Fjoertoer Egmond 26-11-2016

Vandaag reizen Heleen en ik af naar Egmond om hier de Fjoertoer tocht te gaan lopen. Spektakel en sfeer dat is de Fjoertoer. Het is een wandelevenement dat jaarlijks door Le Champion georganiseerd wordt in Terschelling, Renesse en Egmond.  Deze tocht wordt voor de vierde keer in Egmond georganiseerd en wij gaan deze daar voor de derde keer wandelen. Wij doen dit jaar weer de 19 km noord route.
We hebben er weer reuze zin in en gisterenavond hebben we onze tassen al van lichtjes voorzien.

Ook dit jaar logeren we weer in Hotel Golfzang (vorig jaar gelijk bij vertrek geboekt zodat je verzekerd was van een startbewijs)

Nadat we onze spullen op de kamer gezet hebben gaan we beneden in het hotel wat drinken en natuurlijk nemen we er iets lekkers bij want bij wandelen moet je jezelf verwennen.

Zowel Heleen als ik hebben een nieuwe winterwandelbroek gekocht en zonder dat we het van elkaar wisten blijkt het dezelfde te zijn.

We gaan al op tijd richting Hotel Zuiderduin waar de start is en waar we ook geboekt hebben voor een maaltijd. Het is prachtig weer en gezellig druk in Egmond.

We passeren op de boulevard de vuurtoren Van Speijk die trost hoog boven het zeeduin uit torent.
De vuurtoren is vernoemd naar J.C.J. van Speijk. De luitenant die in 1831 zijn kanonneerschip met bemanning en zichzelf opblies in de haven van Antwerpen om niet in handen te vallen van de Belgen. Al eeuwenlang is de Egmondse vuurtoren een baken voor zeelieden. Nog elke avond schijnt de Van Speijk zijn vertrouwde licht over dorp en zee.

Ook het beeld roeireddingsboot in de branding passeren we. Voor dit beeld heeft de Egmondse boot nr. 5, die  in het museum staat, model gestaan. Deze boot van de Noord en Zuid Hollandse Redding Maatschappij voer van 1912 tot 1939 vele malen uit. De toenmalige NZHRM – nu KNRM, Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, bestaat sinds 1824. Dit beeld ter herinnering aan boten die vele schipbreukelingen hebben gered is geplaatst op 2 december 2004.

Vlak in de buurt bevindt zich ook het standbeeld "Het Derper Vraauwtje"

In het restaurant van Hotel Zuiderduin is, zoals ieder jaar, weer genoeg te krijgen en wij wachten daar na het eten dan ook totdat het bijna onze starttijd is. Wij zitten in groep 4 en mogen om 16.30 uur starten. Nadat we ons startstempel op onze kaart hebben en de warming-up geweest is mag onze groep vertrekken.

Het is nog licht als we Egmond uitlopen. Andere jaren was dat wel anders.Van Egmond aan Zee voert de route ons naar Egmond aan de Hoef door het Noordhollands Duinreservaat.

Onderweg passeren we huizen, tuinen en soms straten die helemaal verlicht zijn en er voor zorgen dat wij een ademloze doortocht hebben.

Ook de Slotkapel is verlicht door heel veel waxinelichtjes en ziet er sprookjesachtig uit.

In de buurt van de Slotreünie, in een vijver waar er ieder jaar wel een bijzonder iets te zien is is het ook deze keer weer de moeite waard om er even stil te staan. Op een scherm wat boven het water hangt wordt via een beamer de zee vertoont. Vele wandelaars staan hier dan ook stil om te genieten van dit prachtige schouwspel.

We verlaten Egmond aan de Hoef en passeren woningen waar de bewoners er wel heel veel werk van gemaakt hebben om hun huis en tuin te versieren, Een woning met tuin lijkt wel op Droomvlucht van de Efteling. Hier staan dan ook weer veel wandelaars stil en worden er heel wat foto's gemaakt.

We  moeten een heel stuk over de Herenweg. Halverwege is er een verzorgingspost en worden we getrakteerd op een oliebol (trouwens bij de tochten van Le Champion is de verzorging altijd top, bij iedere stempelpost en zelfs vaker krijg je iets voor de inwendige mens)

Intussen hebben we al een poosje onze caps met lichtje op want soms is het wel heel donker en ik ben altijd bang dat ik val omdat er een kuil of iets dergelijks in de weg zit.
Net als vorig jaar is zijn er op de Herenweg, richting De Schaapskooi, ook nu weer allerlei dingen te bewonderen.

Bij De Schaapskooi drinken we een kop koffie en ook nu zijn de schapen die buiten lopen ook versierd met lichtjes net zoals de meeste wandelaars wat er heel mooi uitziet  (maar goed dat de partij voor de dieren niet meeloopt)

We gaan nu richting Bergen aan Zee en als we hier zijn gaan we het strand op voor de laatste vijf kilometer. We hebben de weinige wind die er staat in onze rug en het is laag water dus het wandelt heerlijk op het strand.
Op het strand zijn er ook verschillende dingen te bewonderen.

Langzaam komt de vuurtoren van Egmond steeds dichterbij. Wanneer je voor je of achter je kijkt zie je een lange verlichte slinger van wandelaars. Wat een verschil met de tocht van vorig jaar toen we windkracht negen hadden en tegenwind met regen. Ook komen ons verlichte paarden tegemoet.

Het thema van deze tocht is: "De zee geeft en de zee neemt!" In Egmond zijn veel gebeurtenissen bekend die onder invloed van de natuur plaatsvonden. Eén van die dingen is de heftige storm in 1741. De Sint Agneskerk ging ter zielen tijdens deze zware storm. Op spectaculaire wijze krijgen we door laserlijnen op een scherm van neervallend water te zien hoe de Sint Agnus Kerk herrijst. Dit spektakel heeft de naam "Torenval" Deze act zien we op het strand vlak voor de finish (de foto hier onder laat enigszins zien hoe het er uitziet)

We melden ons af en gaan terug naar het hotel en nadat we ons gedouched hebben gaan we beneden in het hotel nog iets drinken en nemen we er een borrelgarnituur bij.

Vanaf de boulevard de sliert verlichte wandelaars die nog op het strand lopen
Het was weer puur genieten. Wat een sfeervol gebeuren is de Fjoertoer tocht toch. Hadden we vorig jaar bar en boos weer nu was het het tegenovergestelde. Ik had het op sommige momenten zelfs te warm.
Heleen ik heb weer erg genoten en gelukkig heb ik veel van je foto's kunnen gebruiken. Jammer dat je volgend jaar verhinderd ben want ik vind het toch wel een heel bijzondere wandeltocht.

1. Wauww.. dat is van jouw (jullie) foto's ook wel af te zien, dat het supersfeervol was, die tocht!
    Lekker easy beginnen met wat lekkers bij de koffie en dan rustig na het eten van start.. best wel fijn als je er blijft slapen hè!
    En jullie hadden zulke aparte lichtjes aan de tassen.. leukkk! Én je vindt elkaar in het donker makkelijker terug met originele verlichting denk ik.. was bij de Nachtstrandwandeling toendertijd wél zo vond ik. En zoveel te zien en te beleven onderweg! en steeds wat lekkers.. heel bijzonder hoor! Het weer werkte zelfs mee dit keer hehe.
    Heb genoten van je verslag.. net of ik er zelf bij was!
    Groetjesss!

1. Bij deze tocht zijn er zelfs mensen die helemaal versierd zijn met lichtjes. Je ziet hun benen en armen dan ook bewegen. Dat gaat mij wel wat te ver.
      Ik vind dat wij er wel een hotelovernachting bij moeten doen. Veel te ver om weer terug te rijden. Ja dit is toch wel een favoriete tocht van mij.

Verwijderen
  2. Wat een belevenis, Noortje, 'k blijf hangen bij (bijna) elke foto !
    Lie(f)s.

3. Top verslag en wederom voorzien van prachtige foto's ��

HERMUS.

4. Top verslag en wederom voorzien van prachtige foto's.

HERMUS

1. Nu Heleen volgend jaar niet kan misschien iets voor ons beiden? Doen we de korte afstand. Of wordt het dan weer eens de Sinterklaastocht in Aalsmeer?