Een paar weken Turkije ( week 10 )

Deze week was het een gekke week wat het weer betreft, de ene dag bijna de hele dag regen en dan de andere dag volop zon. Ook onweerde het hier nogal eens maar dat schijnt hier heel normaal te zijn. Deze week hebben we dan ook geen echte bijzondere uitstapjes gemaakt. Wel zijn we, natuurlijk als het even droog was, in de buurt van ons resort wezen wandelen. 
Het is duidelijk te zien dat alles klaar gemaakt wordt voor het aankomende toeristenseizoen. In een klein Shopping centrum wat in het begin van ons verblijf nog uitgestorven was komt langzamerhand wat leven in de brouwerij. Je ziet hier trouwens veel van zulke kachels, waar ik even in keek, bij de bevolking bij hun huizen staan. Wat die marmotten bij die supermarkt in die bak deden begrijp ik niet en het werd me ook niet duidelijk toen ik het aan de eigenaar want hij sprak alleen Turks. Ik kan me niet voorstellen dat vakantiegangers deze zouden kopen. Jaren terug stond daar een kooi met een aapje erin en later een kooi met een papegaai en nu dus marmotten in een toch wel heel erg klein hokje. Gelukkig hadden ze wel genoeg groen voer.
Onderweg kwamen we ook nog een paspop tegen die met Manlief in haar maag zat, hahaha.
Ook kon Manlief het niet laten om de dorre blaadjes uit de bakken met violen te halen die bij de opgang van het hotel staan.
In het resort is zowel de lunch als het diner zeer uitgebreid en er is altijd een keur aan toetjes en baklava. Wij gaan meestal alleen aan het ontbijt en aan het avond eten, we ontbijten uitgebreid en dan kan de lunch wel overgeslagen worden. Ook de toetjes, hoewel deze er heerlijk uitzien nemen we nooit behalve toen Manlief dat mooie toetje in de vorm van een hart voor me meebracht. Baklava vind ik veel te zoet dus dat neem ik nooit. 
De dagen dat de zon volop scheen lagen we een poosje op het strand. Meestal niet langer dan anderhalf à twee uur. Ik wil niet te bruin worden want dat vind ik niet mooi in deze tijd van het jaar als je weer terug in Nederland bent.
Natuurlijk gingen we ook weer een keer naar Kemer en ook hier is goed te zien dat het toeristenseizoen binnenkort aanbreekt want er zijn steeds meer winkeltjes open. 
Wat ik heel opvallend in Turkije vind is de fitness veldjes overal. Manlief trainde er o.a. een poosje zijn armspieren.
De laatste week zie je hier alles ook uitbotten. Dit lijkt hier veel later te zijn dan voorgaande jaren dat wij hier waren. De oorzaak zal wel zijn dat het weer hier minder goed is geweest dan de vorige jaren dat wij hier waren.  De maanden januari en februari staan dan ook bekend als de minst warme en droge maanden van het jaar hoewel we dat in de voorgaande jaren nauwelijks ondervonden hebben.
In perkjes in Kemer staan, nadat ze vorig jaar de straten in het centrum onderhanden hebben genomen, overal sierkooltjes.
Schreef ik in een vorig postje dat er overal rotzooi ligt dan is dat niet op de straten want die worden bijna dagelijks geveegd door straatvegers. De rotzooi  wordt op braakliggend grond tussen huizen, winkels en zelfs hotels gegooid of gestort.
Ook hier in Turkije zijn eind maart verkiezingen (plaatselijke) en daar wordt heel veel propaganda voor gemaakt, zeker al ruim twee maanden. Er rijden busjes met luidsprekers en muziek rond en overal hangen vlaggetjes of zijn er bijeenkomsten op straat.
Wat ik ook heel grappig vond was een mat voor een deur van een winkel waarop stond dat honden welkom zijn.
Trouwens wat ik wel apart vind is dat ik in Nederland niets van loslopende honden moet hebben maar dat ik hier totaal geen angst voor ze heb en dat terwijl het honden zijn die geen baasjes hebben.
Over een week zijn we alweer thuis. Wat gaan deze weken toch altijd snel ondanks dat je geen verplichtingen etc. hebt. Ik hoop dat we aankomende week nog gebruik zullen kunnen maken van het nieuwe indoor zwembad (niet dat ik het gemist heb hoor, er was trouwens een alternatief voor het bad) Ze zijn nu met de afwerking bezig en het zal er om spannen. Wat wel zeker is is dat het prachtig geworden is.  

12 opmerkingen:

  1. 'k Zou met die toetjes toch even 'over de schreef' gaan, Noortje ! Leuk, die fitness-veldjes. Zie die bloei eens... ! 't Was weer een super-heerlijke-tijd voor jullie !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan te bedenken dat je iedere dag ook nog in de paterresie van 12 tot 17 uur terecht kan voor allerlei gebak en baklava. Om niet tonnetje rond thuis te komen slaan we dit maar over.

      Verwijderen
  2. heel wat zoetigheden in de Turkse keuken Noortje

    de weken vliegen zo voorbij ..

    je weet het wellicht nog niet, maar in Utrecht is er vandaag een dodelijke aanslag gepleegd

    komt dit in Turkije ook in het nieuws; vroeg ik me af

    groeten

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Turken die wij hier wat beter kennen weet het ook en vinden het heel erg. Ze bieden hun verschuldigingrn min of meer aan maar dat vinden wij niet nodig. De Turken die wij hier kennen zijn hele normale mensen ondanks dat ze echte moslims zijn. Die gek in Utrecht was zo wie zo al een crimineel.

      Verwijderen
  3. Al maar goed dat je die toetjes een beetje voor gezien gehouden hebt.. anders zou Solo helemáál niet te spreken zijn over zíjn dieet..! hahahahaa!
    Ik zag het op WeerOnline.. dat het wat wisselvallig zou zijn.. maar déze week ga je toch met práchtig weer afsluiten hoor.. echt bijna zomers! Zalig toch? En dan kom je hier in het noorden ook weer met een beetje goed weer aan.. alsof jullie het uitgekiend hadden hehe!
    Manlief moest eigenlijk z'n béénspieren oefenen denk ik.. dan hadden jullie de berg nog eens over kunnen wandelen hè haha!
    Aha.. tóch straatvegers? ja dat dacht ik toch ook al. Die zouden er hier ook wat meer moeten zijn vind ik.. zou schelen! Net als véél meer van die hondenmatjes hehe! ;-)
    Mooie afsluitfoto.. da's geen klein hagedisje hè..!
    Van die cavia's vind ik wél zielig.. véél te klein kooitje hoor, voor zóveel van die beestjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We gaan niet voor niets overwinteren hoewel je in Nederland geen echte winters meer ziet.
      Die beenspieren van Manlief zijn niet veel getraind deze vakantie. We zijn zelfs niet veel naar de fitnessruimte geweest.
      De straten zien er inderdaad erg schoon uit.
      Die foto van dat hondenmatje heb ik speciaal voor jou geplaatst want ik heb nog nooit zo'n matje bij een restaurant in Nederland gezien.
      Met die cavia's had ik ook medelijden daar zou je in Nederland de dietenbescherming haast op afsturen maar gelukkig hadden ze wel genoeg vers groen voer.
      Je ziet hier als het zonnig is heel veel hagedisjes zonnen en deze was nog niet eens een van de grotere die we zagen.

      Verwijderen
  4. Ik vind het vreemd dat cavia zo ding zit. Kunnen makkelijk eruit vallen. Wat moet deze turken ermee. Vraag me af. Ik wist niet dat turken gek op cavia's. Ik vind heel zielig zo. In klein kooitje nog wel. Vreemd..... Wat ziet toetjes lekker uit. Mooi gebakje. Je manlief lekker oefening doen. Spieren worden dan sterker. Mangoliga's ziet prachtig uit. Mooie foto's. Hoe lang blijven jullie in Turkije? Of ben je al thuis.?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie het al. Over week ben je al thuis.

      Verwijderen
    2. Een gekke week geeft ook afwisseling.
      Je man zet de bloemetjes buiten, maar wel verzorgt.
      Wist niet dat men in winkels honden toelieten.
      Een gezellige log. Hans

      Verwijderen
    3. Die cavia's zijn echt zielig.

      Dat matje vond ik echt bijzonder hier omdat je hier meer zwerfhonden ziet dan honden met een baasje.

      Verwijderen
  5. Ja, het gaat vast snel! Ik ben nooit zo lang van huis. Je krijgt wel veel indrukken zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij waren vroeger ook nooit zo lang van huis maar nu we niet meer werken kan dat. Ik vond de maanden januari en februari altijd saaie maanden zo na de drukke maand december. Dus nu los ik het de laatste jaren zo op.

      Verwijderen