Een paar weken Turkije (week 8)

Deze week hebben we een week van kamer moeten wisselen omdat ze de kamers nakijken zodat deze er fris geschilderd etc. uitblijven zien. We hadden voor de resterende weken wel op een andere kamer kunnen blijven maar dan zouden we lager komen te zitten en geen uitzicht op de "sneeuwberg" en de zee hebben. Ze zijn met de bovenste etage begonnen en gaan iedere week een etage naar beneden. 
In het begin van de week was het weer niet al te best en daarom zijn we wel naar het Moonlight park geweest en hebben daar wat rondgewandeld. Toen we er waren begon het steeds meer te regenen. 
Ik vind die telefoons die daar hangen zo grappig. Het Moonlight park ligt aan het strand en om dan een telefoon in een meeuw en een dolfijn te hebben is wel erg toepasselijk. 
Als het regenachtig weer is gaan we als we in Kemer zijn altijd in een restaurant een Frappe drinken en deze keer was het dus "Frappeweer"
Ook maakten we het weer mee dat we in een winkel de eerste klant van die dag waren en werd het geld weer op de grond gegooid nadat er eerst mee langs ons gestreken was.
We hadden ons ook voorgenomen om in deze weken een keer met de bus naar Kumluca te gaan. We waren al wel eens in deze stad geweest maar altijd met iemand mee met een auto. Daarom wilden we er weleens een keer zijn zonder dat we rekening met anderen moesten houden.  In ons hotel zien we al jaren een Duitse vrouw en die ging vaker met de bus naar Kumluca en vertelde ons dat ze vrijdag zou gaan. Op vrijdag is er daar altijd een grote groenten en warenmarkt en wat verder in een andere straat een textielmarkt.  Omdat de bus er heen alleen over een hoofdweg rijdt moet je weten waar je kunt instappen en zij zou ons dat tonen.
Eigenlijk wel gek dat je aan een soort snelweg staat en daar een bus aan kan houden. Halverwege onze route stopte de bus en had men gelegenheid om bij een soort restaurant naar het toilet te gaan en voordat de bus weer verder reed kwam de chauffeur het geld op halen (omgerekend €1,70 enkele reis, voor ruim een uur in de bus zitten)
Het was een mooie rit want je rijdt min of meer langs de voet van het Taurusgebergte. Soms zagen we in de verte mooie baaien liggen.
Kumluca wordt ook wel de tomatenstad genoemd en dat is goed te zien als je de stad binnenkomt aan het kunstwerk wat er staat. Bij binnenkomst in Kumluca werd van iedereen in de bus het paspoort of identiteitskaart ingenomen en nadat dit gecontroleerd was kregen we het weer terug.
Eerst gingen we naar de groenten en warenmarkt. Deze markt is overdekt en heel erg groot. Natuurlijk keek ik op deze markt ook mijn ogen weer uit. In deze tijd van het jaar zijn er daar geen toeristen en wij waren bijna een bezienswaardigheid.
Nadat we hier uitgebreid hadden rondgekeken en ik me weer vergaapt had aan de vele soorten geitenkaas in geitenvellen gingen we op zoek naar de textielmarkt die we al snel gevonden hadden.
Onderweg kwamen eerst langs een van de vele drinkwater tappunten die je veel onderweg ziet. Omdat dit een leeuw was en mijn sterrenbeeld ook leeuw is kon ik het niet laten om het kraantje even open te doen.
Ook kwamen we langs een slager en nadat ik een foto genomen had van zijn etalage kwam hij trots naast zijn etalage met geslachte geiten staan zodat ik hem er bij op de foto kon zetten.
Op de textielmarkt namen we een broodje kebab en dronken er ook wat. Ook hier was geen toerist te zien.
De prijzen op de textielmarkt zijn echt heel laag maar bovenkleding is heel donker van kleur. Maar ondergoed, kousen, schoenen, bh's, baby- en kleuterkleding zouden zo in Nederland in de winkels kunnen liggen.
Nadat we in nog wat straten hadden rondgekeken gingen we weer op weg naar de otagar (busstation) om terug naar Kiris te gaan.
We moesten wel even zoeken voordat we wisten waar de otogar was, we waren namelijk verderop bij de bazar uitgestapt maar nadat ik het aan iemand van de politie gevraagd had kwamen we er snel.
Als je richting het Taurusgebergte kijkt in Kumluca zie je op veel bergtoppen sneeuw liggen. Toen we bij de otagar zaten te wachten op onze bus verveelden we ons geen momemt want als je ziet wat veel mensen als bagage meenemen in de bus, wat dan onderin de bagageruimte gaat, dat zou in Nederland ondenkbaar zijn. Zakken aardappelen, grote dozen, kratten met groenten etc.
Ik moet zeggen dat we echt genoten hebben van ons bezoek aan Kumluca. Ook hier was de bevolking weer erg aardig hoewel er hier niemand een andere taal dan Turks spreekt. 
Nog drie weken en ons verblijf in Turkije zit er alweer op. 
(helaas zijn sommige foto's, die in Kumluca gemaakt zijn, niet scherp omdat mijn fototoestel niet goed stond)

16 opmerkingen:

  1. Een mooi blog Noortje, die markten zijn echt super hè?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik raak nog steeds niet uitgekeken op de plaatselijke markten. Iedere dag van de week is er wel een in een dorpje in de omgeving en dan kan ik het niet laten om er overheen te gaan.

      Verwijderen
  2. Oooh nou zeg, ik dacht al dat m'n ogen slechter werden.. wat jammer dat je toestel niet helemaal goed stond. Da's de reden dat ik niks aan die knopjes verander hoor.. met mijn kippige oogjes kan ik in dat schermpje niet zien of de foto's scherp of onscherp zijn.. dus ik laat liever de AUTO-knop van het toestel het maar uitzoeken. (kan het ook misgaan hoor.. en dat doet het geregeld haha, maar dan kan ik dat toestel de schuld geven hahahahaa)
    Scherp of niet.. het zijn weer heerlijke sfeerbeelden! Stonden jullie daar naar elkáár te bellen, met die leuke telefoons? hahahaa! En wat een geweldig geslaagde selfie!!! je zus of haar vriendin hebben je dat nu eindelijk goed geleerd dus? ;-)
    Och och, die witbesneeuwde bergen.. zo prachtig!
    En jullie hebben dus je éigen uitvoering van ons taartenweer.. frappeweer.. ook leuk! :-) (ik lust dat alleen niet, dus ik hou het lekker bij taartenweer! hahaa)
    Weer genoten van je verslag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik laat mijn fototoestel ook meestal op de autoknop staan maar als ik b.v. een bloem dichtbij op de foto wil zetten gaat dat dan niet altijd en moet ik mijn toestel verzetten en dan vergeet ik het weleens om de knop weer op auto te zetten. Ook beef ik de laatste tijd nogal en dat komt de foto's natuurlijk ook niet ten goede.
      Ik vond het wel grappig om zowel een foto van Manlief en mijzelf bij die telefooncellen te plaatsen.
      Selfies maak ik met mijn smartphone misschien dat het binnenkort ook met mijn camera lukt.
      Ze hebben hier heel veel soorten frappes. Het is soms zelfs moeilijk kiezen.

      Verwijderen
  3. Toffe telefoons, Noortje ! Vreemde gewoonte hé, dat geld. Altijd zo verzorgd op die markten. Je maakt elke keer weer een mooi reisverslag !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze week hebben we ook alweer meegemaakt dat het geld op de grond werd gegooid. Andere jaren kan ik me niet heugen dat ik dat gezien heb.

      Verwijderen
  4. Weer mooie keek op de week verslag. Zo'n markt is toch altijd mooi om te zien met al die kleuren. Leuk ook die slager met z'n geiten op de foto. De collage van foto's is ook origineel, zo word je verslag elke keer mooier!
    Kijk al weer uit naar de volgende. Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die slager was zo trots als een pauw dat hij op de foto mocht.

      Verwijderen
  5. Toch wel vervelend om van kamer te wisselen.
    wel gezellige afwisseling tijdens de bezoeken.
    In ons land ligt ook wel kleding uit Turkey. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het wisselen van kamer willen ze eventueel ook voor je doen maar wij vonden dat niet nodig.
      Turks katoen is van een hele goede kwaliteit. Vroeger bij een rondreis ben ik in Bursa de katoenstad van Turkije geweest.

      Verwijderen
  6. Even in een andere kamer is misschien wel zo fijn. Wel jammer dat het na jullie opgefrist wordt en dat dat niet vlak er voor net gebeurd is. Je hebt in elk geval weer erg veel gezien daar, prachtige natuur ook he, die bergen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De natuuŕ vinden wij hier ook geweldig. Wakker worden en de zee zien en vanaf je balkon de sneeuw op de bergen, geweldig. Ze zijn hier alle kamers weer netjes aan het het maken. Trouwens in de winterperiode wordt er hier veel onderhoud gedaan maar dat is bekend als je voor het resort boekt.

      Verwijderen
  7. op een markt leer je je wel veel van de gebruiken en de levensstandaard van de bevolking

    de foto van de beenhouwer illustreert dat mooi Noortje

    prettige dag


    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi daar. Je ziet veel kunstwerkjes.
    En ook daar hebben heel veel kruiden hebben daar.
    Turken is daar gek op. Prachtig foto's.
    Bus reizen is zeker mooi gezicht om omgeving te kijken.
    Mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen