Op zoek naar kabouters 2-10-2020

Eigenlijk had ik zaterdag een wandeltocht van 10 km in Roden willen gaan doen maar deze kon wel maar dan met de route die je thuis gedownload had. Er was geen startlocatie, geen begeleiding, geen bepijling en ook geen stempelposten dit alles om besmetting met corona te voorkomen. Ik had de route wel gedownload maar dacht later waarom zou ik naar Roden gaan. In het natuurpark Tussen de Venen waren vorig jaar tijdens de Tocht om de Noord heel veel vliegenzwammen dus als dit dit jaar weer zo zou zijn zouden er ook vast veel kabouters zijn dacht ik, haha.

Op weg dus naar Muntendam waar dit natuurgebied zich bevindt. Al met al zou ik 10 km willen wandelen dus stelde ik de app Health op mijn telefoon in op 10 km. Toen ik de bebouwde kom uit ging van mijn woonplaats kon ik door een klein stukje bos maar ik deed dit niet. In het verleden is daar eens een heel erg blaffende hond tegen me opgesprongen dus daar durf ik niet meer in want verschillende mensen laten daar hun hond uit.

Daarom maar gekozen voor het asfaltfietspad. Het pad dat ik altijd fiets als ik naar Muntendam ga.
Ik kwam bij het pad wat langs het natuurgebied loopt en ik zag al snel dat er bijna geen paddenstoelen waren dus kabouter zou ik zeker niet zien. Wel een kleine teleurstelling maar het is daar sowieso mooi om te wandelen en er zijn daar maar heel weinig mensen dus afstand houden was er geen probleem.
Af en toe zag ik een paddenstoel maar ik moest echt moeite doen om er een te vinden.
Af en toe kwam ik iemand tegen maar iedereen hield zich ruim aan de 1,5 meter afstand, wel fijn. Overal kom je bordjes tegen met info over het gebied, dieren, planten etc. Er zijn ook verschillende routes te lopen in het gebied.
Iedere keer als ik in dit natuurgebied wandel, wat eigenlijk zo dicht bij mijn woonplaat is, neem ik me voor om er vaker te gaan wandelen toch blijft het tot nu toe altijd bij voornemens.
Op eens zie ik een hek en denk ik dat je er niet door mag. Ik zie er ook een aantal schapen achter staan maar opeens zie ik op een bord dat je er alleen niet met honden door mag.
Toen ik het hek open maakte kwamen er direct schapen naar me toe om aan me te snuffelen. Ik vond het heel leuk. Echt een bonus bij deze wandeling. 
Ook in deze kudde was er een zwart schaap. Zo zie je maar dat er in veel groepen, zowel bij dieren als bij mensen, altijd wel een zwart schaap zit, haha.
Toen ik het begrazingsgebied uit was kwam ik nog wel wat paddenstoelen tegen maar nu ook weer geen kabouters, haha.
Ik kwam nu in de Heemtuin en zag er een wigwam staan. Ik had enkele maanden geleden gelezen dat zo'n wigwam daar in brand gestoken was. Ik weet niet of er een nieuwe gezet is of dat er meerderen stonden.
Hierna ging ik nog op zoek naar de ruïne. En jawel hij kwam in zicht. Het is natuurlijk een nieuwe “oude” ruïne. De ruïne is gebouwd voor vleermuizen en de muren zijn vaak begroeid met muurleeuwenbekjes.
Het werd tijd om op zoek te gaan naar een uitgang. Deze uitgang was vlak bij de kinderboerderij waar de ganzen een hevig kabaal maakten. Ook kwam ik langs de recreatieplas Ruitershorn.
Toen ik weer in de bebouwde kom van Muntendam kwam hoorde ik een draaiorgel. Het klonk heel vrolijk en ik was benieuwd waar deze stond. Hij bleek voor een dagopvang voor ouderen te staan. Ik heb er even gekeken natuurlijk wel op veilig afstand want de ouderen zaten allemaal buiten dicht bij het draaiorgel.
Ik besloot naar het centrum van mijn woonplaats te gaan om als het ergens niet druk was iets te gaan drinken want dat doe ik ook altijd na een georganiseerde tocht. Ik zocht paden die niet langs de doorgaande weg waren en ik kwam toch weer op paden waar ik nog nooit  geweest was.
Toen ik in het centrum bij het restaurant kwam zag ik dat er genoeg plaats was. Ik moest buiten wachten totdat iemand me een veilig plaats aanwees. Toen ik er zat besloot ik ook maar een uitsmijter te nemen zodat ik thuis niet meer hoefde te koken. 
Ik moet zeggen dat die er wel inging na een wandeling van ruim 11 km. Ik had dan wel geen kabouters gezien maar de wandeling was toch zeker de moeite waard mede door de schaapskudde.

18 opmerkingen:

  1. Wat een mooie omgeving toch om te wandelen en dat pal naast de deur. Zoveel variatie ook. Alhoewel het er minder waren dan verwacht heb je toch mooie paddestoelen gezien.
    Verder zijn de foto's weer heel goed gelukt! en geeft het een mooie sfeerimpressie.
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou er vaker heen moeten want het is er echt heel mooi.

      Verwijderen
  2. Heel mooi, Noortje, en zo dicht bij huis! En..., je vond ze! Niet de kabouters, wel de rood-met-witte-stippen!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo weinig mogelijk mensen ontmoeten, dat kan prima als je lekker in de natuur wandelt, waar je maar wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt er veilig wandelen en het is ook nog een mooie omgeving.

      Verwijderen
  4. Zo dan.. even van huis vandaan gewandeld en dan zóveel vliegenzwammen zien.. wij hebben vandaag 2½ uur door Brabantse bossen gezworven en ik heb er zegge en schrijve eentje gezien.. eentje! plús een kapotte.. that's it! :-) Maar wij zagen dan weer een héleboel kaboutertjes natuurlijk.. whahahaa nee hoor.. die hebben wíj ook niet gezien. :-)
    Dat was een prachtige wandeling die je deed.. en dat dan zo lekker dichtbij huis.. zalig toch hè!
    Vriendlief had die uitsmijter ook wel gelusten.. helaas was er geen uitspanning waar wij wandelden, dus hij moest z'n honger tot thuis ophouden. :-) Aaach.. we waren al blij dat we het al die tijd droog hielden, terwijl de weersvoorspelling niks was. En zo komen zowel jij als ik toch nog aan onze wandelkilometertjes hè, ook al wordt er nog maar bar weinig georganiseerd.. en dat zal nu de boel weer zo uit de hand loopt ook nog wel eventjes duren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de laatste maanden niet veel wandelkilometers gemaakt hoor! Ik mis de georganiseerde tochten en het zal inderdaad nog wel even duren voordat deze er weer zullen zijn. Die uitsmijter was heerlijk met die gesmolten kaas erop hij was wel €1,- duurder dan een gewone maar het was echt die euro wel waard.

      Verwijderen
  5. Al met al, toch best een mooie wandeling Noortje, je hebt mooie foto's kunnen maken hoor.
    Jammer....géén kaboutertjes, maar wél de prachtige vliegenzwammen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij zou vast en zeker een hele mooie foto gemaakt hebben van een vliegenzwam. Ik schrok tijdens mijn wandeling van een man die naast een pad in wat struiken op zijn hurken zat om een foto te maken. Hij zal best een mooie foto gemaakt hebben maar ik verwachtte niemand in de struiken voor een foto en schrok dus erg, haha.

      Verwijderen
  6. je hoeft het niet altijd ver te gaan zoeken Noortje


    Geen kabouters, maar wel vliegenzwammen..


    Ik ben benieuwd of ik dit jaar één voor mijn lens krijg

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit jaar waren er bijna geen vliegenzwammen daar. Ik had er de week ervoor ook al een gezien op de begraafplaats.

      Verwijderen
  7. kaboutertjes waren er wel ... waren ook bang voor die hond ;-)

    Maar eehhh waar woon jij want je noemt plaatsen op die ik ken als groningse ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ik heb er niet aangedacht dat die kabouters ook bang voor die hond waren, haha.
      Ik woon inderdaad in de provincie Groningen en wel in Veendam

      Verwijderen
  8. Een mooie kabouter route, hier ook in het park, maar dan voor kinderen.
    Duidelijk is het dast de herfst is begonnen.
    Een rustig fietspad.
    Heb ook al een aantal paddenstoelen gezien, maar enkele waren alweer kapot geschopt.
    Begrijpelijk dat men liever niet dat men de schapen voed, men laat de verpakking ook wel eens vallen.
    Wel leuk als ze komen snuffelen.
    Altijd wel een zwart schaap in een groep.
    Je kon warm overnachten in de hut en dan een warm ontbijt. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou overnachten in die hut wel eng gevonden hebben hoor!

      Verwijderen
  9. Veendam nog wel ... mins wat 'n feest... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie wandeling maar zeker de vliegenzwammen die ik nog niet heb ontmoet. Wel de bekende die ik altijd wel ziet en de zwammen aan de bomen. En de uitsmijter had je wel verdiend na zo een wandeling. Mooie omgeving en wellicht ga je nog eens er wandelen en zal je vast de kaboutertjes onverwachts zien.

    BeantwoordenVerwijderen