3D-streetpaintings in mijn woonplaats

Omdat het al lange tijd onmogelijk is om evenementen te organiseren, besloot BIZ (Bedrijven Investeringszone) Centrum Veendam om iets anders te gaan doen. In vijf dagen hebben graffiti kunstenaars van het bedrijf Graffitinetwerk uit Amsterdam op 4 verschillende plekken in het centrum 3D-streetpaintings aangebracht.
Een 3D streetpainting wordt vaak gebruikt voor het creƫren van een optische illusie met perspectief en toont bij de juiste kijkhoek een 3D-effect zoals bijvoorbeeld een gat in de grond of een rechtopstaand realistisch object. Een 3D painting ziet er soms vreemd en vervormd uit, het driedimensionale effect is dan ook alleen te zien wanneer vanaf het juiste kijkpunt wordt gekeken. Het werk is met acrylverf op waterbasis gemaakt. Hoe lang de straatkunst zichtbaar blijft hangt af van de ondergrond, het weer, de locatie en de frequentie van verkeer en reiningsdiensten.
Voor het Veenkoloniaal museum is een kruiwagen met turf geschilderd.
Voor de paintings stond waar je moest gaan staan wilde je een goed zicht erop hebben en dus ook een goede foto ervan kon maken.
Trouwens het was niet zo gemakkelijk om een foto te maken zonder dat er mensen op stonden of er op gingen zitten voor een grappige foto.
Op het raadhuisplein is een stoel geschilderd. Deze 3D-Painting vind ik zelf het leukste en het duurde dan ook wel een tijdje voordat ik de foto kon maken omdat er steeds mensen op gingen zitten voor een foto.
Op het Veenlustplein ligt een zwembad met duikplank.
In de Veenlustpassage is een afgrond te bewonderen met een touwbrug erover. Hier moest ik vragen of twee heren wat opzij wilden gaan want die stonden er bij met elkaar te praten.
Ik moet zeggen dat ik het een heel apart iets vond om deze schilderingen op de pleinen en in de winkelenpassage te zien. Ik had nog nooit eerder zoiets gezien.

16 opmerkingen:

  1. Wat bijzonder om te zien, het is net echt.
    De paintings zijn echt heel mooi! Leuk initiatief om zo iets te organiseren in deze tijd, is een keer iets anders en echt uniek om te zien :-).
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt leuk dat ze zoiets georganiseerd hebben. Ik heb het ook gezien dat ze ermee bezig waren.

      Verwijderen
  2. 'k Vind ze *s*c*h*i*t*t*e*r*e*n*d*, Noortje!
    Ooit eens gezien, bij ons, aan de kust.
    Lie(f)s.
    @Blog-mailtje gekregen! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad schitterend.
      @Gek dat je nu wel een mailtje kreeg. Er is bij blogspot geen pijl meer op te trekken.

      Verwijderen
  3. Apart ..... mooi om te zien ..... kunstig ..... lijkt zo echt .....

    Hermus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat jullie nu niet bij me logeerden. Was echt heel mooi om te zien.

      Verwijderen
  4. Ik heb het wel eens op televisie of internet gezien, leuk vanaf een bepaald punt, en vanaf andere punten lijkt het weer nergens naar. Dit is tenminste iets wat men veilig kan organiseren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het echt een leuk iets wat ze georganiseerd hadden.

      Verwijderen
  5. De graffiti kunstenaars hebben een mooi stukje werk geleverd.
    Soms eng echt. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het was inderdaad eng echt vooral die afgrond, haha.

      Verwijderen
  6. hoe krijgen ze het voor mekaar, vraag ik me dan af

    schitterende werken zijn het Noortje

    prettige zondag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet hier echt wel een graffiti kunstenaar voor zijn.

      Verwijderen
  7. Erg knap om dat zo te schilderen, het lijkt net of er echt diepte in zit. Fijn dat die mensen even aan de kant gingen, kan jij er een mooie foto van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die mensen hadden zelf niet in de gaten dat ze wat ongelukkig stonden wanneer mensen een foto wilden maken. Bij de andere streetpaintings stond iedereen geduldig op zijn beurt te wachten voor een foto.

      Verwijderen
  8. Ik vind die afgrond met die ladders het gaafste.. net echt en als je gedachteloos aan zou komen lopen vanaf de goede kant, zou je best kunnen schrikken hehe!
    Superleuk initiatief.. we kunnen wel wat leuks gebruiken in deze coronatijd.. al kan er nu wel steeds meer weer!

    BeantwoordenVerwijderen