Hartstocht 10-04-2021

Op 10 april kon je vanuit je eigen huis de virtuele hartstocht wandelen. De opbrengst van deze tocht ging naar de Hartstichting voor hart en vaatonderzoek. Het was de bedoeling dat je je liet sponseren maar omdat ik het vervelend vind om dat aan mensen te vragen ben ik zelf maar mijn sponsoren geweest.
Je kon je voor verschillende afstanden in schrijven maar ik heb slechts voor de 5 km gekozen want ik dacht als het die dag giet van de regen is 5 km makkelijk te doen.
Om de tocht te lopen had je de mobiele eRoutes app nodig. Vanuit je huis kon je op de app dan kiezen voor bepaalde routes die dan 5 km waren vanuit je huis. Ook was het mogelijk om zelf een route te kiezen en ik koos voor het laatste. Ik wilde langs het nest van broedende zwanen wat ik enkele dagen geleden gezien had. 
Al snel liep ik mijn woonwijk uit.
Ik was heel benieuwd of het nest en de zwanen er nog zouden zijn want het nest was pal naast een weg en daar is het ook altijd druk met kinderen. Toen ik aankwam was ik even bang dat het er niet meer was maar toen ik dichterbij was zag ik dat zowel Moeder Zwaan als Vader Zwaan in diepe rust waren.
Ik was werkelijk blij dat ze er nog waren maar het is beslist geen gunstige plek waar ze hun nest hebben. Ik besloot via het kleine AE park richting de polder De Wiede te gaan.
Toen ik het park uitkwam en een weg overstak zag ik bij een huis een sikje staan ik vond het wel grappig zo'n beeldje bij dat huis. 
Het duurde niet lang of ik kwam bij de polder De Wiede. 
De polder Wiede bij Veendam is een stukje oud beekdallandschap met het meanderende riviertje de Oude Ae. Het klinkt wellicht wat vreemd, maar toch ligt deze polder in de bebouwde kom van Veendam, tussen het Wester- en het Oosterdiep. De Wiede is tevens een voormalig waterschap in de provincie Groningen.
Ik wist niet goed als ik erin zou gaan of ik halverwege wel terug kon naar mijn woonplaats of dat ik er pas bij Muntendam weer uit kon. Ik zag een man met een hond aankomen en vroeg hem of ik er halverwege ook uit kon. Ik had zelf weleens in deze polder met een georganiseerde wandeltocht gelopen en naar mijn weten kon je er niet halverwege uit. Hij zei me dat ik er aan de zijkant weer uit kon. Dus ik ging erin.
Nu dat aan de zijkant eruit kunnen zette me op het verkeerde been want ik liep daardoor gewoon door een vrij drassige wei waar ik ook steeds kleine slootjes tegen kwam. Ik was bang dat ik er ook nog natte voeten aan zou overhouden. Toen ik een hek zag dacht ik dat ik daar wel uit kon maar helaas het was afgesloten. Ik had moeite om weer op een pad te komen omdat ik steeds voor een slootje kwam.
Uiteindelijk zag ik dan toch een hek waar ik wel door kon.
Als die man nu gezegd had dat ik over het bruggetje de Wiede terug had gekund naar Veendam had ik niet zo lopen dwalen in het drassige gebied en gewoon de paden kunnen nemen. Maar ik was eruit hoewel dat wel weer een modderig pad was.
Jaren geleden had ik gelezen over een landgoed wat dichtbij mijn huis is maar nadat de eerste keer dat ik erin ging een loslopende herdershond luid blaffend tegen me opsprong durfde ik er niet meer in. 
Het Landgoed is eigendom van de familie De Lange uit Veendam maar iedereen mag er vrij recreëren. 
Toen de heer De Lange in 1996 stopt met boeren, rees de vraag: wat te doen met het land? Zijn zoon wilde geen boer zijn en de omringende landeigenaren hadden zelf genoeg grond. "Via via hoorden ze over een Europese subsidieregeling voor het aanplanten van een zogenaamd CO2-bos, bedoeld om de CO2-uitstoot te neutraliseren. Dat leek hun een mooie bestemming. In 1996 zijn de eerste bomen geplant. Ze noemden het bos "Boerenbos De Lange". Nu staan er berken, elzen, dennen en iepen.
Van boerenbos naar landgoed.
Een privébos klinkt leuk, maar het is niet gratis en het vergt veel werk. Ze besloten het bos om te zetten in een landgoed, om zo voor allerlei subsidies in aanmerking te komen. Een landgoed moet aan een aantal eisen voldoen. De belangrijkste zijn dat het opengesteld moet zijn voor het publiek, dat er minstens 1,5 kilometer aan wandelpaden is aangelegd en dat er bordjes zijn die wandelaars verwijzen naar het landgoed. Dat hebben ze allemaal gedaan. Alleen die bordjes schijnen lastig te blijven want ze worden steeds vernield of gestolen.
Ik stond in twijfel of ik erin zou gaan en toen ik er een man met een aangelijnde hond zag uitkomen vroeg ik of er veel honden los in het landgoed liepen. Hij verzekerde me dat dat bijna nooit zo is en dus waagde ik het erop.
Gelukkig geen loslopende honden tegengekomen sterker nog helemaal geen hond of mens gezien. Eigenlijk wist ik niet eens dat dat paadje waar ik uitkwam naar dat Landgoed ging.
Wel vroeg ik me nog even af bij het zien van dat bordje waarop stond dat er heksenbezems verkocht werden of er misschien heksen in dat landgoed waren, haha.
Bij thuiskomst bleek dat ik ruim 7 km gewandeld had. Het was die dag prima wandelweer dus achteraf had 10 km ook wel gekund.

19 opmerkingen:

  1. Ja, achteraf praten is natuurlijk altijd makkelijk, maar niet verkeerd. Toch jammer dat je je eigen omgeving niet goed kent, maar nu ken je het dus wat beter. Erg toch, al die subsidies en regelingen, mensen zijn gekker op geld dan op de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht eigenlijk wel dat ik mijn eigen omgeving goed kent.

      Ik ben het niet met je eens dat die mensen gekker op geld zijn dan op de natuur anders hadden ze die grond wel verkocht. Nu hebben wij er een mooi stukje natuur bij. Dat ik er eigenlijk niet meer in durfde kwam door mijn ervaring dat sommige hondenbezitters hun hond menen los te kunnen laten zonder dat ze deze goed onder controle hebben,

      Verwijderen
  2. Ik denk dat je in het begin van je verslag een beetje abuis was, want je hebt het over een ooievaarsnest, maar ik begrijp uit de foto's dat het een zwanennest was.
    Er zitten hier in de wijk een aantal zwanen te broeden.. morgen toevallig ook één van die nesten op m'n blog, maar papa was daar niet bij in de buurt.
    Toch een prachtig gebied om te wandelen zeg.. en vragen staat vrij en kun je maar beter doen als je twijfelt over de route hè. Die eerste man had dan wel beter even gezegd dat het over een bruggetje ging inderdaad, dat was wel wat duidelijker geweest. Maar aach.. een beetje avontuurlijk wandelen is ook weleens grappig hahahahaa!
    Mooie paadjes op dat landgoed ook.. en ook fijn dat er nu geen hond (los-)liep..! ;-)
    Ik denk erover een tocht vanuit Leerdam te gaan lopen.. dat héét Bloesemtocht, maar weet niet of er dan echt ook bloesem te zien zal zijn. Kan de hele maand april dus ik kies een mooie dag uit.. en ga voor de 10km. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een ooievaarsnest hoe kom ik daar nu bij? Ik heb het veranderd.

      Wel fijn dat je zelf een dag kunt uitkiezen dat was bij de 30 van Zandvoort ook zo. Bij de vierdaagse van Alkmaar moet je in een bepaalde tijd vier dagen lopen en dat hoeft niet perse achterelkaar deze heb ik vorig jaar ook gedaan en heb het plan om ook dit jaar me hier weer voor in te schrijven
      Ik wil toch ook wel bij een tocht 10 km doen maar bij de 30 van Zandvoort viel de laatste kilometer me heel zwaar. Ik hoop dat de verhoging van de medicatie er ook voor gaat zorgen dat de stijfheid in mijn voeten en enkels minder wordt.
      Hopelijk zie je veel bloesem bij die tocht en laat je het ons dan natuurlijk ook zien.

