Eindelijk dan toch is mijn tuin weer om aan te zien!





Het heeft lang geduurd maar mijn tuin ziet er gelukkig weer redelijk uit. Sinds meer dan een jaar was er niets meer aangedaan. Vorige jaar zomer had Manlief twee gebroken benen en daarna overleed hij eind augustus plotseling. Al die tijd was er niet meer gesnoeid en ook geen onkruid meer gewied. Manlief was voordat hij zijn beide benen brak al wel begonnen om allerlei struiken uit de tuin te verwijderen omdat we het plan hadden om de tuin op te gaan knappen. Hierdoor zag de tuin er al meer dan een jaar niet uit. Aangezien ik niet echt van tuinieren houd en ik ook nog een tamelijk grote tuin heb was het wel zaak dat ik een onderhoudsvriendelijke tuin zou krijgen. Mijn blokhut was in februari door een bedrijf gezet wat eigenlijk een hoveniersbedrijf is en ik had dus gevraagd of zij ook mijn tuin zouden willen doen. Dat bleek geen probleem te zijn maar omdat er veel vraag was naar hoveniers heb ik wel lang moeten wachten voordat zij kwamen en toen ging het ook nog in etappes. Eerst werden mijn coniferen en pergola's gesnoeid en weken later kwamen ze om de tuin voor een groot deel leeg te halen, een groter terras te maken en opnieuw wat stukken te straten.
Bij de keuken had ik een pruimenboom staan maar omdat er de laatste jaren steeds een wespennest in de dakgoot zat moest die maar weg had ik besloten. Naast de garage had ik vroeger heemplanten staan maar daar was het in tussen ook min of meer een oerwoud geworden en deze gingen er dus ook uit.
Bij de voordeur stonden eerder twee grote conifeerbomen en hierdoor lagen er altijd veel bladeren in de dakgoot. Ook kwamen door die bomen die, in de loop der jaren, erg hoog geworden waren het huis niet meer zo tot zijn recht. Manlief had al eens gezegd dat die er eigenlijk uit moesten dus die gingen er ook uit.
Ze waren best lang bezig om alles uit de tuin te verwijderen en de stapel afval op de inrit werd steeds groter. 
Ook hadden ze veel werk aan alle wortels die in de grond zaten en die er uit moesten. 
Het was nog even spannend of al materialen die nodig waren werd geleverd konden worden. Want i.v.m. de corona waren veel mensen met hun tuin bezig nu ze niet op vakantie konden maar gelukkig werd alles op één dag geleverd wat nodig was.
Ik was blij dat de tegels voor het terras er ook waren want ik verheugde me op het terras wat veel groter zou worden dan voorheen. 
Ik had gekozen voor een kleine border in het terras en een border naast de garage en ik was tevreden hoe het er uitzag toen het klaar was.
Ook werden sommige plekken opnieuw bestraat en het ging er dan ook steeds beter uitzien.
Waar ik vroeger gras in de achtertuin had en in de voortuin planten kwam nu split met natuurlijk wel worteldoek eronder.
Na ruim twee weken was de klus zo goed als geklaard maar omdat het toen net die hittegolf was konden ze geen planten poten omdat het anders droogbloemen zouden worden.
Ongeveer een week geleden zijn de planten gepoot en ik ben best tevreden hoe het geworden is.
Alles is nu voor het grootste gedeelte klaar alleen moeten op het terras de dode coniferen nog vervangen worden en moeten er nog klimplanten tegen het rek komen. Ook staat het opnieuw bestraten van de oprit nog op het programma omdat hier erg veel plassen op staan als het geregend heeft maar dat heeft geen haast.

Nu maar hopen dat de planten goed aanslaan.

16 opmerkingen:

  1. Amai, dat ziet er sjiek uit, Noortje. En voor jou wellicht ook gebruiksvriendelijker...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal er inderdaad veel minder werk aan hebben dan hoe de tuin vroeger was.

      Verwijderen
  2. Dat zal wel een flinke bom duiten gekost hebben, maar dan heb je ook wat. Ik hoop niet dat er nu minder meters groen en meer tegels zijn dan voorheen, want we moeten het regenwater wel kwijt kunnen in de tuinen. Hopelijk heb je er ook nog veel plezier van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het heeft inderdaad wel wat gekost maar ik kon niet anders. Er zijn niet zo heel veel meer tegels dan vroeger alleen bij het terras bij de schuifpui. Veel tegels zouden het er gaan uit laten zien als een schoolplein omdat het nogal een grote tuin is. Er is grit gebruikt waar eerst gras was en daar kan het regenwater ook zijn weg goed vinden.

      Verwijderen
  3. Dat ziet er mooi uit, ik kom het gauw in levende lijve even bewonderen.
    groetjes, Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga het nog eens proberen.. niet geschoten is altijd mis! :-)
    Meid, wat heb jij een grote tuin!! Ik kan dit kleine stadstuintje hier al nauwelijks bijhouden, zo'n enorme lap had ik alláng wat meer onderhoudsvrij laten maken hoor.. dat je mán dat nog kon bijhouden..!
    Maar het is wel heel mooi geworden.. gezellige hoekjes.. en leuk die verschillende bestratingen.. afwisselend, daar hou ik wel van!
    De planten geef je nu hoop ik wel flink water in de avonduren hè, want die zijn nog niet goed genoeg geworteld om deze warme dagen zo te overleven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. YEAHHHH! gelukt! tjonge, ik vreesde er echt voor hoor!
      En eigenlijk heb ik dus niks gedaan.. op de vaste pc doet het het gelukkig weer gewoon pfjewww!

      Verwijderen
  5. Wauw dat is echt opgeknapt al vond ik het wel sneu voor de bomen want ja dat zijn mijn vrienden nu eenmaal maar steeds een wespennest is ook niet fijn. Men heeft hier echt heel goed werk geleverd. Ik vind het echt supermooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die bomen die verwijderd zijn gaven te veel overlast. Mijn hulp was al verschillende keren door een wesp gestoken en die grote conifeerbomen maakten steeds dat de dakgoot bijna overliep. Nu mijn man is overleden moest ik steeds iemand vragen om de goot leeg te halen en dat vond ik heel vervelend. Ook kwam er door die bomen minder licht in de kamer.
      Ik heb nog weel een paar bomen in een hoek van de tuin hoor.

      Verwijderen
  6. dat was een grote klus Noortje

    maar het resultaat is prachtig

    geniet er van

    prettige dag gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een metamorfose van de oude tuin.
    Nu een prachtige tuin, waar je kunt genieten.
    Het terras aan het water is ook heel mooi geworden. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het duurde eventjes, echter wel met een geweldig resultaat. Nu wordt is het genieten geblazen.
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eindelijk dan toch en er zijn nu heel veel plekjes om te gaan zitten.

      Verwijderen