Wandelrun 11-09-2021 Winschoten

De RUN is Nederlands oudste ultraloop. Het is een 100 km wegwedstrijd. De wedstrijd wordt sinds 1976 in principe op de tweede zaterdag van september in Winschoten gehouden. De sololoop staat sinds 1995 ook in het teken van het officiële Nederlands Kampioenschap 100 km.
Sinds 2014 kunnen de deelnemers aan de RUN naast hardlopen ervoor kiezen om ook een afstand te gaan wandelen. Er zijn routes van 10 km, 20 km en 30 km. Ik heb al vaker de wandelrun gedaan. Ik had me opgegeven voor de 10 km en ik had gezien dat je over de Pieter Smitbrug zou komen (een wandeling over deze brug stond al lang op mijn programma om eens te doen) Mijn schoonzusje was zo lief om me op te halen en me naar Winschoten te brengen. 
Toen ik in de buurt van de startlocatie kwam was het redelijk druk want van hier vertrokken ook de ultralopers en de 10 x 10 estafette lopers. Bij de sporthal waar ik mijn startbewijs moest afhalen stond dat je een mondkapje binnen moest dragen. 
Om 10 uur 30 mochten de wandelaars van de 10 km vertrekken en ik begon aan mijn wandeltocht. Ik was nog maar net begonnen of ik zag iemand naar me zwaaien en het bleek Ineke, het zusje van Heleen, te zijn. Zij zei dat we verkeerd gelopen waren en ik zag dat eigenlijk iedereen verkeerd gelopen was. Ze vroeg of ik het leuk vond als ze met me mee zou lopen, natuurlijk vond ik dat leuk!
Als snel kwam de Pieter Smitbrug in zicht.
foto van internet
De brug is vernoemd naar de in 2018 overleden burgemeester Pieter Smit. Het is naast een fiets- ook een voetgangersbrug. De brug is bijna 800 meter lang en 3,5 meter breed en bestaat uit vier gecombineerde bruggen. Een deel over het Winschoterdiep, de A7, de ecologische zone en het Oldambtmeer. Fietsers en wandelaars kunnen de brug op drie plekken op en af. De Pieter Smitbrug verbindt stedelijk gebied met natuur en past dankzij het gebruik van duurzame materialen mooi in het landschap. De brug bestaat vooral uit duurzaam tropisch hardhout met een FSC-keurmerk. De energiezuinige ledverlichting geeft een minimale lichtvervuiling en heeft geen invloed op het dierenleven. De houten brug is met een lengte van 800 meter de langste fietsbrug van Europa. 
Ineke haar vader kwam ons tegemoet gefietst op de brug (trouwens als ik met Heleen ergens  wandelden was hij en zijn toen nog niet overleden vrouw heel vaak onze trouwe supporters)
Het was zo gezellig om met elkaar te wandelen en ik gewoon vergat om foto's te nemen.
Ik heb daarom van de paar foto's die ik genomen heb maar 2 collages gemaakt en omdat ik nauwelijks foto's maakte waren we na twee uur weer binnen.
Ik moet zeggen dat het een hele mooie route was. Ik geloof niet dat ze eerder zo'n mooie route hadden.
Nooit eerder kregen we een medaille bij de wandelrun maar deze keer was het een hele mooie en grote medaille.
Nadat we nog een bekertje koffie hadden gedronken ging ik naar mijn schoonzusje en zwager die aan de route wonen waar de lopers langs kwamen. Het is dan altijd erg gezellig in hun straat de bewoners hebben party tenten op het trottoir gezet en verschillende bewoners draaien er muziek. Wij moedigen dan de lopers aan die langs komen, de sololopers die 100 km lopen komen 10x langs. Ik kreeg er ook nog een bord macaroni wat mij heerlijk smaakte na mijn wandeling.
Het begon al wat schemerig te worden toen de laatste loper zijn laatste rondje liep. Wij hadden hem steeds aangemoedigd en hij bedankte ons er steeds voor. Het werd tijd om weer eens naar huis te gaan en mijn schoonzusje bracht me weer terug.
Voor mijn wandelprestatie kreeg ik van haar een orchidee met een wel hele aparte kleur.
Ik wil mijn beide schoonzusjes bedanken, de ene voor het halen en terugbrengen en de andere voor de catering toen we aan de weg zaten om de lopers aan te moedigen. Ook was het heel gezellig om met Ineke te wandelen we hebben heel wat afgekletst.

14 opmerkingen:

  1. Weer een hele prestatie. En wat een zeer aparte kleur orchidee zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n kleur doet wel een beetje onnatuurlijk aan maar is wel apart.

      Verwijderen
  2. Leuk verslag van de RUN / wandelroute. Alhoewel weinig foto's geeft het toch een goede impressie van de sfeer rond de RUN en de wandelroute.
    Goed dat je tocht voltooid hebt, en zo'n mooie medaille als beloning is al helemaal top.
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik geen foto's maak heb ik nog een redelijk tempo maar voor een verslag heb ik toch foto's nodig. Ja het was wel een mooie en grote medaille.

      Verwijderen
  3. Flink gestapt weer, Noortje. Wat een lieve schoonzusjes heb jij! Apart, dat blauwe!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zowel aan mijn schoonfamilie als aan mijn eigen familie heb ik veel steun. Alleen mijn eigen familie woont niet bij me in de buurt en dat is soms wel eens lastig.

      Verwijderen
  4. Goed gedaan weer van je! en wat leuk en gezellig dat je een kennis tegenkwam om mee samen te wandelen.. dan gaan die kilometertjes als vanzelf onder je voeten door hè haha! Mooie brug ja.. het heeft iets Scandinavisch vind ik.
    En zulke schoonzussen wil iedereen wel hebben..! fijn hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na voltooiing was deze fietsbrug de langste van Europa en passeerde daarmee de 756-meter lange fietsbrug in het Zweedse Sölvesborg vandaar dat het iets Scandinavisch heeft.
      Ja de schoonzussen zijn top!

      Verwijderen
  5. Leuk zo’n wandeling, en eigenlijk het hele evenement! Voor zo’n bord macaroni loop ik trouwens ook wel10 kilometer, heel culinair verantwoord, dat wandelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. de langste fietsbrug.. alleen daarvoor al zou ik meestappen Noortje

    een mooie prestatie en je was in goed gezelschap

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als er geen wandeltocht geweest was die er over zou gaan had ik er zo wie zo eens heen en terug over gewandeld.

      Verwijderen
  7. Fijn dat je zo genoten hebt, ik ben in het centrum gebleven en wie weet maak ik nog eens zo`n wandeling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is best leuk om tijdens de Run de Wandelrun te doen en dan later naar de hardlopers te kijken.

      Verwijderen