Een paar weken Turkije ( week 4)

Week vier begon met een mooie dag en omdat er op maandag altijd markt in Kemer is besloten we om daar heen te gaan. Andere jaren gingen we op maandag altijd als het mooi weer was, te voet, over de heuvel heen. Het was dus een uitgelezen dag hiervoor. We zijn wel over de heuvel gekomen maar niet te voet en dat had alles te maken met iemand die we twee jaar geleden een keer ontmoet hadden, Toen hij ons zag riep hij ons aan en vroeg hoe met ons was en of wij  "orange" wilden komen eten, Natuurlijk konden we dit niet afslaan. Hij zette stoeltjes voor ons buiten en haalde sinaasappels van een boom. 
Net als twee jaar geleden waren de sinaasappels ook nu weer heel sappig en heerlijk zoet. Zulke sinaasappels heb ik nog nooit in Nederland gegeten. Ook kregen we nog een advocado te eten. Ik moet zeggen dat ik niet veel smaak aan een advocado vind zitten maar het gebaar was heel aardig. Ook kreeg ik er nog vier mee want het is goed om iedere avond een advocado te eten want dat is goed voor hart en bloedvaten vertelde hij ons. 
We konden elkaar redelijk begrijpen. Hij sprak wat Duits, Engels en Turks maar toch kwamen we er wel uit. Op een gegeven moment kreeg hij telefoon en wij begrepen uit het gesprek dat hij vertelde dat hij Hollanders op bezoek had. Niet veel later kwam zijn broer met een auto aan en hij stelde voor dat zijn broer ons met de auto naar Kemer zou brengen. Ook dit konden wij naar ons gevoel niet afslaan. Niet veel later zaten we in een auto die in Nederland zelfs door zijn luxe zou opvallen en gingen we wel heel gemakkelijk over de heuvel.
De dagen dat het regende wandelden we tussen de buien door een stukje in de buurt van het hotel. Ook moest ik nog een trui, die ik hier gekocht heb, naar de kleermaker brengen omdat ik deze wat korter wilde hebben (in de jaren dat we hier komen is hij onze vaste kleermaker) 
Die dag hebben toen maar gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om in een restaurant waar we vorig jaar ook al eens waren iets te drinken. Manlief ging voor een milkshake en ik voor een frappé. Hier hadden we geen spijt van en zullen hier nog wel een keer heen gaan.
Deze week werden we verrast door allerlei toiletartikelen die de dame van de housekeeping kwam brengen, zoals een srub-handschoen, reistandenborstels, scheerset etc.
Eindelijk kwam de zon dan toch en konden we lekker buiten op het terras van het hotel koffie drinken en we hebben zelfs nog een middag op ligbedden in de zon in de tuin van het hotel gelegen.
In het begin van de week waren er heel veel sportclubs voor voetbal-, handbal- en volleybaltornooien wat door de bekende sportclub Fenerbahçe organiseerd werd en sommige spelertjes dachten volgens mij al dat ze een Messi waren. Toch was het wel leuk om even een kijkje te gaan nemen op de sportvelden.
De laatste dagen van deze week waren er wel 600 Turkse mensen in het hotel van een bepaalde organisatie. Wel grappig om te zien want je ziet dan vrouwen die zowel heel modern, een gewone hoofd doek dragen of flink gesluierd zijn.
Wij vonden het wel heel opvallend dat er vrouwen die lange sluiers en lange mantels aan handen zo de golven in gingen. Sommigen waren wel tot hun heupen nat geworden en dat lijkt mij toch niet prettig met zulke lange rokken.
Wel is het dan heel druk in het hotel vooral in de eetzalen of zoals manlief het noemt de kantines. Maar op onze kamer merken wij er niets van. Toch denk ik dat het hotel het hier steeds meer van moet hebben in de winter want er komen dan maar weinig toeristen en dat is dan ook de oorzaak dat er nog maar twee hotels open zijn in het plaatsje waar wij zitten. De eerste jaren dat wij hier kwamen waren dat er meer.
Ik vind het ieder jaar weer bijzonder dat er in het plaatsje Kemer zomaar kippen over straat lopen, trouwens dat zie je in ieder dorpje en in de voorsteden.
Ook gingen we een paar keer bij de rivier kijken die ze hier trouwens een kreek noemen. Wij noemden dit altijd de rivier maar het schijnt een kreek te zijn die in zee stroomt.  Dat dit een kreek genoemd wordt zijn we te weten gekomen door dat noodlottige ongeval met die tornado van vorige week. Nu is deze weer rustig.
Ook deze week hebben we ons weer goed vermaakt ondanks de drukte door de sportclubs en de 600 congresbezoekers.

