Fjoertoer Egmond 24-11-2018

In Egmond was op 24 november de 6e Fjoertoer weer, een wandeltocht die men in het donker loopt!
De Fjoertoer is niet zo maar een wandeltocht. De meesten die meelopen dragen namelijk ook allemaal lichtjes op hun kleding en er zijn ook wandelaars die zich ook nog eens prachtig verkleden.
Heleen had voor ons al vroeg een Fjoertoer arrangement besproken in hotel Golfzang in Egmond want dan ben je ook verzekert van een startbewijs.
Ruim op tijd vertrokken we naar Egmond aan Zee. We gingen eerst op zoek naar een restaurant om een hapje te eten. Al snel zagen we iets wat ons wel aanstond.

We kozen voor de soep van de dag en de biefstuk. Ik weet niet meer wat voor soep het was maar het was in ieder geval heel lekker!

Nadat we ons in het hotel in onze wandelkleding hadden gestoken gingen we naar de startlocatie "Hotel Zuiderduin" Onze starttijd was 16 uur 40.
Ieder jaar heeft een thema, dit jaar was het thema “Middeleeuws Egmont” Inderdaad, Middeleeuws Egmont met een “t” in plaats van met een “d”, zoals het vroeger was. Als wandelaars zouden we worden ondergedompeld in een Middeleeuws Egmont. Tijdens de wandeling zouden we speciale licht, vuur en geluids acts en objecten kunne tegenkomen die deden terugdenken aan de Egmonden in de Middeleeuwen.
Binnen het thema staat het verhaal van de Lamoraal van Egmond centraal. Dit jaar is het namelijk het 450 jaar geleden dat de Lamoraal van Egmond is vermoord. Lees hier eventueel de geschiedenis van Lamoraal van Egmont
Om precies 16 uur 40 mogen we vertrekken. Wij hebben deze keer voor de Zuid route van 19 km gekozen en het is de vierde keer dat we deze Fjoertoer in Egmond doen.
We kwamen langs een kampement nadat we eerst mensen in Middeleeuwse kledij op paarden waren tegen gekomen.

Onze route voerde ons naar Egmond-Binnen naar Dorpshuis de Schulp waar er met waxinelichtjes in de sportzaal De Abbij werd uitgebeeld. Ook stonden daar paters en nonnen en kon je er een kaarsje opsteken voor een goed doel.

We kwamen langs een kunstenaar die Kunst van Hout maakt. En een van zijn kunstwerken stond daar ook verlicht.
Het is jammer dat ik de sfeer en het mooie van de verlichting niet via mijn foto's kan laten zien want sommige dingen waren echt heel mooi. Op onderstaande foto is mijn versiering op mijn rugzak te zien. (libellen die steeds van kleur veranderen)
Natuurlijk was het weer echt heel mooi in Egmond aan den Hoef, hier komen dan ook alle afstanden door.
We kwamen door de Slotkapel en langs de Slotruïne. Deze keer hingen er foto's die op schilderijen leken. Fotograaf Ab Baart heeft een fotoserie gemaakt, met als onderwerp "De Heeren van Egmond". Een aantal Egmonders, die look-a-likes moesten zijn van de historische personen die zij speelden, werd geschminkt en in historische klederdracht gehesen. Zo werden zij gefotografeerd als burgers en edelen uit het jaar 1568.
Buiten bij de kapel nemen we even een korte pauze en drinken er staande een bekertje koffie.
We kwamen al snel langs een groep vuurvreters en ook nu was het weer jammer dat hun act niet echt goed op de foto was vast te leggen want ze deden het geweldig.
We komen in de buurt van het Roompot Kustpark waar onze laatste controle is. Loop je bij de Zuidroute niet de laatste 5 kilometers over het strand maar een klein stuk het houdt wel in dat je niet over dat saaie fietspad naar de Schaapskooi hoeft. Ieder voordeel heeft dan ook wel weer een beetje een nadeel.
 Ik vond het wel even lastig om via de overgang op het strand te komen maar toen ik er was genoot ik van de prachtige objecten die er stonden. Vooral de vuurspuwende draak vond ik geweldig.

We kwamen bij het Pompplein waar we ons afmelden en ons vuurtorenspeldje met een 6 erop in ontvangst namen.
Wij gingen niet naar het Vuurtorenfeest in hotel Zuiderduin maar gingen direct naar ons hotel waar we nadat we ons gedoucht hadden naar beneden, naar de bar, gingen om nog wat te drinken. Het portie bitterballen ging er ook wel in.
De volgende morgen vertrokken we na een heerlijk ontbijt naar Bataviastad. Nadat we er aankwamen dronken we eerst koffie Voordat we op koopjesjacht gingen.
Hoewel het geen Black Friday meer was kreeg je toch nog 15% extra korting. Toch moet je geluk hebben dat er iets in je maat of smaak te vinden is maar na afloop hadden we toch wat tassen met inhoud bij ons.
Op de terugweg gingen we in Emmeloord aan om nog een hapje te eten. Het was weer een geslaagd weekend. En de Zuidroute was toch veel leuker dan dat we eerst gedacht hadden.
Hopelijk kunnen we er volgend jaar weer bij zijn want het is toch wel een heel andere wandeltocht dan tochten die je normaliter wandelt

1. Wat een leuk en mooi verslag Noortje, van Fjoertoer had ik nog nooit gehoord.

1. Deze tochten zijn er ook op Terschelling en in Renesse maar wij lopen alleen in Egmond

Verwijderen
  2. Weer heel sensationeel hoor.. je kunt de sfeer goed proeven door je foto's! Die draak was zeker gaaf!
    Het lijkt me een hele leuke tocht, zo in het donker met al die lichtobjecten.. apart hè. Maar zo'n overnachting erbij (wat toch wel aangewezen is als je zo laat wandelt) maakt het allemaal wel wat duur.. ik denk dat ik niet zo'n wandelfanaat (meer) bent als jij! ;-)
    Ik vraag me wel af wat jullie daar aten in Emmeloord.. het lijkt wel een bakje gebakken vingers hahahaa!

1. Ja het waren vingers zogeheten Iberico Ribfingers dat zijn spare-ribs zonder bot van Spaanse varkens.

Verwijderen
    2. Ha! dan had ik het zelfs goed geraden? wat grappig.. heb er nog nooit van gehoord, van ribfingers! :-)

3. Ja net vingers om te zien hé? Wij hadden ook nog nooit eerder van ribfingers gehoord hoor. Een beetje eng om te zien maar wel heel lekker en je krijgt tenminste geen vette handen.

3. Mooi gepresenteerd ook, Noortje, jullie hap(je) !
    Je foto's geven een mooi beeld van hoe het was !
    Lie(f)s.

4. heel speciaal zo'n tocht in de duisternis Noortje

ik had nooit gedacht dat Lamoraal van Egmond in een logje van jou zou voorkomen

de bravo (?) man werd op de Grote markt van Brussel onthoofd en Zottegem is hier vlakbij

fijne zondagavond

1. Ik wist eigenlijk niet veel van Lamoraal van Egmond totdat ik zijn geschiedenis op Wikipedia las. Dat vind ik het mooie van verslagen schrijven dat ik hierdoor mijn kennis vergroot door allerlei dingen die ik dan opzoek.

Verwijderen
  5. Nou, dat is toch mooi, al dat licht in het donker! Zo wordt wandelen wel heel avontuurlijk.

1. Het is een beetje sprookjesachtig dat wandelen met al die mensen die met lichtjes zijn uitgedost.