Veendammer Kunstwerken (Adventure Lab) 24-09-2021

Mijn wandelvriendin had enkele weken geleden een afspraak met me gemaakt om ergens te gaan lunchen en als het weer het zou toelaten om een klein wandelingetje te gaan maken.
Nu het weer was prima dus nadat we eerst koffie gedronken hadden bij mij thuis gingen we op weg nadat zij mij eerst verteld had over de app Adventure Lab. Zij en haar man zijn doorgewinterde geocachers. Waar je bij geocaching op zoek gaat naar een fysieke container die ergens in het veld is verstopt, is de Adventure Lab cache virtueel. Zo’n cache bestaat uit vijf punten op de kaart, meestal op loopafstand van elkaar. Bij elk punt hoort een vraag, die je alleen ziet als je voldoende dichtbij bent en die bijna altijd gaat over iets wat je daar kunt zien. Heb je de vraag goed, dan krijg je een punt en ga je door naar het volgende punt op de kaart. De Adventure lab cache app helpt je bij het navigeren. Soms wordt de Adventure lab cache gecombineerd met een fysieke geocache. 
We liepen naar het centrum want daar stonden de kunstwerken met de bijbehorende vragen. Allereerst gingen we naar de mozaïekbank.
In het glasmozaïek van deze bank zijn gebeurtenissen uit de plaatselijke geschiedenis op fantasievolle wijze verbeeld. Er zitten heel wat tekeningen in deze verhalenbank. In de "vloot" zijn de initialen van de leerlingen te vinden die deze bank gemaakt hebben.
De vraag die wij moesten beantwoorden was te vinden op de achterkant van de bank.
Het volgende kunstwerk was de Wilkensfontein.
De vraag die we hier moesten beantwoorden hadden we al snel gevonden en we besloten om eerst te gaan lunchen.
Hoewel we hooguit nog maar 1,5 km hadden gelopen smaakte de lunch ons prima. Hier zette ik de app ook op mijn telefoon want ik vond het na de twee opdrachten al geweldig.
Het volgende kunstwerk was "Het Speelobject".
Dit project is één van de drie objecten die Hans Rikken maakte in het kader van trein naar plein.
Hier duurde het wel even voordat we het antwoord op de vraag wisten.
Het volgende kunstwerk was er heel dichtbij was heet Het Waterproject.
Ook dit is een kunstwerk van Hans Rikken. Het antwoord wat we hier moesten hebben stond op het infobordje. 
Hierna gingen we naar het station waar het laatste kunstwerk stond wat we moesten hebben. Ook dit is van Hans Rikken en heet "Het Lichtobject".
Onze Kunstwerkroute zat erop en we gingen weer terug. Toen we weer bij de Wilkensfontein stonden zag Janny opeens dat daar in de buurt ook een fysieke geocache moest liggen en het duurde niet lang of zij vond hem.
Janny bedankt voor de gezellige middag en dat je me attent gemaakt hebt op de Adventure Lab app. Ik zal deze zeker in de toekomst gebruiken en ik hoop dat wij samen ook nog eens een route zullen doen.

12 opmerkingen:

  1. Echt iets voor jou! En zo is zelfs alléén wandelen nog leuk hè, als je wat te zoeken hebt.. speurtochten blijven altijd geweldig om te doen. (met z'n tweeën of meer nóg gezelliger natuurlijk!) Ik baal dat die fotospeurtochten van de Dordtse krant stilletjes afgeschaft zijn tijdens corona.. altijd heel veel lol mee gehad, samen met zusjes en nichtjes. En die laatste deden dan ook vaak tegelijkertijd een geocache..!:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik vind het echt heel leuk en dat dacht die wandelvriendin ook vandaar dat ze me er mee liet kennis maken. Wat jammer dat die fotospeurtocht afgeschaft is die had toch wel gedaan kunnen worden tijdens corona? Hier is er zelfs een soort van fotowandeling gemaakt tijdens corona door Veendam beweegt. Ik heb deze nog niet gedaan maar heb de plaatjes geplastificeerd thuis liggen en zal deze t.z.t. doen.
      Ik miste je postjes al over die fotospeurtocht.

      Verwijderen
  2. Had er nog nooit van gehoord en zo leer je ook nog eens wat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Noortje alhoewel ik niet van wandelen hou gaan we toch een keer (of meerdere keren) doen als jij bij mij bent.

      Je zusje.

      Verwijderen
    2. Ik weet zeker dat jij het ook leuk zal vinden.

      Verwijderen
  3. Adventure Lab... dat moet ik toch eens gaan bekijken Noortje..


    aan geocaching heb ik me nog niet gewaagd

    prettige avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geocaching doe ik ook niet maar dit is wel heel erg leuk.

      Verwijderen
  4. Ik had er inderdaad ook nog nooit van gehoord. Wel mooi om te puzzelen en te wandelen, en ondertussen steek je er ook nog wat van op. Zal ook de app ook eens installeren.
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doordat je een vraag moet beantwoorden lees je de infobordjes ook heel goed of bekijk je de cache heel aandachtig. Ik had b.v. nog nooit de mozaïekbank van achteren zo goed bekeken.

      Verwijderen
    2. De vraag op het speelobject kan ik niet vinden, heeft u daar soms nog een foto van de beschrijving ?

      Verwijderen
    3. Ik kan de vraag op het speelobject niet meer vinden omdat ik deze Adventure al helemaal volbracht heb.

      Verwijderen
  5. Ik zie hier ook regelmatig mensen zoeken en het is dan ook erg leuk om te doen. Het Lichtobject vond ik ook erg mooi maar ook het mozaïek bankje. Fijn dat jullie dag zo gezellig was en wie weet komt er nog eens een mooie wandeling en die zal je dan vast ook hier wel delen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen