a. de ons bekende plekjes te gaan bekijken. We hadden gehoopt dat er inmiddels een brug over de dam zou zijn zodat we hierover naar Çamyuva konden gaan i.p.v. over de brug met al die auto's hoewel deze wel altijd ruim om je heen rijden.
Vorig jaar is de rivier wat uitgegraven met het gevolg dat er ook veel water over de dam stroomt. Ook kan je niet meer over het strand meer naar Çamyuva wat ook heel jammer is want we liepen zo vaak een rondje.
Wat ons opvalt is dat er de laatste jaren hier wel veel veranderd is: de bevolking rijdt in goede auto's, er is een veel beter beleid w.b. de zwerfdieren, de dolmus waarmee je naar nabij gelegen dorpjes kan zijn ook veel beter geworden etc. Maar wat niet veranderd is is de rotzooi die de bewoners om hun huis hebben.
Ook staan er tussen mooie appartementencomplexen soms krotjes waarvan je je niet kan indenken dat er nog mensen in wonen.
Wat wij hier altijd zo fijn vinden is de gastvrijheid en de behulpzaamheid van de bevolking.
Deze week kwamen we langs mensen die vis aan het grillen waren en toen we keken zeiden ze dat de vis 3 uur geleden gevangen was. We mochten proeven en de vis was werkelijk heerlijk, ik weet niet wat voor vis het was want de mensen spraken alleen Turks.
Ook liepen we van de week op een pad en dachten we dat we binnendoor naar Kemer konden maar dat bleek niet echt een weg te zijn. Toen we vlak bij een huis kwamen zeiden mensen die houtjes aan het hakken waren dat we gewoon rechtdoor konden gaan. We kwamen langs hun voordeur en later weer op een pad door een sinaasappelboomgaard.
Overal in Turkije wordt thee gedronken en als je dus even onderweg wil uitrusten neem je dus plaats op een terrasje van een theehuis. Voor de prijs hoef je het niet te laten want omgerekend kost een glas thee ongeveer €0,25.
Ook zagen we nog versieringen van  kerst en zelfs de kerstman was nog aanwezig. De reden hiervan is dat de Russisch Orthodoxe kerk Kerstmis op 7 en 8 januari viert en veel Russen komen dan naar Turkije.
Ook gingen we de begraafplaats van Kemer bekijken. Ik had gelezen dat je er tussen de bomen uitzicht had op zee. Het kostte wel even moeite voordat we het gevonden hadden want het stond niet echt duidelijk op de plattegrond. Met wat navraag hebben we het toch gevonden.
Het bootje viel me in de verte al op en ik dacht dat het graf wel van een visser of zeeman zou zijn. Volgens de foto was het van een zeeman.  Het viel ons op dat er veel jonge mensen begraven lagen.
Ik als kattenliefhebster geniet van alle goed uitziende katten en liepen ze jaren geleden nog achter je aan als je een plastic zak in je hand had dan is dit nu helemaal niet meer het geval.
Ook liet manlief hier de mouwen van een jasje korter maken en zijn schoenen verzolen. In vergelijking met Nederland is dat haast voor niets. Ieder jaar neemt hij een paar schoenen mee voor de schoenmaker.
Zodra je buiten het vakantiegebied bent zie je oude huisjes en schuurtjes maar de bevolking vind het erg leuk als je contact met ze maakt ook al kan je elkaar niet verstaan maar met handen en voeten kom je een heel eind.
Ondanks het niet al te beste weer hebben we ons toch heel goed vermaakt en het was net een beetje thuiskomen in het resort. Het personeel leek blij om ons weer te zien en ook in de dorpjes en op de markt konden de mensen ons nog.  Ze wisten zelfs de naam nog van Manlief.

1. Een beetje thuiskomen.. zo voelt het wel als je ergens terugkomt waar je het naar je zin hebt gehad hè!
    Jammer dat het weer niet zo mee zit.. maar hier is het echt nog véél somberder hoor! En als je op vakantie bent, ga je toch net wat meer naar buiten en op stap hè.. dus da's dan toch genieten.

1. Inderdaad zijn we hier iedere dag nog een stukje wezen wandelen, thuis zouden wij dat niet doen.
      Als ze zo als wij weken weg gaat is het zaak dat je weet dat alles er goed is en dat is hier zo.
      Trouwens de temperatuur is er niet zo hoog maar het voelt toch niet zo koud aan als in Nederland want er staat geen tot nauwelijks wind.

Verwijderen
  2. Dag Noortje,
    Mooi verslag heb je geschreven. Fijn dat jullie het zo leuk hebben, alhoewel het weer iets minder is. Aan de foto's is dat echter niet te zien, met die mooie planten enzo. De gastvrijheid is wel erg bijzonder, tref je bij ons niet als je elkaar niet kent. Verderop in de straat was vrijdagavond ook een feestje ook deels buiten, denk echter niet dat ik daar zo binnen had kunnen vallen :-). Zo'n begraafplaats is ook bijzonder, blijkbaar kun je gewoon doen wat je graag wilt (zoals het bootje van de zeeman), dat is hier in Holland toch meestal veel meer gebonden aan regels.
    Ik wens jullie nog een paar fijne weken, en kijk uit naar je volgende verslag.
    Liefs GeZet

1. Die gastvrijheid vinden wij hier altijd zo opvallend en fijn.

De begraafplaats was echt een bezoek waard. Regels zijn er niet maar Moslims worden met hun gezicht naar Mekka begraven zodat alle graven in dezelfde richting staan.

Ik probeer inderdaad iedere week een verslagje van onze belevenissen te maken.

Verwijderen
  3. Vermoedelijk zit daar tussen de appartementen toch armoe, Noortje. Gastvrijheid -> hier bijna onbekend ! Verzorgde begraafplaats.
    Geniet van jullie vakantie !
    Lie(f)s.

1. Voordat het toerisme hier zijn intrede deed stonden overal zulke huisjes want de bron van hun inkomsten was hun sinaasappelen.
      Toen de vakantieresorts hier gebouwd werden wilden de investeerders alles opkopen maar verschillende weigerden met het gevolg dat er nu tussen de hotels en appartementen nog zeer eenvoudige (en armoedige) huisjes staan.

Het heeft altijd mijn interesse om op een begraafplaats te kijken

Verwijderen
  4. Ik ga zelden terug waar ik geweest ben. Turkije ben ik nog nooit geweest, ik ga altijd met de caravan. Lekker genieten van het leven, dat doe je goed!

1. Vroeger ging ik ook nooit terug naar vakantiebestemmingen waar ik al geweest was. Nu, nu we beiden gepensioneerd zijn en gaan overwinteren is het wel zaak dat je ergens bent waar alles goed is. Trouwens ik had vroeger nooit gedacht dat ik zou gaan overwinteren maar nu vind ik het heerlijk.

Trouwens als we in Nederland op vakantie gaan gaan we ook altijd met de caravan en dat vinden we ook heerlijk.

Verwijderen
  5. Prachtig om te zien in Turkije. Ik zie op de foto sinaasappels aan de de bomen groeien. Prachtig. Daar zijn ook wel veel poezen te zien. Ik dacht turken niet van poezen houden? Nooit geweten. Visjes bakken ziet goed uit. Mooie foto's gemaakt uit Turkije. Fijne vakantie.

1. De sinaasappels zijn hier trouwens ook veel lekkerder dan in Nederland.

Tegenwoordig zijn de Turken echt goed voor de poezen en trouwens ook voor de honden. Jaren geleden was dat wel anders. In ons hotel zijn ook poezen en die krijgen kattenbrokken van het hotel. Gasten mogen de katten niet voeren want anders gaan ze aan de tafels bedelen in het restaurant

Verwijderen
  6. Een mooi verslag Noortje, jammer dat het weer zo tegenvalt hoor. Die sinaasappelboomgaard, is prachtig om te zien. Een boot op je graf is toch wel een beetje bizar hè?
    Groetjes, Edward.

1. Ik vond die boot ook wel wat bizar. Verder waren de graven wel bijzonder maar niet bizar. Op velen was een foto van de overledene te zien.

7. een interessant verslag Noortje

een beetje jammer van het weer

zo'n begraafplaats in het buitenland, ga ik ook wel bekijken

het zegt veel over de leefgewoonten van de mensen

prettige dag gewenst

1. Ik bekijk zelfs in Nederland ook wel graag begraafplaatsen.