Een paar dagen naar Limburg van 26-05 tot 29-05-2021 (deel 1)


Mijn schoonzusje en ik vinden het heerlijk om af en toe een paar dagen naar een hotel te gaan. Deze keer hadden we gekozen voor een hotel in Zuid-Limburg in de buurt van Valkenburg.
Op de heenreis er naar toe gingen we onderweg nog bij een kledingzaak aan omdat ik op hun website een shirt had zien staan wat me wel wat leek. Trouwens ik koop bij deze zaak weleens vaker wat en ik had nu een kortingsbon die maar beperkt geldig was. Normaliter kun je aan een lange tafel koffie drinken als je daar bent maar nu mocht dit door de coronamaatregelen natuurlijk niet. Wel stonden er tafeltjes en stoeltjes voor de zaak en daar konden we koffie drinken waar we natuurlijk gebruik van maakten want we waren ongeveer halverwege onze heenreis.
We hadden broodjes mee voor onderweg en toen we een parkeerplaats in een bosrijke omgeving zagen besloten we om hier onze lunch te nuttigen.
Anders schrijf ik altijd dat we na een voorspoedige reis in ons hotel aankomen maar helaas ging dit deze keer niet op. Toen we in de buurt van Roermond waren vertoonde de auto kuren. De auto begonnen erg te schokken als hij in zijn vijf ging en in de zes ging helemaal niet. We konden nog net 80 km per uur rijden en dat op een snelweg! We gingen op zoek naar een Peugeot garage waar ze in eerste instantie niet echt vriendelijk en behulpzaam waren (geen tijd en geen vervangend vervoer) 
Nadat mijn schoonzusje de leasemaatschappij gebeld had werd er gezorgd dat we de auto bij die garage konden achterlaten en dat er een taxi kwam die ons naar een bedrijf bracht waar een vervangende auto stond. Met wat vertraging kwamen we dan toch in ons hotel aan met een auto die prima reed gelukkig.
Omdat we aankwamen tijdens het ronddelen van het diner kregen we gelijk de sleutel van onze kamer en zouden we later inchecken. Na het inchecken vertelde de hoteleigenaar ons ook dat er een ruimte was waar je kon zitten en waar een koelkast met drankjes stond. Dit was een hele gezellige ruimte maar onze kamer was ook ruim en had ook een zitje.
Na een heerlijke nachtrust genoten we de volgende ochtend van ons ontbijt op onze kamer waar we intussen al wel een beetje aan gewend waren tijdens de coronatijd.
We hadden besloten dat wij wat bezienswaardigheden zouden gaan bekijken in de buurt van Landgraaf.
Op weg er heen was er een omleiding door werkzaamheden en moesten we een andere route nemen maar gelukkig wees de navigatie ons de weg. Opeens maakte mijn schoonzusje mij opmerkzaam op een varken welke door een raam in een slagerij keek. Ze stopte zodat ik er een foto van kon maken.
Als eerste staat de zogenaamde Schildpaddenbrug in Rimburg op ons programma.
In juli 2009 tijdens het Festival des Arts in Rimburg (gemeente Landgraaf) werd de brug over de Worm als kunstzinnige “schildpaddenbrug” over het riviertje de Worm geopend. De schildpadden staan symbool voor hechte samenwerking over de grens heen.
Voor het project “Bruggen slaan” was er in 2006 een prijsvraag uitgeschreven onder kunstenaars en (landschaps)architecten. De opgave luidde om een aantal bruggen over de Worm, die deels de landsgrens vormt, een bijzondere architectonische of kunstzinnige vorm te geven die enerzijds een bewustzijn van de grens uitdrukt, anderzijds een “brug slaat” over de grens en verbindt: ruimtelijk, sociaal en cultureel. Voor Rimburg hebben de Duitse kunstenaars Stefan Sous en Heinke Haberland de prijsvraag gewonnen met de schildpadden op de brug. Een kleine ingreep met groot effect, passend bij de brug die van zichzelf al een mooie vorm heeft. De schildpadden staan elk aan één van de uiteinden van de brug - één in Duitsland, één in Nederland - met de koppen naar elkaar toe. Ze drukken toenadering tot elkaar uit en ze staan voor leven en duurzaamheid, voor een hechtere toekomstige samenwerking over de grens heen.
Toen ik de brug over was en dus in Duitsland kreeg ik gelijk een berichtje op mijn smartphone dat ik slechts met een negatieve coronatest in Duitsland mocht komen. Niet dat daar nu direct controle was want het was er bijzonder stil.
Vlak over de brug staan 12 panelen. Elf ervan zijn voorzien van een tekst. Elf verschillende talen die naar ik aanneem hetzelfde zeggen: :"Weet die u de haat leert, zal u niet verlossen"
Vlakbij het bruggetje waar we de grens heel even overstaken staat de Heilige Drievuldigheidkerk.
Het middendeel (“schip”) van deze kerk stamt uit 1726, de rest van het begin van de vorige eeuw. In de voorkant van de kerk staan Sint Petrus en Sint Antonius van Padua levensgroot uitgebeeld. Sint Antonius is de heilige voor o.a. bakkers en mijnwerkers. Ook zorgt hij ervoor dat je verloren voorwerpen vindt. "Heilige Antonius, beste vrind, geef dat ik …….. vind"
Achter de linker deur van de kerk is een kapelletje en de deur was niet op slot en natuurlijk gingen wij er even naar binnen. Ik was eerder niet zo van een kaarsje opsteken (ik ben niet katholiek) maar sinds het overlijden van Manlief doe ik dit wel.
Toen ik het kapelletje uitkwam zag ik tegenover de kerk een poortje naar een privétuin. In het poortje een prachtige beeldje van (weer) Antonius van Padua.
Op de gevelsteen staat 1826. Het is niet goed te lezen op de foto maar het stond er wel op.
Er moest ook een Heilig Hartbeeld in de buurt staan.
Na de heiligverklaring van Margaretha-Maria Alacoque in mei 1920 nam de Heilig Hartverering een vlucht en werden veel Heilig Hartbeelden opgericht. Het beeld in Rimburg werd op 18 april 1922 onthuld en ingezegend. Het beeld staat in een perk bij een hoeve.
Het beeld toont een staande Christusfiguur met kruisnimbus. Hij is gekleed in een gedrapeerd gewaad en omhangen met een mantel. Hij houdt zijn beide handen, met in zijn palmen de stigmata, uitnodigend uitgestoken. Op zijn borst is het Heilig Hart zichtbaar, omgeven door een stralenkrans als bladeren van een bloem. 
In eerste instantie konden we het beeld niet vinden maar toen we omkeken stond het vlak achter ons. Ondanks dat het heel even iets regende toen we op de Schildpaddenbrug waren was het veel later toch droog en dat bleef het de hele dag. 
Bij deze stoeltjes aan de kant van de weg kostte het geen moeite om 1,5 meter afstand te houden, haha.
Hierna gingen we naar de langste trap van Nederland.
De Wilhelminaberg in Landgraaf is de grootste in Nederland overgebleven mijnsteenberg van de in 1969 gesloten Staatsmijn Wilhelmina. De berg heeft met SnowWorld en de trap met uitkijkpunt een recreatieve bestemming gekregen. De trap is de langste openlucht trap van Nederland. Ze telt 508 treden, is 248 meter lang en overbrugt 75 meter. Naar boven toe worden de trappen steeds smaller (beneden 12 meter breed, boven 2 meter breed). Dit versterkt het optische effect van hoogte en lengte.   Op de top is een uitzichtplatform gemaakt (hoogteligging circa 225 meter NAP)
Ik ben wel een klein stukje de trap op gegaan maar natuurlijk niet helemaal naar boven. Toen ik erop was en naar beneden keek dacht ik het lijkt me beter om terug te gaan want het is toch wel erg hoog (ik heb last van hoogtevrees)
als bewijs helaas een onduidelijk foto dat ik (in het zwart) naar beneden kom
Onder bij de trap stond er in het gras een soort ligstoel die misschien goed van pas zou kunnen komen bij mensen die de trap op en af gerend zijn wat ik sommigen zag doen.
Als laatste stond voor deze dag de Gedachteniskapel voor de mijnwerkers op ons programma.
Aan de voet van de steenberg van de voormalige Staatsmijn Wilhelmina staat de kapel. 
De kapel is een herinneringsmonument voor alle mijnwerkers in Limburg die door een noodlottig ongeval in de mijn zijn omgekomen.
De huidige kapel werd oorspronkelijk gebouwd als lijkenhuisje van de mijn in 1949. De architect is onbekend. Bij sluiting van de mijn in 1969 kreeg het de functie van transformatorstation. Vanaf 1970 kwam iemand met het idee om dit voormalig bijgebouw van de Staatsmijn Wilhelmina te renoveren en in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Daarnaast kreeg het idee om hier een gedenkplaats te realiseren als eerbetoon aan de 1169 ondergronds en 286 bovengronds verongelukte mijnwerkers, langzaam aan gestalte. Een stichting werd opgericht en op 8 september 2002 vond de inzegeningsplechtgheid plaats.  De kapel werd toegewijd aan de Heilige Barbara, patrones van de mijnwerkers.
Binnen in de kapel staan de namen van de bovengronds verongelukte mijnwerkers, het jaar dat ze verongelukten en de naam van de mijn waar ze werkzaam waren. Links en rechts buiten de kapel staan de namen van de ondergronds verongelukte mijnwerkers eveneens met jaartal en naam van de mijn.
Voordat we weer naar ons hotel gingen dronken we nog iets op een terras in Valkenburg. Ondanks dat we al heel vaak in Limburg geweest zijn hebben we deze dag dingen bekeken die we nog niet eerder zagen.
Ook 's avonds hadden we ons diner weer op de kamer en hadden we als voorgerecht voor de soep van de dag gekozen en dat was palingsoep. Wij hadden dit nog nooit gehad maar het was heerlijk net als de rest van het diner trouwens. 

12 opmerkingen:

  1. Oei, dat was vast eventjes schrikken met die autoproblemen.. gelukkig is je schoonzusje bij een goede leasemaatschappij die het allemaal netjes regelde.. en zo kon jullie uitstapje dan toch nog leuk beginnen!
    Dat ontbijt op de kamer snap ik wel.. maar dat dat op kartonnen bordjes met plastic bekertjes moet vind ik dan weer een beetje sneu.. alsof de afwas niet in van die grote afwasmachines op hoge temperaturen gaat in die hotels..!
    Jullie zagen weer genoeg leuke dingen waar ik ook nog nooit van gehoord heb.. die schildpaddenbrug vind ik fantastisch.. kijk ze eens naar elkaar hunkeren hahaha!
    Antonius van Padua.. die kwamen wij in Raalte ook al tegen hehe.. wist niet meer dat die dat was van dat rijmpje, over dat spullen terug vinden. Maar het werkt wel.. op de tweede foto heeft ie het gevonden kindje in de armen hè hahaha!
    Ben ook niet katholiek, maar m'n zusjes brandden soms ook weleens kaarsjes.. in de Stephansdom in Wenen bijvoorbeeld, net voor we terug naar huis zouden vliegen.. omdat allemaal goed te laten verlopen hehe. Het is wel een mooi idee, maar zelfs heb ik er dus niks mee.
    Wow.. die trap! doet me aan de Trappen van Bueren in Luik denken, waar ik met Lucretia helemaal naar boven gelopen ben.. heb geen hoogtevrees, maar m'n knieën en kuiten wilden daarna bijna niet meer hahahaaa! Maar ik denk dat die ligbank meer voor jou was.. voorals je het vaantje gestreken had hihihi!
    Dat bord van Landgraaf klopt niet.. daar hadden een paar koppies naast moeten poseren hè..!! :-P
    En het varkentje vind ik een beetje zielig.. die is op een soort van uitvaart vrees ik, daar bij die slagerij..! :-(
    Palingsoep heb ik ook nog nooit op, ik vind paling vaak veel te vet.. en ook alleen maar vettig smaken, dus ik denk niet dat die soep wat voor mij zou zijn.
    Nou, dat was een heel goed begin van jullie uitstap.. ik kijk al uit naar het vervolg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ons stoorden het kartonnen serviesgoed niet hoor het ging om het ontbijt en dat was prima.
      Die schilpaddenbrug had ik bij iemand een tijd terug op zijn blog gezien.
      Ik had mij thuis al voorgenomen om een kaarsje te branden als we in Limburg zouden zijn, Manlief was zo graag in Limburg vandaar. Dat ligbed vond ik heel grappig en er lag voordat ik die foto nam ook iemand op.
      Het lukt me nog steeds niet om een serfie te maken laat staan om twee koppies met het plaatsnaambord te maken, haha.
      Ja dat varkentje vond ik eigenlijk ook wel zielig ik heb hem nog gezegd dat hij snel weg moest gaan wilde hij in leven blijven, haha.
      De palingsoep die wij er kregen was niet echt vet maar ik vind paling ook lekker dus dat scheelt waarschijnlijk.

      Verwijderen
  2. Leuk zo'n bezoek aan Limburg, er is daar een boel te zien! De bezienswaardigheden die jullie hebben bekeken, daar had ik zelfs nog nooit van gehoord! Ik kom nauwelijks verder dan de Keutenberg, de Hertog Jan brouwerij in Arcen en bedevaartsoord Kevelaer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet dat bedevaartsoord Kevelaer eens op mijn lijstje zetten want ik heb hier dan weer nog nooit van gehoord.

      Verwijderen
  3. Een minder goede start, Noortje, maar dat shirt had je intussen en de koffie was lekker. Fijn ontbijt, zelfs op kartonnen bordjes, zou mij helemaal niet deren. 'Bruggen slaan', moesten we veel meer doen. 'k Zou ook maar een stukje 'trappen', en dan nog dicht bij de leuning. Mooie kapel, spijtig van al die (waarschijnlijk jonge) mensen.
    Heerlijke vakantie, hoe kort ook!
    Lie(f)s.
    @Bedankt hé, Noortje, 14:23u. kreeg ik bericht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mij stoorde de kartonnen bordjes niet echt want het ontbijt was heel goed en daar gaat het toch om. Ik doe tegenwoordig nogal eens een kort uitstapje met mijn schoonzusje en we hebben dan steeds een vakantiegevoel.

      Verwijderen
  4. Ondanks een kleine tegenvaller aan het begin toch een geslaagde paar dagen gehad. Leuk om ook eens iets anders dan de gebruikelijke paden te treden.
    Voor herhaling vatbaar :-)
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een kleine tegenvaller, maar wel een mooie uitstap Noortje

    die trap lijkt me een uitdaging

    maar of ik die zou aangaan; weet ik zo niet

    die foto van dat varken, vind ik hier heel merkwaardig

    fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ging in ieder geval de uitdaging van die trap niet aan.
      Ik vond dat varken voor de etalage bij die slager ook heel apart.

      Verwijderen
  6. Limburg een plek om heel gelukkig van te worden.
    Dat is niet de snelheid waar je je veilig bij voelt op de snelweg.
    Zeker een mooie ruime kamer.
    Het varken heb ik ook bij Sjoerd op de log gezien, heel grappig.
    Het is een gezellig verblijf geweest. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We waren blij dat we van de snelweg af waren. Ik vind het altijd heel fijn in Limburg want ik heb er altijd direct een vakantiegevoel.

      Verwijderen