Een klein wandelingetje in de buurt van mijn huis 05-04-2020

Op Palmzondag, 4 april, besloot ik om van mijn huis naar de begraafplaats te lopen om het plantje dat op het graf van Manlief stond water te gaan geven. Ik ga meestal per fiets erheen maar omdat ik toch eigenlijk moet blijven wandelen was dit natuurlijk beter. 
De zwaan die meestal in de vijver bij mijn huis zwemt keek me na.
Ik ging snel het pad achter de huizen op en dit is gelukkig een pad waar je gemakkelijk 1,50 meter afstand van elkaar kan houden. 
Ik kwam eigenlijk niet veel mensen tegen behalve dan een vrouw op een elektrische fiets die rakelings langs mee heen kwam. Toen ik er iets van zei was ze nog verontwaardigd ook. Ik kom eigenlijk niet vaak in dit deel van mijn woonplaats hoewel het eigenlijk dicht bij mijn huis is. De paden lopen door het golfterrein heen en meestal is het er heel wat drukker met wandelaars en fietsers en natuurlijk zijn er anders golfers.
Bij ons in de buurt zijn er altijd heel veel zwanen maar ik las onlangs in ons streekblaadje dat er al 3 zwanen doodgebeten zijn door honden. Ik veronderstel dat de partner van de zwaan die bij mij in de vijver zwemt dit ook is overkomen. Er schijnen mensen te zijn die hun honden ondanks dat dit niet mag toch laten loslopen.
Ik veronderstel dat er in deze vijver wel heel wat golfballen terecht komen. Ik verwonder me er altijd over dat er bordjes met verboden toegang staan bij allerlei paadjes en oversteekplaatsen en dat je er geen vernielingen etc. ziet. 
Ik zag de begraafplaats al liggen maar de ingang was nog een stuk verder op.
Ik kwam langs het honkbalterrein en wat schets mijn verbazing? Er was toch iemand in zijn eentje aan het spelen.
Ik kwam nu op de straat uit die naar de ingang van de begraafplaats ging en het duurde niet lang of ik liep de begraafplaats op.
Veendam wordt ook wel de Parkstad genoemd en ik vind dat je dat ook op de begraafplaats wel ziet
Achter de gedenkstenen zijn heggen geplaatst waardoor de gedenkstenen goed uitkomen. De grafvelden zijn vrij organisch geplaatst in het veld hier en daar in rechte lijnen maar deels ook langs gebogen lijnen. De begraafplaats maakt mede door de monumentale bomen een parkachtige indruk.
Ook is er een vijver waar twee bruggetjes overheen gaan. Ik vind het een hele mooie begraafplaats die ook heel goed onderhouden wordt. 
Nadat ik de plant water gegeven had, het is een petunia, Manlief vond dit een pracht plant en hij hing ook altijd veel bloembakken op met deze planten erin, ging ik weer op huis aan. 
Ik had in totaal 5 km gewandeld want ik was natuurlijk wel met een omweg gegaan. 

9 opmerkingen:

  1. Nou! dat is inderdaad nog eens een prachtige begraafplaats.. met een mooie serene sfeer door die monumentale bomen! Maar de wandeling er heen was ook mooi hoor.. ik heb tenminste gezellig met je meegewandeld en -gekeken! :-)
    Die mensen op fietsen.. daar kríjg ik het van. Ik had laatst een vriendin aan de telefoon, die vaak gaat fietsen en die vertelde dat ze om alle wandelaars met een bochtje heen ging.. ik zei haar dat ik meer ervaren heb, dat fietsers denken dat ze immuun zijn en dat ik als wandelaarster meestal opzij moet springen om die anderhalve meter te kunnen waarborgen..! En als ze van achteren komen, rijden ze inderdaad zowat tegen me aan.. ik lees nu dat ik niet de enige ben die dat meemaakte..! Ik maak me daar te druk om, moet ik misschien niet doen, maar er worden me nog te veel mensen ziek en er sterven gewoon ook nog elke week zoveel mensen als in een gemiddelde KLM-lijnvlucht, zo omschreef iemand het in de krant. Kun je nagaan.. élke week een MH17.. en dan gaan mensen gewoon voor de lol en een drukke Ik.ea rondlopen..!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Psje.. héél hartelijk bedankt voor je lieve kaart! xxx

      Verwijderen
  2. Prachtige buurt, Noortje. Leuke speler. Heel mooie, serene begraafplaats.
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is daar hele mooie omgeving. Zwanen zie je dan op de foto's van jou.Zo mooi om te zien. Begraafplaats is zeker mooie plekje om te zien. Het is stil overal. Het kan ook niet anders.... Je foto's is echt goed gelukt. Maar ik bleef de hele tijd thuis.Zo bang van deze virus. We laten ook bezorgen van supermarkt. Volgende week gaan we keertje eruit om omgeving te kijken. Fijne dag veder. Groetjes J&F.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was laatst ook ergens aan het fietsen, en dan kom je dichterbij dan de anderhalve meter, niks aan te doen. Wie bang is moet maar thuisblijven hoor. En honden moeten geen vogels gaan vangen, maar ze moeten natuurlijk wel ergens vrij rond kunnen lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weet je wat het is met kleine wandelingetje in je omgeving, ze zijn zo fijn.
    Daarnaast woon je niet stads, wat een mooi omgeving.
    Ach er zijn er zoveel die geen afstand willen of kunnen houden. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een mooie omgeving en een serene begraafplaats Noortje

    afstand houden, sommigen "vergeten" dit wel eens

    groeten




    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoe mooi onze natuur kan zijn. Echt genietbaar. De afstand speelt geen rol, eerder wel jouw beweging en de momenten die jij hebt gedeeld / ontmoet. Heel mooi blogje!

    BeantwoordenVerwijderen