Bezoek aan de vlindertuinen bij de Passiflorahoeve in Harskamp 03-08-2022

De passiflorhoeve is een zorgboerderij. Het complex, dat bij een oude Veluwse boerderij is gesitueerd, bestaat uit vijf vlindertuinen. Daarnaast bevindt zich er ook een grote collectie Passiflora's, Aristolochia's, Hibiscussen, Dahlia's, Lelies en diverse andere kuipplanten. Ook is er een vlinder museum. 
Jaren geleden was ik er al eens geweest toen ik met Manlief met de caravan op de Veluwe stond. 
Mijn schoonzusje en ik gingen er voor de vlinders heen. We waren eigenlijk een beetje bang dat het wel heel erg warm in de vlinderkassen zou zijn maar dat viel gelukkig mee het was in ieder geval niet zo heet als in de tropische kas in Blijdorp waar ik met Mizzd was.
We gingen direct naar de vlinders en ik moet zeggen dat er prachtige exemplaren rondvlogen alleen altijd moeilijk om ze goed op de foto te krijgen omdat ze steeds maar rond fladderen.
We kwamen langs de filmzaal en hier gingen we naar binnen. Hier werd een film vertoond over het reilen en zeilen op de hoeve. De film liet beelden uit de levenscyclus van de vlinders die door het jaar heen op De Passiflorahoeve leven zien. Deze beelden werden afgewisseld met werkzaamheden op de zorgboerderij en de bijzondere plantencollecties van De Passiflorahoeve. Ik vond het heel interessant om te zien. Maar het mooiste vond ik toch de echte vlinders om te zien in de vlinderkas.

Toen we uit de kassen kwamen besloten we eerst iets te drinken op het terras voordat we naar het vlindermuseum gingen.
In het vlindermuseum is een grote verzameling van honderden geprepareerde vlinders en insecten van over de gehele wereld te bewonderen. De vlinders zijn geschonken door een Belgische verzamelaar. Er zijn onder andere: Vogelvlinders, Papilio’s, Saturnidae, Morpho’s en vele andere soorten te zien.
Hierna gingen we naar de
 buiten vlinder- en insectentuin. Ik zag er eigenlijk geen vlinders maar wel een enorm insectenhotel. Dan is het insectenhotel in mijn tuin maar een  ieniemienie insectenhotelletje, haha. 
We liepen ook nog even door de bloementuinen met zijn vele paadjes (trouwens die bloementuinen kan ik me niet herinneren van de vorige keer)
Toen we naar de uitgang gingen zagen we daar hele bijzondere bloemen hangen. Ik had deze pijpbloemen nog nooit ergens gezien bij mijn weten. Bij binnenkomst waren ze me trouwens niet opgevallen
We hadden er toch een redelijke tijd doorgebracht en besloten eerst nog een terras in Voorthuizen aan te doen om daar iets te gaan drinken voordat we iets gingen eten in een restaurant in Putten.
Het was een geslaagde dag waar ik met genoegen op terugzie.

15 opmerkingen:

  1. De vlinderkas in Artis is toch altijd erg warm, mooi dat ze het hier wat koeler wisten te houden. Het lukt me in zo'n vlinderkas vaak niet om met mooie foto's thuis te komen, ik ben er te ongeduldig voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De foto's van de vlinders zijn deze keer redelijk gelukt wat ik eigenlijk niet verwacht had.

      Verwijderen
  2. Toch nog mooie foto's van de vlinders alhoewel ze niet stil lijken te zitten. Het was wederom een uitgelezen dag en geslaagd uitstapje.
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was niet echt ontevreden over de foto's van de vlinders want ze fladderde wel erg.

      Verwijderen
  3. De foto's van de vlinders....... zijn toch wel weer aardig gelukt..
    De bloementuin had zo te zien geen last van de warmte gehad.
    By the way je zou best zo'n insectenhotel kunnen hebben hoor.😊

    Je zusje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad dat insectenhotel zou wel in mijn tuin passen maar zo'n grootte is wel erg prijzig als je deze moet kopen.

      Verwijderen
  4. Wauauauauauwww.. wat heb je er een hoop vlinders op gekregen.. en zo mooi!! Dat lukte ons in Blijdorp niet hè.. zou het daar wellicht té warm geweest zijn?.. dan vliegen de vlinders te snel en reageren de mensen te langzaam hahahaa!
    Geweldig mooi.. alleen die opgeprikte.. ik zou daar ook wel even naar kijken, maar vind het ook wel weer zielig hehe.. beetje dubbel.
    Die pijpbloemen.. hmmm.. speciaal zal ik maar zeggen..! ;-) Maar passieflora vind ik echt wel véél mooier hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan best dat het daar veel te warm was. Ik smolt daar bijna. Ik zie natuurlijk ook liever echte vlinders dan die opgeprikten maar het was wel interessant om te zien wat voor vlinders er overal in wereld leven. Ook lag er een boek waar je vanalles kon opzoeken over de vlinders die daar hingen. De pijpbloemen vond ik ook wel gek om zien en de naam ook.

      Verwijderen
  5. Ja, ik ben ook eens in een tropische tuin geweest, maar die was echt heel erg warm, vooral ook door de luchtvochtigheid. Je laat mooie foto's zien. Vlinders zijn toch echt wel bijzondere wezens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind vlinders ook heel mooi. Ik geniet ook van de vlinders in mijn tuin die op mijn vlinderstruik afkomen hoewel dat wel niet hele bijzondere zijn.

      Verwijderen
  6. Bezoek aan de vlindertuinen is erg leuk om te doen, vaak wel een heel warme onderneming.
    Het is je gelukt mooie foto's te maken, ze fladderen vaak zo onrustig. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou beter als het wat minder warm is in zo'n vlindertuin op bezoek kunnen gaan want het was als je er buiten in de tuin liep ook erg warm. Maar we hebben er wel van genoten en daar gingenhet om.

      Verwijderen
  7. het is je toch aardig gelukt om vlinders te fotograferen Noortje
    een interessante locatie om eens te bezoeken
    prettige avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er vlogen prachtige vlinders maar ze zaten bijna nooit lang stil om ze goed op de foto te krijgen.

      Verwijderen
  8. Wat een luxe hé, Noortje, zoveel, zo mooi!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen