Vrijetijdsboulevard-wandeltocht Roden 11-01-2020


Aan de Vrijetijdsboulevard-wandeltocht in Roden werd als proef door de FLAL eenmalig een route van ongeveer 10 kilometer toegevoegd. Het scheen dat een aantal oudere leden, die de langere afstanden niet meer kunnen of willen wandelen, hier naar hebben gevraagd. In overleg met het bestuur was besloten deze wens (voorlopig) eenmalig te honoreren. Tevens hoopt het bestuur en de routecommissie hiermee ook jonge en beginnende wandelaars te motiveren voor de wandelsport. Aan het einde van het seizoen zal de levensvatbaarheid van een kortere afstand geëvalueerd worden.


Janny en ik hadden een paar weken geleden al besloten om deze tocht, van 10 km, van de FLAL te gaan doen. Wij vonden het wel fijn om 10 km te doen want bij de FLAL is 25 km altijd de minste afstand die je kan doen (FLAL staat niet voor niets voor Friese lange afstands lopers en voor 10 km trekken deze leden hun wandelschoenen niet aan)
De start locatie was Indoor Skihal "Snow & Co" in Roden
Nadat we ons hadden ingeschreven hadden we nog ruim de tijd om een kop koffie te drinken voordat we mochten vertrekken. Bij de tochten van de FLAL houden ze zich strikt aan de starttijden en de 10 km mocht pas om 10 uur vertrekken. 
Terwijl we zaten te wachten tot wij mochten starten keek Janny nog even op de wandelsite of er binnenkort nog een tocht was bij ons in de buurt.
Ondanks dat ze nooit een tocht van 10 km hebben stond er toen wij vertrokken nog een hele rij wandelaars te wachten om zich te laten inschrijven dus zo te zien was er animo genoeg voor de 10 km.
Nadat we even een stukje op een fietspad langs een weg gelopen hadden gingen we al snel een gebied in met bospaden.
Aangezien de temperatuur nu niet echt geschikt was om op dit bankje te rusten lieten we dit maar links liggen. Trouwens ik vond het wel lekker wandelweer want ik ben toch meer een wandelaar voor als het niet te warm en niet te zonnig is. 
Het zou nu niet meer zo lang duren dat we bij de Rust en de Controle zouden zijn. We hadden er toen ongeveer 6,5 km opzitten
De rust was in café "Hart van Lieveren" een wat gedateerd dorpscafé wat zo te zien ook als dorpshuis gebruikt word. Normaliter nemen we geen rust als we nog maar 6 km gewandeld hebben maar ik vond het wel fijn om nu mijn broodjes te eten en een kop koffie te drinken.
Nadat we na de rust verder gegaan waren kregen we de ingrediënten waar de FLAL tochten om bekend staan. Modderige, glibberige en paden met diepe plassen.
Omdat ik lage wandelschoen heb is het altijd wel een kunst om geen natte voeten te krijgen maar het is me toch gelukt om droge voeten te houden.
We vonden dit wel een apart soort bruggetje van die rioolbuizen.

Kwamen we toch bij de vistrap langs, Janny had al gezegd dat ze dacht dat hij vlakbij was waar wij op dat moment wandelden maar toen waren we er nog iets vanaf. Ik heb in een bosachtige omgeving nooit een goed richtingsgevoel en kan me ook nooit herinneren of ik al eens eerder op zo'n pad gelopen heb. alles lijkt zo op elkaar vind ik.
 
We gingen weer richting Roden en niet veel later meldden we ons weer af in de Skihal "Snow & Co". Het bleek dat er 926 wandelaars aan de tocht hadden deelgenomen. Ik weet niet of dat hoge aantal komt omdat er deze keer een afstand van 10 km als proef was maar het zou me niet verbazen als dat mede de oorzaak was. 
De totale afstand die wij afgelegd hebben was 11,6 km. Het was gezellig om met Janny te wandelen en ik vond het ook heerlijk dat het "maar" 10 km was.
(Sommige foto's heb ik van Janny gekregen)

12 opmerkingen:

  1. Deze wandeltocht heb je mooi gewandeld. Wat is daar mooie omgeving te zien. 10km is meegenomen.Het was een proef. Jullie gaan vast in schrijven. Ski is zeker leuk om te zien. Oefenen. Leuke foto's. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt erop dat ik 10 km tegenwoordig best een leuke afstand vind om te lopen.

      Verwijderen
  2. 10 kilometer zou mij ook meer dan genoeg zijn hoor, een mooi verslag Noortje.
    Het lijkt mij lastig lopen op die modderige en glibberige paden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat loopt best lastig en ik houd me dan ook altijd erg stijf met het gevolg dat je dan juist zou vallen of de andere dag extra spierpijn hebt.

      Verwijderen
  3. Zoals je weet vind ik de 10km de ideale afstand.. je krijgt nog genoeg te zien en je hebt na afloop nog wat aan je dag, want je doet er niet zo lang over. Je hebt natuurlijk mensen die de 25km ook in 2-3uur doen, maar die zien niks onderweg en maken geen foto's.. hahahaa! Vind het in ieder geval niet raar dat er genoeg animo was voor die 10km-route hoor.. en ik hoop voor al die mensen dat het blíjft.
    Jullie hebben weer prachtige foto's gemaakt.. heb zalig meegenoten van die wandeling in het hoge noorden hehe.

    Wel grappig om te lezen dat je nooit iets herkent van een vorige keer dat je de tocht deed.. ik heb ook zulke zussen, voor hen was Mödling elk jaar weer nieuw, terwijl het elk jaar dezelfde routes waren hahahahahhaaaa!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk trouwens dat Janny niet veel vond op haar phone aan tochten daar bij jullie in het hoge noorden.. als ik de wandelagenda voor de komende maanden zo eens bekijk, zijn er alleen maar die langere tochten van de FLAL. Zou voor mij dus niks zijn!

      Verwijderen
    2. De FLAL organiseren soms wel tochten in hetzelfde gebied maar ze zijn nooit gelijk en dan vind ik het lastig om te zien of ik al eens op zo'n bospad gelopen heb. Ook zijn er hier in de omgeving nooit zo veel tochten. Trouwens ik ben bang dat 10 of 15 km voor mij ook de ideale afstand wordt. De jaren gaan tellen, hahahaha.

      Verwijderen
    3. Och, daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn hoor.. ik loop dat al jaren en heb toch ook al heel mooie tochten gedaan! ;-)

      Verwijderen
  4. 10km..., meer dan genoeg, Noortje ! Weer een toffe vriendinnentocht !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. de Friese lange afstand lopers .

    kiezen toch ook maar voor de kortere afstanden Noortje


    groeten

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind tegenwoordig een kortere afstand ook fijner om te doen. Mijn tempo is niet meer zo hoog.

      Verwijderen