Na lange tijd eindelijk weer eens logees 19-04 tot 22-04-2021 (deel 1)

Een paar weken terug vroeg mijn zusje of ik het leuk zou vinden als zij samen met haar vriendin een paar dagen bij mij zou komen logeren. Natuurlijk hoefde ik hier niet over na te denken hoewel je nog maar een persoon op bezoek mocht hebben maar ik had me de hele tijd zo goed aan de coronaregels gehouden dat ik deze nu wel een keer zou  mogen overtreden. Daar kwam nog bij dat zij al lang volledig gevaccineerd waren omdat ze in de zorg werken. En mijn zusje was net voor het bezoek nog getest omdat ze met iemand in contact was geweest die corona had en ze was negatief.
Er was me wel opgedragen om een programma te maken om wat in de omgeving te gaan zien.  
Ik had een programma gemaakt waarbij we een bezoek zouden brengen aan het park bij de Fraeylemaborg in Slochteren, de hangende keukens in Appingedam, het verdwenen dorpje Oterdum bij Delfzijl en natuurlijk vis te gaan eten in Termunten. Ook had ik een bezoekje aan de vesting Bourtange op het programma gezet.
We begonnen met een bezoek aan het park van de Fraeylemaborg in Slochteren. Het park ligt achter de borg en dateert vooral uit de 19de eeuw met de kenmerken van de Engelse landschapsstijl. Het is sowieso een mooi park maar ik had het vooral op het programma gezet voor de follies.
Normaliter is de borg ook te bezichtigen wat zeker de moeite waard is maar door de coronamaatregelen was dit natuurlijk niet mogelijk. Toch denk ik als dit ook mogelijk was geweest we voor zowel de borg en het park wel een hele dag zoet waren geweest.
We hadden nu al een paar uur nodig voor het park.
Maar ik had een bezoek aan het park dus op het programma gezet voor de Follies die daar in het park staan. In het park zijn "vreemde" bouwwerken zien; dit zijn follies. Follies werden in het verleden veel gebruikt om op landgoederen verrassende elementen toe te voegen. 
Aan het eind van de 18e eeuw tot begin 19e eeuw werden er veel follies gebouwd in Nederlandse parken en ook eigenaren van landgoederen lieten hun romantische landschapstuinen er graag mee opsieren. Een kluizenaarshut waar nooit een kluizenaar woonde, een zorgvuldig opgemetselde ruïne of een natuurgetrouwe kopie van een grot: ze maakten er goede sier mee. In het park van de Fraeylemaborg staan hedendaagse follies. Een folly is een bouwwerk dat geen enkel praktisch nut heeft en alleen ter decoratie dient. In 2017 fungeerden de follies als expositieruimten voor keramiek van noordelijke kunstenaars. Daarmee kregen ze een functie. Inmiddels staan ze er weer leeg en nutteloos bij, zoals het hoort. Kunst die alleen zichzelf is. Een gelede bus hoort niet in een bos, een koperen kamer ook niet net zomin als een tempel van stro. Maar het is juist die ongewone locatie die de bouwwerken kracht geeft. En dat is niet het enige. In de context van het vlakke en lege boerenland is het hele park in feite een folly; landschapskunst. Als een groene wig wringt het park zich tussen de akkers, 1165 meter lang en nergens meer dan 250 meter breed. 
G(l)asfolly van Caroline Prisse
Donker licht van Geir Eide
Bus noar Bos van Fivelinga
Helaas hebben vandalen hier toegeslagen. Het park is altijd toegankelijk en deze folly staat ook nog aan de rand van het park.
Strotempel van Reinier de Gooijer
Koperen Kamer van Réne van Zuuk
De Hazelnoot van Alex den Braver
Secret Oak van Arjen Boerstra
Façade van Lambert Kamps
Naast de grappige Follies was het park ons bezoek ook meer dan waard. We genoten van onze wandeling door het mooie park.
Het kostte mijn zusje wel even wat inspanning om op dit bankje te komen maar het lukte haar dan toch.
Ook hing er in het park een kaart waarop je afbeeldingen kon zien van stinzenplanten.
Stinzenplanten is een verzamelennaam voor een bijzondere groep verwilderende voorjaarsbloemen. Het zijn vooral bol-, knol- en wortelgewassen die vanaf circa de 16e eeuw werden (en worden!) aangeplant op buitenplaatsen, rondom kastelen en landhuizen. In dit park komen ze natuurlijk ook voor.
Na dit bezoek gingen we naar Appingedam om de hangende keukens te zien.
De woonhuizen met de hangende keukens in Appingedam zijn waarschijnlijk in de late Middeleeuwen gebouwd en hadden toen de functie van een pakhuizen Tegenwoordig worden de gebouwen als woonhuis gebruikt.
In de late middeleeuwen had Appingedam een belangrijke functie in de regio. Het was namelijk de hoofdstad van het gewest Fivelingo. Als hoofdstad had Appingedam een bestuurlijke en juridische functie en was het op economisch gebied een belangrijke locatie.
Via de Delf was Appingedam rechtsreeks verbonden met de zee. Hierdoor konden  schippers handel drijven met alle noordelijke gebieden, van Duitsland tot Scandinavië. Uiteraard was er ruimte nodig om alle verhandelde goederen in op te slaan. Daarom werden er verschillende pakhuizen gebouwd
In de zestiende eeuw gaat het economisch slechter met Appingedam. Er komen steeds minder schepen om goederen te lossen. Als in 1877 het Eemskanaal opengaat, kunnen de goederen rechtstreeks naar Groningen varen. Daarmee wordt de Delf minder belangrijk en verliest een groot deel van de pakhuizen hun functie.
De meeste van de voormalige pakhuizen werden ingericht als woonhuis. Omdat er weinig ruimte was voor een keuken, werden de keukens gebouwd hangend boven het Damsterdiep. Wanneer dit precies is gebeurd, is niet bekend.
Appingedam is een leuk stadje en ik zal er zeker nog eens heen gaan als de terrassen en restaurants er weer open zijn. Ook waren er allemaal leuke winkels maar helaas natuurlijk ook gesloten.
Verder viel het me op dat er in het centrum verschillende sculpturen stonden van een kussend paar. ik vond het wat vreemd dat er meerderen stonden en toen ik thuis was heb ik opgezocht waarom dit was. (Als je hier klikt is het te lezen)
Bij een van de sculpturen zag Mine, de vriendin van mijn zusje, een Happy Stone liggen en we namen deze mee en besloten om deze later in Bourtange weer ergens neer te leggen.
Een verslag van ons bezoek aan het verdwenen dorpje Oterdum en Bourtange komt in het volgende postje aan de orde.
We hadden het deze dag erg getroffen met het weer. Bijna de hele dag was het zonnig.

