Bezoek iconententoonstelling Klooster ter Apel 18-01-2020



Een bezoek aan het Museum Klooster Ter Apel stond al even op het programma van mijn schoonzusje en mij omdat er Russische Iconen te zien waren. We dachten dat we nog maar weinig tijd hadden om te gaan omdat we dachten dat het binnenkort afgelopen zou zijn maar toen we er waren zag ik dat het tot 2021 zou zijn dus nog tijd genoeg zouden we gehad hebben.
Het Museum Klooster Ter Apel verkreeg in 2018 per legaat een bijzondere particuliere collectie. De collectie bestaat uit 32 Russische Iconen uit de 18e en 19e eeuw en twee kloosterkisten. De Iconen hingen destijds in Russisch-Orthodoxe kerken, vooral in Noord-Rusland maar ook in Russische huiskamers. Het museum heeft deze deelcollectie vernoemd naar haar schenker, mevrouw F. Wilbers.
Een icoon is een afbeelding van Christus, de Moeder Gods, heiligen of hoogfeesten. Iconen behoren tot de oosters-orthodoxe, de oriëntaals-orthodoxe en oosters-katholieke kerken en zijn onlosmakelijk verbonden met het kerkelijke en spirituele leven van deze kerken en hun gelovigen.
Iconen zijn geschilderd op een houten paneel. Bij het schilderen dient rekening gehouden te worden met bepaalde regels. Deze regels zijn opgesteld in de schilders­boeken en hebben de bedoeling voor zuiverheid en uniformiteit te zorgen en niet af te wijken van de leerstellingen van de Kerk.
Het schilderen van iconen is binnen de oosters-orthodoxe kerk een werk waarvoor Gods zegen gevraagd wordt; het gaat in de regel gepaard met gebed en vasten. Een icoon wordt meestal niet
gesigneerd, omdat men ervan uitgaat dat het Gods hand is die het schilderen begeleidde; de Grieken signeren hun iconen wel.
Je kon in het zaaltje waar de iconen hingen een code scannen en zo kon je van iedere icoon de uitleg lezen. Ondanks dat ik wel eens in Griekenland met een rondreis een iconen atelier bezocht wist ik toch niet zo heel veel meer van iconen.
Het viel niet mee om mooie foto's te nemen omdat er soms spotjes op de iconen gericht stonden. Er hingen ook een aantal hele kleine iconen achter glas. Deze waren heel mooi maar niet te fotograferen omdat ze achter een glasplaat zaten.
Ik laat meestal een reactie achter in een gastenboek als ik ergens geweest ben en dit deed ik ook nu. Wel met een pen van ganzenveer natuurlijk in een klooster. Hoewel ik mijn mond wel heel strak trek was het schrijven toch echt niet zwaar, hahaha.  
We besloten om bij het hotel restaurant het Boschhuis tegenover het klooster een kom mosterdsoep te gaan eten want die is er heerlijk wisten we.
Vroeger was het Boschhuis het brouw- en bakhuis van het klooster. Na de opheffing van het klooster werd hier het Commandeurshuis van de stad Groningen gevestigd en nog later werd het "Hotel Boschhuis" wat het nu dus nog is.

Het was een leuk uitstapje en bij thuiskomst heb ik de icoon die ik in Griekenland gekocht heb nog eens goed bekeken en hoewel deze niet echt oud is vind ik hem nog steeds heel mooi. De afbeelding op mijn icoon stelt de intocht van Jezus op een ezel in Jeruzalem voor. 

13 opmerkingen:

  1. Een icoon is altijd echt, Noortje, misschien niet geschilderd, maar dat verandert niets aan de waarde voor een gelovige. Het blijft een venster op de hemel.
    Mooi log !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind mijn icoon die ik samen met mijn man tijdens onze rondreis in Griekenland gekocht heb prachtig. Voor mij als christen is deze ook van veel waarde. Het is ook een eenvoudige afbeelding die uit een plaat uit een kinderbijbel zou kunnen zijn.

      Verwijderen
  2. Wat een mooie iconen, doen me denken aan mijn rondreis in Polen in de jaren 80.
    De geloofswaarde is enorm belangrijk van de gelovigen. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We wilden zo graag naar deze tentoonstelling omdat we zowel tijdens een rondreis in Griekenland als tijdens een rondreis in Rusland veel iconen gezien hebben. Ondanks dat ik meestal niet weet wie of wat erop de iconen wordt afgebeeld vind ik ze toch heel mooi. Doordat ik de code gescand had met mijn telefoon wist ik wat of wie er op de icoon stond voorstelde.

      Verwijderen
  3. Heel interessant allemaal.. ik wist wel een klein beetje wat iconen waren, maar niet precies. Heb niet zoveel verstand van geloofszaken hè. Het zijn allemaal prachtige kunstwerken.
    En jullie hadden een hele mooie dag saampjes! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoewel ik wel wat van geloofszaken af weet weet ik ook niet altijd wat of wie er op een icoon wordt afgebeeld. Maar iconen zijn, vind ik, altijd wel prachtige kunstwerken.

      Verwijderen
    2. En gelukkig waren jullie nog net op tijd hè..! ;-) hahahaaa!

      Verwijderen
    3. Nou, vind ik eigenlijk niet hoor.. als zoiets in juli al start en je leest dan daarna 'januari' als eindmaand, zou ik óók denken dat het de januari ná die juli is..! Maar je schreef het er zelf zo grappig bij hahahahaa!

      Verwijderen
  4. Mooi verslag van ons uitstapje naar de iconen Noortje. Foto's zijn ook goed gelukt. Zelfs die van de glas in loodramen bij de voordeur. Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is daar mooi om te zien van binnen.Icoon is altijd wel echt. Kunstwerken ziet daar prachtig uit. Wat mooi gezicht. Daarna gelijk wandelen. Mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen