Het laatste oefentochtje van 20 km voor de vierdaagse 05-07-2018

Heleen vond het jammer dat ik haar de week ervoor niet gevraagd had om met me mee te wandelen van Veendam naar Groningen. Ik had er nog wel even aan gedacht naar omdat mijn tempo een stuk lager is dan dat van haar heb ik er maar van afgezien.
Zij kwam met het voorstel om samen nog een oefentocht te doen. Omdat zij in Nijmegen 40 km moet lopen zou ze eerst van haar woonplaats naar mijn huis lopen en daarna zouden we naar het strandpaviljoen Meerwijck in Kropswolde wandelen.
Toen Heleen bij mijn huis aankwam had ze er al 19 km opzitten en na een rust voor haar met een bak koffie vertrokken we al snel.
De route die we gekozen hadden zou via Muntendam, Zuidbroek, Sappemeer, Hoogezand naar Kropswolde gaan. 

Natuurlijk wilde ik in Muntendam met het beeld van het koopvrouwtje op de foto. Deze voert ons eerst naar Muntendam waar we het beeld van het koopvrouwtje passeren.
Het beeld "Muntendammer Koopvrouw" is plaatselijk ook bekend als het "Sinaasappelvrouwtje". Het verwijst naar oude tijden, toen Muntendammer kooplieden met bezems, sinaasappels en vis de hele provincie rondtrokken.
We moesten een stukje langs het water voordat we in Zuidbroek waren. Gelukkig is er een weg aan beide kanten van het water. Links voor langzaam verkeer en rechts voor auto's. Als ik deze weg alleen loop vind ik het altijd wel even duren voordat ik in Zuidbroek ben maar al kletsend was ik er nu voordat ik het wist.
In Sappemeer passeerden we het beeld "De Veengravers". Dit beeld herinnert aan de tijd dat er in de Veenkoloniën nog turf gestoken werd. 
Ook passeerden we de Koepelkerk, een 17e-eeuwse kerk. 
De ontginning van het veengebied rond het huidige Sappemeer werd begin 17e eeuw geïnitieerd door het stadsbestuur van Groningen. In 1653 kreeg een commissie vanuit de Groninger raad de opdracht om een kerk te bouwen naar het voorbeeld van de koepelkerk in Willemstad.
Boven de toegangsdeur van de kerk is het stadswapen van Groningen aangebracht en de tekst “Ao SENATUS POPULUS QUE GRONINGANUS 1655” (“raad en volk van Groningen, anno 1655”). Het dak van het achtkantige gebouw werd in koper uitgevoerd. De kerk werd tot voor kort  nog gebruikt voor protestantse kerkdiensten.
In 1791 kreeg het gebouw twee kruisende zadeldaken. Bij een restauratie in 1990 werd de kerk in oorspronkelijke staat teruggebracht en kreeg het dak weer zijn koepelvorm.
In Hoogezand liepen we het eerste gedeelte door de winkelstraat dus er was genoeg te zien. Later kwamen we in het mooie Gorechtpark, ik was er al vaak langs gereden maar nog nooit in geweest. Zowel Heleen als ik kwamen tot de conclusie dat het een mooi park is. 
Toen we het park uitliepen belde manlief om te vragen hoe ver we al waren want hij zou ons met de auto komen ophalen. We dachten dat het nog ongeveer een kwartier zou zijn voordat we bij het strandpaviljoen zouden aankomen en dat zeiden we hem dan ook. 
We hadden het goed ingeschat want niet veel later zagen we het strand al.
Terwijl we op manlief wachtten namen we natuurlijk een drankje en van wandelen word je ook altijd wat hongerig en daarom bestelden we een Nacho's schotel.
Heleen heeft die dag 40 km gelopen en ik 20 km.  Natuurlijk was het weer erg gezellig om samen te wandelen. Nu is het afwachten hoe het tijdens de Vierdaagse van Nijmegen zal gaan. 
Als ik maar niet te veel blaren krijg want dat is de laatste tijd toch wel een probleempje.😟

10 opmerkingen:

  1. Leuke afwisselende tocht zeg! En samen kletsend gaan de saaiere stukken inderdaad altijd wat sneller hè!
    Ik kijk al uit naar je verslag van de Vierdaagse!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met Heleen heb ik altijd wat te kletsen en dat is inderdaad bij saaie stukken wel heel prettig.

      Verwijderen
  2. Nieuwsgierig naar 'jouw' Vierdaagse, Noortje ! Goed voorbereid !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke wandeling hebben jullie gemaakt. Omgeving ziet daar goed uit. Wat mooi!!!
    Voorschotel ken ik niet. Het ziet ook goed uit. Even bijkomen. Mooie foto's. Op volgende foto's van vierdaagse...
    Fijne week gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal zie je het mooie van je eigen omgeving niet altijd meer. Nacho's zijn best lekker bij een drankje vind ik.

      Verwijderen
  4. Petje af voor de lopers van de vierdaagse.
    Het is ook een hele familie, maar je moet wel fit zijn.
    Vroeger deed ik aan LAW, maar dat is geweest.
    Gelukkig was de warmte minder erg dan de jaren eerder.
    Maar nog warm genoeg om onderweg af te koelen.
    Je bent netje ingetapet.
    Het beeld bij Muntendam geeft je weer nieuw kracht.
    Dan heb je wel een biertje verdiend. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan niet meer dan 30 km per dag wandelen dat is wel mijn taks tegenwoordig. Na de 25 km ga ik wat sloffen als ik niet oppas.
      Ik vind een biertje altijd heerlijk na afloop van een wandeltocht ondanks dat ik niet een bierdrinker ben .

      Verwijderen
  5. Was een leuke tocht en idd nog even een mooie oefentocht voor de Vierdaagse.
    Weer gezellig gekletst en dan loop je zo een stuk weg. Gelukkig hebben we een taxi die ons overal vandaan wil halen😊😊
    Liefs Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik volgend jaar de 4 daagse weer wil doen zullen we nog weleens van zulke tochtjes moeten maken.

      Verwijderen