Een paar weken Turkije (week 2)

Intussen zit onze tweede week in Turkije er ook al weer op. Deze week hebben we alle soorten weer gehad: hevige regen zodat het op verschillende plekken in het hotel binnen regende zelfs bij onze balkondeur op de kamer, erg veel wind maar ook een dag dat je gewoon buiten op een terrasje thee kon drinken.
We vermaken ons nog steeds en zijn er iedere dag, op de dag na dat het zo regende, nog op uit geweest. We wandelen hier voor manliefs zijn doen veel en ik heb echt bewondering voor hem dat hij dit doet. Als we gaan wandelen gaan we niet op de loopband in de fitnessruimte en het is natuurlijk veel leuker om buiten te wandelen hoewel het eerste stuk als we gaan wandelen wel een saai stuk is.
Ook deze week ondervonden we weer de vriendelijkheid van de bevolking. We kwamen een man tegen met twee tassen mandarijnen die hij net geplukt had in een boomgaard en toen manlief hem vriendelijk groette kregen we gelijk ieder twee mandarijnen. Die mandarijnen waren ondanks de pitjes die er in zaten zo lekker zoet ik denk dat ik nog nooit zulke lekkere mandarijnen gegeten heb.
Iedere dag is er wel een markt in de omgeving van Kiris en ik vind het iedere keer weer een lust voor het oog om te zien hoe vers en mooi er alles uitziet. Op deze markten koopt de plaatselijk bevolking alles wat ze nodig hebben en je ziet er ook mensen die b.v. alleen maar een bepaald soort groente verkopen wat ze zelf verbouwen. Ik vind het iedere keer weer heerlijk om op zo'n marktje rond te struinen.
Vanaf het balkon van onze kamer zie je aan de ene kant de berg  Tahtali (2365 m) en aan de andere kant kijk je uit op de tuin van het resort en de zee. We slapen met de balkondeur open en horen dan de golven van de zee.
Toen het zo hard gewaaid had en de golven erg hoog geweest waren zagen we een vlek op het water van de zee maar wat het precies geweest is weten we niet. De dag erop was het weer weg.
Iedere keer voordat ik het restaurant in ga word ik even herinnerd aan onze kater Solo die natuurlijk thuis is (en natuurlijk goed verzorgd wordt) Deze borden hebben ze dit jaar bij de restaurant geplaats om de gasten er op attent te maken dat het beslist niet nodig is dat ze eten aan de katten geven. Ik moet zeggen dat het goed werkt want je ziet de katten nu niet op stoelen staan bij tafels die nog niet afgeruimd zijn om restjes op te eten. Al jaren krijgen de katten hier brokken van het hotel en worden ze ook op kosten van het hotel gesteriliseerd of gecastreerd.
Ook is er vlak bij het hotel een supermarktje waarvan de eigenaars zo'n 10 katten verzorgen en daar is bijna de dubbelganger van onze Solo te zien.
Zaterdag gingen we met de bus boat naar Antalya. Deze boot vaart alleen op zaterdag en zondag. Heen om 11.30 uur en terug om 16 uur. De boot doet er iets meer dan een uur over.
Het weer was niet helemaal helder maar de zee was wel rustig. In totaal waren er maar acht passagiers aan boord met ons meegerekend.
De oude stad is er de bezienswaardigheid met natuurlijk de Hadrianuspoort.
Het is niet een van de gemakkelijkste ingangen om de oude stad te bereiken maar natuurlijk wel de mooiste.
Ook waren nog goed de restanten van de oude stadsmuur te zien. Eigenlijk gek dat je aan de ene kant de oude stad hebt en aan de andere  kant winkels van allerlei bekende winkelketens in Turkije.  Deze keer hebben we niet echt in de oude stad gelopen want de straatjes gaan daar erg naar beneden.
Toen we ruim op tijd terug gingen naar de bus boat werd ons gezegd dat de boot niet zou varen i.v.m. de gevaarlijke zee. We dachten dat ze eerst een grapje maakten want de zee was zo glad als een spiegel maar toch bleek het realiteit te zijn. We schrokken wel even hoe moesten we nu terug in Kemer komen? Jaren geleden waren we al eens met openbaar vervoer naar Antalya gegaan heen ging prima maar terug had toen wel wat voeten in aarde.  Er werd gezegd dat we eerst met de tram naar de otogar moesten en dan met de Kemerexpress naar Kemer. We kregen een briefje in het Turks en zonder problemen kwamen we, nadat we het briefje tweemaal hadden laten zien onderweg, bij de otogar. Een kind kan de was doen als je maar weet hoe! We moeten zeggen dat het openbaar vervoer hier heel goed geregeld is en beslist niet duur.
Deze hond zat bij de Hadrianuspoort. Waarom hij zo'n dikke ketting
heeft snap ik niet. Hij was heel lief en zijn eigenaar was
ook lief tegen hem.

1. Dat het een braverd is wil natuurlijk nog niet zeggen dat ie niet graag eens alleen op stap wil gaan hahahaa.. waarschijnlijk kan ie als een soort van Houdini ontsnappen en was z'n baas dat zat! :-)
    Weer prachtige foto's.. die bergen in de verte met die sneeuw erop.. wauw! En die marktfoto's zijn altijd zo kleurrijk hè.. hou ik ook heel erg van hoor! Die Hadrianus heeft overal muren gebouwd.. ik heb in Noord-Engeland ook weleens bij een 'Hadrian's Wall'gestaan..! Maar daar was niet zo'n prachtige poort bij!
    Sta je wel even vreemd te kijken, als je retourtocht is afgelast! Gelukkig konden ze goed uitleggen hoe je dan terug moest komen.. een soort van 'de NS zet bussen in'.. alleen dan beter waarschijnlijk..! hahahaa!
    Die kat lijkt echt veel op Solo hè hahahaa.. goed tegen het gemis! :-) (nu nog een paar dubbelgangers van jullie voor Solo thuis..! hahaha)
    Jammer van die regendag.. maar wellicht wordt het de komende week weer beter met het weer.. ik kijk al uit naar het komende verslagje!

1. Vergeet ik nog: bedankt voor het mooie tulpenkaartje!! xxx

Verwijderen
    2. Oei.. net even op WeerOnline gekeken en verzin maar vast wat binnen-activiteiten daar bij jullie in het hotel hoor.. er komen een paar slechte dagen aan met veel zware onweersbuien! Ik wilde dat het anders was.. op vakantie heb je toch liever altijd prachtig weer hè.. maar wie weet valt het wel mee en schijnt de zon er regelmatig tussendoor!

3. Ik dacht dat jij het wel dierenmishandeling zou vinden van die hond met zo'n zware ketting.
      Die markten heerlijk hé? Er zullen nog wel meer foto's van komen denk ik.

Die poort vind ik iedere keer weer geweldig om te zien.

Ik dacht eerst wel toen ik hoorde dat de boot niet terugging, wat nu? Maar nu weten we ook hoe je zonder die boot naar Antalya kunt met het openbaar vervoer. Ik vind het altijd leuk om hier mee te reizen.

Dat tulpenkaartje vond ik wel toepasselijk voor je maar het is niet nodig dat je er voor bedankt hoor, graag gedaan

Vandaag had ook iedereen gezegd dat het de hele dag zou regenen maar nog geen druppel gezien en het is hier al 17 uur.

Voor het slechte weer weet ik in ieder geval al wel iets in Antalya is een grote shopping mall dus daar kunnen we ook nog wel een keer met het openbaar vervoer heen. Manlief heeft gelukkig geen hekel aan winkelen en dan hoef je al een dag minder in het resort binnen te zitten.

Trouwens die onweersbuien kunnen hier zeer hevig zijn, niet echt prettig dus.

Verwijderen
    4. Als ie daar op die droge aarde zou liggen had ik het er zieliger gevonden.. maar hij heeft zelfs een lekkere stoel..! :-) En baas is blijkbaar echt bang om 'm kwijt te raken dat ie 'm aan zo'n dikke ketting vastmaakt.. lijkt me juist een goed teken! :-)

De voorspellingen kloppen niet altijd inderdaad, maar er worden wel érg veel onweersbuien voorspeld.. dus bereid je toch maar voor hoor!

2. Een mooi verslag Noortje, die besneeuwde bergen zijn echt schitterend hè? De Hadrian's poort, is echt een bezoekje waard lijkt mij.

1. De poort moet je gezien hebben als je in Antalya bent.
      Ik vind het heerlijk om aan de ene kant de zee te zien en aan de andere kant de bergen met sneeuw.

3. die besneeuwde bergtoppen had ik niet meteen verwacht

en de Hadrianus poort lijkt me een must

prettige zondagavond

1. De poort wil ik elke keer als ik in Antalya ben bezoeken. Er zijn overigens ook plaatsen waar men ook kan skiën.

Verwijderen
  4. Inderdaad vreemd zo'n dikke ketting, echter de hond lijkt er geen last van te hebben, wellicht helpen dunnere niet. Overigens heeft ie wel een mooie troon. De dubbelganger van Solo lijkt er inderdaad verdacht veel op hem, heeft ook net zo'n topje aan het eind van z'n staart. Foto's zijn weer heel mooi gelukt, ook die van de markt met z'n kleuren, ziet er lekker uit :-). Nog veel fijne dagen gewenst.
    Liefs GeZet.

1. Je begrijpt natuurlijk wel dat ik veel aandacht hebt voor de vele katten Die er overigens prima uit zien.

Verwijderen
  5. Wat een temperatuurverschillen, Noortje ! De gastvrijheid valt me telkens op. Die markten zijn superverzorgd. En die uitzichten -> prachtig ! gelukkig niet echt pech om terug te keren...
    Lie(f)s.

1. We kwamen gelukkig zonder problemen weer in ons resort.
      Van de markten krijg ik nooit genoeg.

Verwijderen
  6. Ja, een merkwaardige zee, je mag hopen dat het een natuurlijk verschijnsel is. Lekker rondkijken vind ik ook altijd fijn, en dan alleen kijken en niks kopen.

1. Ik denk dat het inderdaad een natuurlijk verschijnsel was. Toen het van de week ook weer hard waaide zagen we het weer min of meer. Ik denk dat het zand is wat naar de kust spoelt.

Die dag in Antalya zeiden de verkopers dat alles goedkoper was dan bij Zeeman of de Wibra (vond ik wel grappig)

Verwijderen
  7. Pluk de dag als het mooi weer is.
    Zijn levendige markten, verser kun je het eigenlijk niet kopen.
    Prachtige foto van de bergen.
    Toch mis je Solo als je op vakantie bent, herkenbaar.
    Vanuit Antalya hebben we ook een boortocht gemaakt.
    Veel cultuurschatten vind je er zeker. Hans

1. Ja dat vind ik een heel groot nadeel dat ik Solo bijna 3 maanden niet zie. We hebben wel een webcam in huis zodat we hem toch zo nu en dan zien maar dat is toch anders dan in het echt. Ook wordt hij prima verzorgd maar hij hoort zo bij ons.
      Ik vind Antalya iedere keer weer mooi als ik er ben.