Fjoertoer Egmond 29-11-2014

De Fjoertoer is een sprookjesachtige avondwandeltocht vol beleving en emotie langs bakens van licht. Onderweg word je regelmatig verrast door afwisselende vormen van licht- , geluid- en vuuracts. Er zijn 3 afstanden: 13, 19 en 25 km.
Fjoertoer is trouwens vuurtoren in het Fries.

In het voorjaar had mijn wandelmaatje Heleen al gevraagd of het mij iets leek om deze avondtocht te gaan lopen. Ik was er direct enthousiast  over. Toen ze inschreef was er alleen nog maar plaats voor de 13 km (wat achteraf nog niet eens zo erg was omdat ik door wat gezondheidsproblemen nauwelijks heb kunnen wandelen de laatste maanden)
Omdat Egmond nu niet direct bij ons naast de deur ligt hadden we ook een hotelovernachting geboekt.

We vertrekken even na 10 uur en bereiken Egmond zonder problemen. De auto kan zelfs nog op de boulevard vlak bij het hotel geparkeerd worden, dat is het voordeel wanneer je rijkelijk vroeg van huis gaat.

Heleen met onze bagage voor het hotel
Het inchecken in het hotel verloop soepel en nadat we onze spullen op de kamer gezet hebben gaan we naar hotel Zuiderduin om ons rugzakje met keykoord en cap met verlichting op te halen. Er staat een gure wind dus dat beloofd wat voor vanavond maar we zijn er wel op voorbereid dus hopelijk zullen we geen last van de kou hebben.

Onze caps en de startkaarten
We hebben nog genoeg tijd voordat we gebruik zullen gaan maken van de Fjoertoer maaltijd, in hotel Zuiderduin, die we bij de inschrijving ook geboekt hebben. Daarom gaan we Egmond nog in en kijken er wat rond. Egmond is overspoeld door wandelaars en de verwarmde terrassen zitten overal dan ook vol. Wij gaan ergens naar binnen en drinken er een speciale koffie.

We moeten toch wat kracht op doen voor vanavond
Wij zitten in de een na op laatste groep die zal mogen vertrekken en wanneer wij voor de maaltijd in Zuiderduin zijn zijn er al groepen vertrokken van de 25 km en de 19 km. We hebben genoeg tijd om te eten (trouwens er is van alles te krijgen zowel brood met beleg, pasta, soep en fruit) Ruim voor onze vertrektijd gaan we naar buiten en zien hoe steeds een groep mag vertrekken na een warming-up

Een groep die staat te wachten op de warming-up en het vertrek

Eindelijk is het dan tijd dat wij het startvak in mogen en kunnen vertrekken en beginnen wij aan onze tocht van 13 km. Veel wandelaars hebben zich ook met allerlei lichtjes versierd maar wij hebben alleen onze cap met lampje op.

Veel bewoner langs de route hebben hun huis of tuin voorzien van lichtjes, lampjes of vuurkorven.

Omdat we achter een hele groep aan lopen zullen we niet snel verkeerd lopen en bij splitsingen staan er wel hele duidelijke pijlen.

In Egmond aan de Hoef is er heel veel verlicht en versierd.

Vooral de Slotkapel en Slotruïne zien er sprookjesachtig uit. We gaan door de slotkapel.

Tijdens de hele tocht heerst er een gezellige sfeer. Speelt onderweg zelfs een muziekkorps die net als heel veel wandelaars zich met lampjes versierd hebben.

In de verte horen we muziek en zien daar paarden op de maat van de muziek lopen. Dit is zo mooi en de wandelaars blijven hier dan ook een poosje staan. Ik vind het geweldig en zou er wel een hele tijd van kunnen genieten maar we moeten toch verder.
(Helaas hebben we geen betere foto kunnen maken)

Wanneer we op het Delverspad lopen liggen er in de duinen bollen die steeds veranderen van kleur, een sprookjesachtig gezicht.

Nadat we het Roompot Kustpark zijn doorgekomen gaat het richting boulevard waar we nog een klein stukje over het strand gaan. Hier zien we Neptunus in het water staan.

Gezicht vanaf de boulevard op het strand

Wanneer we ons hebben afgemeld gaan we naar het Vuurtorenfeest in Hotel Zuiderduin hier drinken we wat en na een poosje gaan we naar ons hotel.

Het was een geweldige ervaring om deze tocht te lopen. We hebben er zo van genoten dat we bij ons hotel al een formulier hebben ingevuld voor volgend jaar zodat je verzekerd bent van een startbewijs.
De foto's zijn niet erg goed maar misschien geven ze toch wel een beetje weer hoe het onderweg was.

1. De foto's zijn wél goed, Noortje. Wat een romantische beleving !
    Als 't slapen zo schitterend verliep als de tocht, hadden jullie inderdaad een héérlijke tijd !
    Lie(f)s.

2. leuke impressie van jullie wandeltocht noortje

Groetjes Stienie.

3. Ooh.. wat een sfeer.. wat een vreselijk leuke tocht lijkt me dat te zijn geweest! Heel mooie foto's juist! ( en die vind ik ook lastig te maken, foto's in het donker, maar het is je heel goed gelukt hoor!) Maar Egmond.. dat is geen Friesland.. waarom heet het dan eigenlijk Fjoertoer? hahahahaaa!
    Heel leuk verslag Noortje.. of ik erbij was! :-)
    Groetjesss!

1. De eerste Fjoertoer tocht vond plaats op Terschelling vandaar de naam Fjoertoer. Later volgde Renesse en Egmond met een Fjoertoer tocht. In Egmond was het dit jaar voor de tweede keer dat het plaats vond.

Verwijderen
  4. Hey Noortje was al een tijdje aan het uitkijken naar een nieuw postje van jou. Maar het was het wachten waard. Zo'n superleuke wandeling die je gemaakt hebt. De organisatoren hebben er werkelijk alles aan gedaan om het speciaal te maken. Je neemt ons helemaal mee in je verhaal. Echt fantastisch.
    Hoop dat het met de gezondheid de goeie kant opgaat.

5. Hallo Noortje, dank voor bericht op mijn blog! Steeds welkom daar hè ;-)
    Schitterende (letterlijk ook nog...) wandeling maakten jullie. Heel leuk ook dat jullie er een overnachting en een lekker etentje aan koppelden! Echt vakantiegevoel waarschijnlijk.
    Alvast nog veel wandelplezier!
    Lieve groet.

1. Wat leuk dat je een tegenbezoekje op mijn blog bracht. Ik zal zeker regelmatig op je blog kijken en zeker een berichtje achterlaten als je iets gepost hebt.
      Lieve groeten terug.

Verwijderen
  6. Jullie zien eruit alsof je het heel gezellig hebt gehad. Leuk zo'n dagje/nachtje eropuit.
    Prachtige tocht, zo te lezen en de foto's en je verhaal geven een goede indruk.
    Hartelijke groet,

7. We hebben het inderdaad heel gezellig gehad. Het was inderdaad een prachtige tocht.

8. Hey Noor,
    Leuk verslagje en de foto's vallen toch mee. Op naar volgend jaar.
    Liefs Heleen

9. Mooie sfeerfoto's en een leuk te lezen verslagje!

10. Wat een leuk verslag om te lezen. Was vast een hele mooie tocht met al die lichtjes! Zelf heb ik laatst een hele mooie wandeltocht gemaakt door Breda en lekker ook in een hotel overnacht in het centrum. Volgende dag weer vroeg uit de veren voor het tweede deel van de wandeltocht. Leuk om je blog te lezen, misschien dat ik volgend jaar ook maar meedoe samen met een vriendin!