Een paar weken Turkije (week 5)

De vijfde week begon met stralend weer en omdat er op maandag markt in Kemer is besloten we om over de berg naar Kemer te wandelen. Vorige week ging de wandeling niet door omdat we onverwacht een lift kregen die we niet konden afslaan.
De berg slingert met zeven bochten omhoog en voor Manlief is het altijd een hele opgave. Andere jaren waren we in vijf weken al vaker de berg over gegaan maar nu nog geen enkele keer. Vol goede moed begonnen we.
Het is hier wel opvallend wat het weer betreft de ene dag lig je op een ligbed in de tuin van het hotel en de andere dag wordt er uit voorzorg de scholen een dag gesloten i.v.m met de verwachting van zeer slecht weer.  Maar deze dag was er een stralende lucht.
Onderweg was wel te zien dat het de afgelopen weken flink geregend had want ik had in onderstaande greppel, in al die jaren, nog nooit water zien staan.
Toen we, meen ik, vier bochten gehad hadden hoorde ik achter Manlief een auto stoppen en voordat ik het goed en wel besefte was hij al ingestapt. Ik hoorde hem nog wel in het Engels zeggen: "my wife is there". Even later stopte de jongeman bij mij en ook ik stapte dus maar in. 
Hij zal wel gedacht hebben zo'n man met een wandelstok die kun je toch niet zo'n heuvel op laten lopen. Ik vind trouwens dat de jongeren hier veel respect hebben voor de ouderen.
Toen we in Kemer waren gingen we eerst naar het terras waar we altijd thee (cay) drinken. In Nederland drink ik heel weinig thee maar in Turkije des te meer.
Wij kiezen het liefst terrassen waar alleen de plaatselijke bevolking komt. Dit vinden we beiden leuker en het wordt ook door hen op prijs gesteld.
Op de markt zagen we dat ze hele kleine visjes aan het bakken waren ik denk sardientjes. We kregen het ook te proeven en het smaakte goed maar omdat we nog geen trek hadden besloten we deze de volgende keer eens op de markt te nemen.
Voor bij de ingang van ons resort zit op sommige dagen een boerenvrouwtje die melk en eieren verkoopt aan het personeel die dan naar huis gaan. Volgens mij zit zij er al alle jaren dat wij er komen en doet zij er goede zaken.
 Wat ik ook fijn vind is dat er een hondenhok geplaatst is in een winkelstraat, vorig jaar liep dat hondje gewoon op straat hoewel hij wel eten kreeg.
Ook bracht ik deze week weer een bezoek aan mijn vaste kapper als ik hier in Turkije ben. Die dag hing er steeds een dreigende lucht tegen de bergen en ik vond het zelfs een beetje eng na die tornado's die hier 2 weken terug waren. Dit was ook de dag dat de scholen uit voorzorg dicht waren. Ook waaide het die dag flink en we liepen over de brug over de kreek waar je gewoon op de rijbaan loopt. 
Volgens mij heeft de klok van deze toren nog nooit goed gelopen want ik heb er nog nooit de juiste tijd op gezien.
Wat ik ook altijd hier zo opvallend vind is dat je bij alle kappers, en dat zijn er veel, een droogrekje met handdoeken buiten ziet staan. Ik neem aan dat alles hier snel droogt en ze geen wasdroger nodig hebben.
De meeste dagen proberen we toch wel een stukje te wandelen. Vlak bij het resort zijn allerlei winkeltjes waarvan heel veel gesloten zijn nu het het winterseizoen is. 
Op mijn verzoek wilde Manlief wel even naast deze etalagepop poseren. Ik zou graag nog zo slank willen zijn maar dat is al heeeeeeeel lang geleden.
We wandelden een rondje en toen we bij de begraafplaats van Kiris kwamen zag ik dat er nu allemaal bosanemonen bloeiden. Toen we hier de eerste week van onze vakantie een kijkje namen was er nog niets te zien.
Trouwens ik vind het daar een rommelige begraafplaats hoewel de grafzerken daar wel mooi zijn.
Onderweg zagen we dit trapje bij een boom staan waar ze takken vanaf aan het zagen waren. Het lijkt mij niet een erg veilig ding.
De meeste kassen zijn hier van plastic en deze kunnen natuurlijk een hevig storm ook niet goed overleven want bij de storm van twee weken terug zijn er veel kapot gegaan in Kumluca, wat ook wel de tomatenstad genoemd wordt. Hele oogsten zijn er verloren gegaan.
De laatste dag van de week kwam manlief met het voorstel om langs de kreek vanaf Çamyuva via Kuzdere naar Kemer te gaan wandelen. Dit is denk ik wel verder dan over de berg maar wel vlak dus gemakkelijker voor Manlief.
Hier was goed te zien dat dit een district van Kemer is waar eigenlijk geen toeristen komen. Wat ons het meest opviel was de rotzooi bij de huizen. Ook aan de kant van de weg was overal puin gestort. Er lagen zelfs stukken asbest. Het herkenningsteken van Kuzdere is de "Karatas" een zwarte rotsformatie die in de voormalige rivierbedding staat en geliefd is bij bergbeklimmers.
De plaatselijke groentewinkel waarvan ik moet zeggen dat ook hier alles net als op de plaatselijke markten er veel verser uit ziet dan in Nederland. 
Ook zagen we dat de nieuwe moskee nu bijna klaar is. Vorig jaar waren ze hier al aan bezig.
Onderweg naar Kemer kwamen we langs het gebouw met de mooi mozaïektegeltjes wat ik ook al vaak gezien had vanuit de Dolmus.
Deze week had ik vanaf dinsdag wel een beetje stress, zo nu en dan, omdat de luchtvaartmaatschappij Germania dinsdag failliet is gegaan en wij daar mee vliegen. Eind van de week hoorden wij dat we overgeboekten waren naar een andere maatschappij op Hamburg. Er gaan in deze tijd van het jaar geen vluchten van Antalya naar Bremen. We wilden liever op een vlucht naar Münster-Osnabrück naar die zou een dag later gaan. Maar gelukkig door allerlei gemail en gebel is dit dan toch gelukt. München is wat ongunstig voor ons.
Toch is deze week ook weer voorbij gevlogen.
Op de slotfoto is te zien dat ze een soort stokbrood als wandelstokken bakken.

17 opmerkingen:

  1. 't Is een jaarlijks weerkerende gezellige plek voor jullie, Noortje !
    Een beetje moeilijk wel dat de vertrouwde luchtvaartmaatschappij failliet is. Maar thuis geraak je, da's zeker !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zou altijd wel een mogelijkheid zijn om weer thuis te komen in een noodgeval hadden we een lijndienst genomen naar Amsterdam. Wij vinden het een heerlijke plek om in bet begin van het jaar een paar weken door te brengen hoewel er tegenwoordig nog maar 2 resorts open zijn en dan mogen we nog blij zijn dat er in ons resort sportclubs komen voor competities en dat er ook vaak congressen zijn want van de enkele vakantieganger die er in deze tijd komen zouden ze nog niet eens quitte spelen.

      Verwijderen
  2. Het is er wel lastig wandelen hè.. als je onderweg bent, wordt je doorlopend meegenomen door automobilisten..! hahahahahaa! ze zien wandelen blijkbaar niet als ontspannende sport, maar als een manier om vooruit te komen.. en dan niet de beste..! :-)

    Ben jij nu zo bruin geworden al?.. je ziet je zonnebril helemaal in je gezicht staan daar bij de kapper! moet het toch wel goed weer geweest zijn inderdaad.. hoewel die lucht daar achter die witte klokkentoren er wel heel dreigend uitziet..!
    Weer een heel leuk afwisselend verslag hoor.. en geen zorgen om die luchtvaartmaatschappij.. dat soort dingen wordt volgens mij altijd wel opgelost.. en dat bleek ook zo te zijn hè. Maar was dit dan alweer de laatste week? of volgt er nog een weekje? in het ene geval wens ik je dan een goede reis en in het andere: geniet er nog van!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Manlief vindt het helemaal niet erg dat hij een lift aangeboden krijgt als wij die berg overgaan want het kostte hem andere jaren ook altijd al veel moeite. Hij staat ook regelmatig stil maar ik prijs hem toch dat hij het iedere keer wil proberen. Daarom was dat wandelen van Çamyuva via Kuzdere een betere keuze.

      Ik zie inderdaad al wel wat bruin in mijn gezicht. Op die foto bij de kapper had ik mijn bril nog niet op vandaar dat het zo opvalt. Als de zon hier schijnt is deze best krachtig en ik word hier altijd snel bruin.

      Die dreigende luchten hebben we hier wel een paar dagen gehad en er is toen zelfs geen regen uitgevallen.

      Ja ze lossen dit wel altijd voor je op maar omdat wij altijd met een Duitse reisorganisatie gaan en mijn Duits nu niet vloeiend is vond ik het wel lastig om hun telefonisch duidelijk te maken dat wij niet op Hamburg wilden vliegen maar op Münster. Ook moest er geregeld worden dat we een nacht langer in het hotel konden blijven. Maar gelukkig heb ik nu de tickets voor de terugvlucht en een coupon voor een extra nacht per fax gekregen. Er moet alleen nog geregeld worden dat we 30 kg p.p. mee mogen nemen op de terugvlucht want wij kozen altijd voor Germania omdat dat de enigste luchtvaartmaatschappij was waar je 30 kg mocht meenemen als je langer dan 45 dagen wegbleef.

      Nee het is nog lang niet onze laatste week, half aankomende week gaan we pas over de helft.

      Verwijderen
    2. Ooh ja daar had ik niet bij stilgestaan, dat het allemaal in het Duits moest.. zou ik ook moeite mee hebben!
      Pas halverwege! ik wist wel dat je meestal ook de Valentijnsdag meemaakt daar (want dan gaan jullie vaak romantisch uit eten hè! :-) ), maar dacht dat dat meer tegen het einde van de vakantie was. Goooh.. nou, dat wordt dus nog een flinke poos genieten dan hè. Hoewel door de klimaatverandering het dus wel een stukje natter aan het worden is dus in Turkije.. da's wel jammer. Maar dat zal de pret vast niet drukken voor jullie.. zou ík in ieder geval nooit laten doen! :-)

      Verwijderen
    3. Als we gewoon met een Nederlandse reisorganisatie geweest waren had het mij geen stress gegeven want dat communiceert natuurlijk gemakkelijk per telefoon maar nu vond ik dat toch wel wat problematisch.
      Deze week hebben we inderdaad weer geboekt voor het romantische Valentijnsdiner in het a la carte restaurant.
      Dat het weer hier natter is dan voorgaande jaren is wel jammer maar het deert ons niet echt. Februari staat echter bekend dat er dan ook de meeste regen valt hoewel dat de voorgaande jaren dat we hier waren eigenlijk heel weinig was.

      Verwijderen
  3. Toch heb ik ook nog steeds een zwak voor Turkije, zeker als ik de foto’s zie.
    Het is mooi wandelweer, dat snel kan omslaan.
    Wel mooi de eeuwige sneeuw op de bergen.
    Wat een vriendelijke jonge man maakt het nog specialer, net als de zorg voor het hondje.
    Ouder worden en slank blijven is niet voor iedereen weggelegd, weet ik.
    Kan het me voorstellen dat je je zorgen maakt over de luchtvaartmaatschappij, je hoort er heel gekke dingen over. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben ook een zwak voor Turkije anders gingen wij er niet elk jaar een aantal weken heen. In deze omgeving zijn er mooie wandelingen te maken door het Taurus gebergte maar dat is niet meer voor ons weggeld. Daar moet je goed ter been voor zijn. Het eerste jaar hebben we eens een tocht gemaakt die als geschikt voor een gemiddelde wandelaar stond aangegeven. Het werd klauteren over stenen en langs afgronden. Ik dacht dat mijn laatste uur geslagen was.

      Gelukkig hebben we nu tickets van een andere maatschappij voor de terug vlucht.

      Verwijderen
  4. Een mooi en gezellig verslag Noortje. Dat het weer daar zo verschillend kan zijn, je zou denken Turkije, altijd zon, niet dus.
    Groetjes, Edward.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk is dit wat het weer betreft de slechtste tijd om in Turkije te zijn. Februari is de maand waarin de meeste regen valt. Maar in de zomermaande zou ik hier niet willen zijn te warm en dan zijn er meer toeristen in het plaatsje dan inwoners.

      Verwijderen
  5. Zo zie je nog eens wat, en als het zo heet is als in hartje zomer lijkt me dat ook niks.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad hartje zomer zou mij ook veel te heet zijn. Je komt dan tot niets.

      Verwijderen
  6. Je staat er weer netjes op. Jullie vermaken je volgens mij prima. Wel vervelend dat je de terugreis nog weer moest regelen, zeker lastig in het Duits. Wel blijven wandelen hoor, er staan nog wandeltochten te wachten :) Geniet nog maar lekker de komende weken en groetjes aan Willem.
    liefs, janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We vervelen ons hier inderdaad niet. Ik wandel wel maar het is meer slenteren omdat Manlief niet echt tempo heeft.

      Verwijderen
  7. Wat heerlijk dat je in Turkije zit. Wat is daar mooie omgeving. Turken zijn daar altijd wel vriendelijk. Leuk dat je daar ook naar de kapper gaat. Je zit al tijdje op vakantie. Echt genieten. Mooie foto's. Nog veel plezier daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oja hond ligt graag in zijn hokje. Leuke hond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je.
      Ik ben echt blij dat er voor de zwerfdieren veel beter gezorgd wordt dan jaren terug.

      Verwijderen