Toch naar Turkije (derde (verkorte) week)

Iedere keer wanneer ik een wandeling in de buurt van het hotel maakte zag ik, net als alle voorgaande jaren, deze rotsformatie.
Het is een herkenningsteken van het plaatsje Kuzdere en worden de "Karatas" genoemde. Deze zwarte rotsformatie die midden in de voormalige rivierbedding staan is geliefd bij bergbeklimmers. De Karatas zijn ook een geliefd wandeldoel en gemakkelijk met de Dolmus vanuit Kemer te bereiken. Ik had eigenlijk het plan gehad om er de laatste week van mijn vakantie heen te wandelen maar dit zat er niet meer in nu ik door de corona pandemie eerder naar huis moest. 

Ik had een afspraak bij de kapper voor woensdag maar omdat ik nu dinsdag al terug moest naar Nederland hoopte ik dat hij maandag open zou zijn en ik er nog terecht kon. Vooral omdat ik bang was dat de kappers in Nederland door de maatregelen tegen het corona virus ook nog wel gesloten zouden gaan worden. Ik ging 's maandags al vroeg op pad en toen ik bij de zaak kwam dacht ik eerst dat deze gesloten was omdat de deur dicht was en er geen licht brandde. Er zat een Russische dame even verderop bij een andere zaak en ik vroeg haar of de kapper die dag er niet was. Zij liep met me mee naar de zaak en de deur bleek gewoon open te zijn maar de kapper was er niet. Ze belde hem voor me op een zei me dat hij er over een half uur zou zijn. Ik kreeg een kop koffie en inderdaad na een half uur verscheen hij. Na ongeveer anderhalf uur was ik klaar geverfd, lichte lokken erin, geknipt en geföhnd. Ik kom er nu zeker al zes jaar en de prijs blijft er ongewijzigd, een derde van wat ik in Nederland moet betalen.
Dat er (bijna) altijd mannelijke kappers in een kapsalon voor vrouwen werken schijnt te maken te hebben met pure jaloezie onder vrouwen las ik ergens. Turkse vrouwen zeggen: ”Een vrouw verknipt mijn haar”
Ze zijn over het algemeen vrij jaloers op elkaar. Een groot aantal Turkse vrouwen geeft toe liever door een man geknipt te worden dan door een vrouw. Vrouwen vertrouwen een vrouw die hun haar knipt niet. ”Ze kan jaloers op mijn haar zijn en het daarom verknippen” of ”Mannen hebben deze jaloerse gevoelens niet en knippen een vrouw naar hun wens”, zijn opmerkelijke uitspraken gedaan door Turkse vrouwen. Deze jaloerse gevoelens lijken dus erg ver te gaan…als het werkelijk zo is! 
In het resort was laatste dagen goed te zien dat er geen nieuwe gasten meer aankwamen. In de lobby van het hotel zaten nauwelijks nog mensen de laatste dagen. Het werd er steeds stiller. 
Ik besloot de laatste dag dat ik er was toch nog even met de Dolmus naar Kemer te gaan. Manlief en ik waren altijd gewend om een van de laatste dagen naar Kemer te gaan en overal afscheid te gaan nemen. Ik vond dit nu wel een beetje lastig en heb daarom alleen maar een wandeling door Kemer gemaakt. 
Ondanks dat het geen frappe-weer was, zoals Manlief en ik dat altijd noemden wanneer het slecht weer was, besloot ik toch een frappe te gaan drinken in het restaurant waar we dit altijd deden.
Vanaf het begin dat ik in het resort was stond er overal desinfecterende handgel wat we moesten gebruiken. Ook in het restaurant stonden overal regels waar we ons aan moesten houden.  
Omdat ik dinsdag pas in het begin van de middag zou worden opgehaald om naar het vliegveld te gaan had ik 's avonds genoeg tijd om mijn koffer voor het grootste gedeelte in te pakken. 
Toen ik buiten op mijn balkon stond zag je pas goed hoe weinig gasten er nog waren.
Anders was de vleugel van het hotel aan de overkant helemaal verlicht nu alleen de openbare ruimtes en het trappenhuis nog. Het begon er wel wat spookachtig uit te zien vond ik.
De dag van mijn vertrek naar huis kon ik nog uitgebreid ontbijten en lunchen maar toen werd het toch tijd om afscheid te nemen van alle vaste gasten die er nog waren (die een paar dagen later naar huis zouden gaan) en het personeel. 
Gelukkig werd ik door een busje opgehaald dat direct naar de luchthaven ging. Ik was al bang geweest dat ik nog langs allerlei andere resorts zou moeten om daar ook gasten op te halen maar gelukkig was dit niet zo.
Op de luchthaven zag je verschillende mensen met mondkapjes op lopen en later bleken er ook wat mensen met mondkapjes in het vliegtuig te zitten. 
Na een voorspoedige vlucht landde ik op de luchthaven van Düsseldorf waar mijn schoonzusje al op mijn stond te wachten. 
Heel lief want Düsseldorf is toch wel heel wat verder dan Münster-Osnabruck waar ik oorspronkelijk naar toe zou zijn gevlogen.
Ondanks dat ik er dit jaar helaas zonder Manlief heen geweest ben moet ik zeggen dat ik het er toch wel fijn gehad heb. Omdat het resort min of meer een klein dorp lijkt waar veel dezelfde mensen komen overwinteren had ik meer dan genoeg aanspraak. Natuurlijk mistte ik hem wel maar toch deed het me heel goed dat hij zelfs in Turkije bij velen een indruk heeft achtergelaten. Hij was daar zo graag en de vriendelijkheid van de bevolking vond hij daar zo fijn. 

Natuurlijk wil ik mijn schoonzusje bij deze ook nog hartelijk bedanken dat ze zo goed was om mijn nu van Düsseldorf op te komen halen. 




15 opmerkingen:

  1. Een leuk blog Noortje, jammer dat het ingekort werd hè?
    Inderdaad lief van je schoonzusje om je komen halen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was achteraf toch blij dat ik al zo snel terug kon.

      Verwijderen
  2. Ja, kan wel zien dat dat een klimmersparadijs is hoor.. het lijkt me er de ideale rots voor.
    Tóch nog naar de kapper geweest.. hier was onze kapsalon tot voor kort nog open, maar nu mag het geloof ik niet meer. Bij m'n laatste beurt was het ietsje te kort geknipt.. ben ik nu wel blij om, maar het zal wel snel te lang worden vrees ik. Nou ja.. niet zo erg hoor.. er zijn veel ergere dingen. :-/
    Toch nog best een fijne vakantie geweest dus.. met mooie herinneringen, fijn. Ik leef wel met al die mensen mee, in die hotels en zaakjes.. het wordt een beroerde tijd voor ze.. voor iedereen.. en wie weet hoe lang het nog gaat duren hè..?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Noortje.. alles okee met jou? toch niet ziek geworden? Dat hoop ik niet hoor!

      Verwijderen
    2. Je weet intussen dat ik nog okee ben. Bij die rots moest ik wel gelijk aan je vriend denken die zou het vast een ideale rots gevonden hebben.
      Ik heb het daar best fijn gehad en zou er de volgende keer zeker wel weer 3 maanden heen gaan (als dan alles weer veilig is) ondanks dat ik er nu zonder Manlief was.

      Verwijderen
  3. Blij dat je 't goed stelde, Noortje, en dat je mooi gekapt terug naar huis kon.
    Gelukkig ben je thuis !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja achteraf was ik blij dat het bij mij zo vlot ging om terug te kunnen.

      Verwijderen
  4. Toch nog een leuke ingekorte week gehad zie ik. Het ziet er inderdaad leeg uit, hoe snel dat gaat in zo'n korte tijd. Fijn dat je nog geknipt en gestyled kon worden want dat laat hier wel even op zich wachten.
    Al met al toch een mooie vakantie geweest zo vol van herinneringen.
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het er inderdaad goed gehad ondanks dat Manlief er niet meer bij was.

      Verwijderen
  5. Leuk de herinneringen die weer boven komen.
    De corona pandemie is een ramp, zeker voor mensen die in het buitenland vast zitten.
    Nu zijn de kappers hier ook gelsoten.
    Jaloerse vrouwen bij de kapper, een landelijk trend in het land.
    Ja, men gaat niet meer op vakantie, de foto maakt het pijnlijk duidelijk.
    Gelukkig weer veilig thuis. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die pandemie is een ramp voor alles. Ik vond dat dicht op elkaar zitten in het vliegtuig nu ook niet echt zo geslaagd maar ik was wel blij om weer in Nederland te zijn.

      Verwijderen
  6. een ietwat ingkort verlof...Noortje

    maar je hebt het best naar je zin gehad

    en vliegtuigreizen zitten er momenteel niet in

    binnen blijven is de boodschap

    prettige zondag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een kleine week was mijn vakantie korter dan gepland maar ik was blij dat mijn reisorganisatie al zo snel een vlucht terug geregeld had.

      Verwijderen
  7. Leuke blogje heb je geschreven. Jammer dit te kort was geweest. Het is dan ook veiliger dat je terug bent. Je hebt erg leuk gehad. Leuk dat je steeds dezelfde kapper ging. Mooie foto's. En leuke omgeving is het daar.
    Blijf gezond!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik kom daar graag en Manlief vond het daar ook altijd geweldig. De vriendelijkheid van de bevolking sprak hem daar zo aan.

      Verwijderen