20 opmerkingen:

  1. Die gastvrijheid, Noortje, dat is toch prachtig ! Meerdere leuke verrassingen -> met de auto gebracht worden, toiletartikelen...
    Genieten !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg gastvrij allemaal. Zelfs een hele voorraad van housekeeping. Bijzonder om te zien dat de vrouwen gesluierd, ongesluierd gewoon met elkaar omgaan. Jullie maken zo op deze manier wel veel meer het dagelijkse leven mee, dat is toch geweldig! Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is juist zo mooi wij spreken ook met gesluierde vrouwen die hier waren i.v.m. een congres van leerkrachten dus ze spraken goed Engels.

      Verwijderen
  3. Toch al beter weer hè.. zal wel fijn zijn! :-) Wel gek inderdaad dat die dames hun kleding helemaal zo nat maken.. ik snap wel dat ze niet wat bloter mogen door hun rok op te tillen, maar om dan tóch die zee in te gaan.. vreemd.
    Zo'n gastvrije man hè, die met de sinaasappels! Avocado's zijn een superfood.. die zijn hier niet aan te slepen en jullie kregen ze zomaar van die meneer! Je eet ze alleen niet zomaar op zichzelf.. maar op brood met een gepocheerd eitje schijnt erg lekker te zijn.. of tot dipsaus gemaakt (guacamole).. dat heb ik heel graag bij Mexicaans eten hoor.. mjammm!
    Enfin.. het was zo te zien weer een welgevulde week.. zalig toch! En nú is het ook mooi weer denk ik.. dat duurt nog tot minstens dinsdag hoor.. dus geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ps.. typische 'koffie' drink jij daar in het zonnetje.. is dat nou Turkse koffie?? :-P

      Verwijderen
    2. Ik vind de guacamole bij de Mexicaan ook heerlijk hoor maar die man zei me dat Turken door het eten van een pure avocado 'savonds veel minder hart en vaatziektes hebben dan de mensen in het Westen.
      Gisteren was er weer een waarschuwing voor storm en de scholen bleven in de regio uit voorzorg dicht. Het waaide wel flink maar gelukkig geen hevige storm.

      Verwijderen
    3. Volgens WeerOnline ga je nu weer een paar hele mooie dagen krijgen daar.. geniet ervan hoor!

      Verwijderen
    4. Ja het ziet er weer voor een paar dagen veelbelovend uit. Vandaag vond ik het zitten in de zon zelfs al te warm. Bij zee ging het wel door het windje dat er stond.

      Verwijderen
  4. Wat een heerlijk gezicht, lekker in het zonnetje zitten! Een vaste kleermaker in Turkije, er zijn niet veel die dat kunnen zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je vaker in deze plaats komt in de winter is dat wel handig. Bovendien zijn Turkse klerenmakers goed en goedkoop.

      Verwijderen
  5. Zo, dat is wel een lekkere lange tijd, zo lang ben ik nooit weg. Maar het is natuurlijk ook niet naast de deur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger toen ik nog werkte ging ik ook nooit zo lang weg maar tegenwoordig gaan we een paar weken de Hollandse winters ontvluchten.

      Verwijderen
  6. van gastvrijheid gesproken Noortje

    op ligbedden in de zon .. daar zijn we hier niet aan toe

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We liggen heel wat minder in de zon dan voorgaande jaren dat we hier waren.

      Verwijderen
  7. Heb een groot deel van je verhalen gemist, maar Turkije blijft een mooi land.
    Daar komt het fruit zo van de boom of stuik, zonder lange reis.
    Wat een gastvrijheid om je mee te nemen naar de Hollanders.
    Tussen vrouwen zie je vaak ook een groot verschil in hoe ze zich kleden. Hans

    ot, Zondag bij mij het volgende logje.
    Nog heel hartelijk dank voor de reacties, bemoediging en ondersteuning.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn wel een beetje verliefd op het land. De plaatselijke bevolking is zo gastvrij en het land is zo mooi. In ons hotel zien we allerlei soorten vrouwen omdat er veel congressen in de wintertijd gehouden worden.

      Trouwens ik ben blij dat je weer een reactie geplaatst hebt een teken dat je aan het opknappen bent gelukkig.

      Verwijderen
    2. Die ervaring heb ik ook de plaatselijke bevolking is zeker gastvrij.
      Zelf geniet ik ook weer van de verhalen op de weblog.

      Verwijderen
    3. Fijn dat je van mijn verhalen geniet.

      Verwijderen