16 opmerkingen:

  1. We hebben zeker getroffen met het weer. Het was super gezellig.

    Groetjes M&H

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de toekomst moeten we de logeerpartij zeker nog eens overdoen.

      Verwijderen
  2. Wat een leuke tijd, Noortje! Voorzichtig, veel buiten... Fijne tentoonstelling (Follies) ook!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, van lieverlee zouden we, als we allemaal ingeënt zijn, weer met een gerust hart samen kunnen gaan komen hè.. jullie hebben er een klein voorsprongetje op genomen! :-)
    Ziet er allemaal heel gezellig uit.. en wat een bof met dat weer ja! Oehh.. Bourtange.. daar kijk ik wel naar uit.. dat vind ik zo'n mooi vestingplaatsje op de foto's altijd.. hoop er echt zelf nog es te komen ook, maar tót die tijd kijk ik wel naar jouw foto's.. die zijn altijd dik in orde, deze hier óók! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bourtange is maar een hele kleine vesting hoor. Ik heb op jouw blog heel wat grotere vestingstadjes gezien.

      Verwijderen
  4. Bijna weer normaal hé 2 loge's te gast, en samen een leuke dag op stap! Mooi die follies bij de Fraeylemaborg.
    Ook nog een happy stone gevonden, gebeurt ook niet elke dag.
    Jammer dat vandalen de bus hebben beschadigd, en niet van andermans spullen af kunnen blijven.
    Je foto's zijn inderdaad weer top!
    Liefs GeZet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was zo fijn om weer eens logees te hebben. De follies waren ook zo leuk. Ik had er al wel eens een paar gezien tijdens een georganiseerde wandeltocht die ook door het park ging maar dan gun je je eigenlijk geen tijd om ze goed te bekijken.

      Verwijderen
  5. Leuk verslag, die borg had ik wel graag binnen bekeken en Bourtange staat al jarenlang op mijn wensenlijstje om die eens te bezoeken. Ben benieuwd naar je foto’s!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De borg is van binnen zeker de moeite van het bekijken waard. Bourtange is een mooie vesting maar wel klein.

      Verwijderen
  6. Ik vind Appingedam ook een prachtig stadje, dat alleen rustig bekijken is wel genoeg op één dag. Maar ja, als alles gesloten is is het toch niet zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik moet zeker Appingedam nog eens uitgebreider gaan bezoeken.

      Verwijderen
  7. Het is ook niet makkelijk om nu logees te hebben.
    Je hebt een mooi programma gemaakt.
    Follies hebben altijd wel wat speciaals.
    De uitgebouwde keukens boven het Damsterdiep, zie je hier ook wel.
    Een Happy Stone zie je tegenwoordig regelmatig liggen. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gelukkig heb ik redelijk veel ruimte in mijn huis dus 2 logees was wel te doen. Wel vond ik het nog wel moeilijk om een interessant programma voor hen op te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. een goed uitgestippelde uitstap Noortje

    die je heel mooi in beeld bracht

    "hangende keukens" zijn nieuw voor mij

    ik kijk al uit naar het vervolg

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jullie hebben goed vermaakt in deze mooie omgeving. Ik zou ook liever daar ook bekijken. Leuke uitjes geweest voor jullie. Dan heb je wel paar dagen nodig om te kijken. Visschotel ziet werkelijk lekker uit. Mmm... Bus sten gooien is zeker niet leuk. Verveling deze lui geweest. Bah..... Je hebt mooie foto's genomen. Alleen is wel jammer alles gesloten.

    BeantwoordenVerwijderen