      Verwijderen
    2. Het staat net boven de foto van de zwanen ook nog een keer hoor.. ooievaars hehe. ik weet ook niet hoe je daar nou op komt hehe.. is toch heel wat anders. :-P

      Ik hoop met je mee dat het beter zal gaan met je enkels en voeten!

      Verwijderen
    3. Ook dat heb ik veranderd. Er is ook geen ooievaarsnest hier in de buurt, haha.

      Ik heb ook nog steeds veel last van mijn handen maar daar wandel je niet mee dus dat hoeft bij wandelen geen probleem te zijn.

      Verwijderen
    4. Hahaha nee, gelukkig hoeven we nog niet op ons handen te lopen.. op weg naar het ooievaarsnest! ;-)

      Verwijderen
  3. Wow dit is ook weer een mooie omgeving vlak bij huis.
    Hoop dat het goed gaat met de zwanen want dat lijkt me inderdaad geen gunstige plek zo vlak bij de weg. Als ze echter zo in diepe rust kunnen zijn zal het wel goed gaan.
    Zo'n creatieve oplossing m.b.t. het landgoed is een goed idee, je bent veel geld kwijt en nu krijg je er toch nog iets voor terug. En wij ook omdat er een bos voor in de plaats is gekomen.
    Leuk hoor ook nog zo'n medaille aan het eind.
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal nog wel regelmatig bij het nest langs gaan. Ik hoop ieder jaar dat er weer een nest komt in de vijver bij mijn zitkuil, dat was toen zo geweldig.
      Dat ze er een landgoed van gemaakt hebben vind ik ook een heel leuk idee zo heeft iedereen er iets aan.
      Anders kies ik nooit voor een medaille maar bij zo'n virtuele tocht vind ik het wel leuk.

      Verwijderen
  4. Heel mooie omgeving, Noortje, spijtig van die modder, maar 't was voor 't goede doel, en 't lukte je weer!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt wel een klompenpad, of zoals ze dat hier noemen, een laarzenpad. Gegarandeerd natte voeten! Ik ben wel van plan zo'n laarzenpad te gaan worden, mar dan moet het een week 25 graden zijn geweest, want ik wandel ter ontspanning en daar passen geen natte voeten bij. Loslopende honden heb ik het ook niet op, vooral niet als het grote honden zijn. Ik heb op mijn fiets toch al een keer een hond een schop moeten geven om te voorkomen dat hij op mijn been kon kluiven, als wandelaar kom je helemaal niet makkelijk van zo'n beest af.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een typefouten: laarzenpad te gaan wandelen, maar...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De fouten waren me niet eens opgevallen. Loslopende honden vind ik meestal eng vooral als het grootte zijn.

      Verwijderen
  7. een mooi stukje natuur Noortje

    wel jammer dat he zo drassig was

    en bij niet aangeleide honden blijf ik ook voorzichtig

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hele mooie omgeving te wandelen. Ziet daar mooi uit. Jammer dat zoveel modder tegen kwam. Afgelopen dagen moet nu droog weer geweest. Mooie foto's gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vlak bij je huis is er ook vaak mooie natuur te vinden maar je moet het willen zien.

      Verwijderen
  9. Lenpie
    Noortje je ging voor de 5 km maar het werden er ruim 7 prima gedaan. Mooie wandelomgeving tevens prachtige foto’s en zo dicht bij je huis. Ook hebben de zwanen huisvesting problemen (geen plaats om een nest te bouwen). Hier hebben diverse Nederlanders ook last van. Noortje de volgende keer een rugzak meenemen met daarin hapje, flesje water, kompas en rubber laarzen (kaplaarzen of dompen zoals we ze hier noemen). Dan weet je zeker dat je met droge voeten thuis kan komen ha, ha. Kijken weer uit naar je volgende onderneming.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Inderdaad heb je soms laarzen nodig vooral als het een paar dagen geregend heeft. Ik heb nog nooit van dompen gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen