Een paar dagen naar een hotel in Brabant van 05-10 tot 09-10-2022 (deel 1)

Tijden terug hadden mijn schoonzusje en ik al een arrangement geboekt voor een hotel in de bossen bij Vught. Zo nu en dan gaan wij een paar dagen naar een hotel en doen dan wat uitstapjes in de omgeving.
Mijn schoonzusje probeert altijd leuke lunchadresjes op te zoeken en ook deze keer was het haar weer gelukt. Zij had de Korenmolen in Vaassen uit gezocht.
De oorspronkelijke molen is in 1870 gebouwd. Daarna was de molen tot 1934 bij een veevoederbedrijf als windkorenmolen in gebruik. In dat jaar werd de molen onttakeld. In de overgebleven romp, ingericht met een silo, mengketel, elevator, stortkelder, koekenbreker en hamermolen, werd sindsdien alleen nog elektrisch gemalen. Op deze manier is de molen tot ± 1965 in gebruik geweest.
Daarna diende de molen alleen als opslagsilo. Rond 1985 waren er plannen om de molenromp en onderachtkant te slopen. Zover kwam het niet. De al bestaande  stichting “Op eigen wieken” werd omgevormd tot de “Stichting Vaassens”
De reconstructie begon in 1989 en op Nationale Molendag 1990 draaide de molen weer in volle glorie als windkorenmolen.
De bediening was er alleraardigst en het zag er ook gezellig uit maar wat zeker zo belangrijk was was dat de tosti prima smaakte.
Half in de middag kwamen we bij het hotel aan waar we met koffie en appelgebak ontvangen werden. Bij het arrangement zat ook dat er iedere avond wat georganiseerd werd maar je bent vrij om daar wel of niet aan mee te doen. 
De eerste avond werd de film Bucketlist vertoont en we hadden beiden wel zin om deze te gaan bekijken en hier hadden we geen spijt van.
De volgende dag bestond de mogelijkheid om deel te nemen aan een dagtocht die ook bij het arrangement inzat. De tocht ging naar 's Hertogenbosch waar een bezoek gebracht kon worden aan de Sint-Janskathedraal. Ook staat de Sint Petrus kerk in Vught op het programma en de dagtocht wordt afgesloten met een bezoek en rondleiding bij distilleerderij Schrobbelèr om kennis te maken met het verhaal achter de kruidenlikeur.
Als eerste bezoeken we de Sint-Janskathedraal een van de zeven kathedralen die Nederland rijk is.
Deze magistrale kerk, gebouwd tussen 1370 en 1529, heeft een toren die deels nog uit de 13e eeuw dateert en is de trots van de stad. De Sint-Janskathedraal is gebouwd in Brabantse gotiek en straalt de welvaart uit van 's-Hertogenbosch in de late middeleeuwen. In de zestiende eeuw heeft het interieur door de beeldenstormen veel geleden. Na het beleg van 's-Hertogenbosch in 1629 werd de kerk protestants. Nagenoeg alle katholieke attributen zijn toen verdwenen. Gelukkig zijn de doopvont uit 1492, de preekstoel uit ca 1560 en het magistrale grote orgel uit ca 1620 gebleven. In 1816 wordt de Sint-Janskerk definitief weer rooms katholiek en in 1853 wederom bisschopskerk. De beelden en de ramen van de kerk zijn over het algemeen van de tweede helft van de negentiende eeuw.
Ik moet zeggen dat vooral de kathedraal aan de buitenkant veel indruk op me maakte.
Vervolgens werd er koers gezet naar Vught naar de De Sint Petrus kerk.
Deze kerk wordt in 2005 uit veiligheidsoverwegingen aan de eredienst onttrokken. De Edith Stein Parochie kan het onderhoud niet meer bekostigen. De bouwkundige staat is ronduit slecht. De kerk staat jarenlang leeg en een herbestemming tot cultureel centrum komt niet van de grond. Maar ook voor sloop komen de handen niet opeen. Zeven Vughtenaren komen uiteindelijk met een plan en betrekken daarbij de Vughtse bevolking én ondernemers. Nu zijn in de kerk o.a. bibliotheek, de wereldwinkel, een museum en kantoren gevestigd.
Binnenin heb je niet echt het gevoel dat je in een kerk bent.
Het laatste wat er op het programma stond was het bezoek en de rondleiding bij distilleerderij Schrobbelèr.
We maakten daar kennis met het verhaal achter de kruidenlikeur. We mochten proeven, ruiken en en hoorden de historie van het geheime recept, het kruiken en de sfeer. We kregen het kruidenlikeurtje op drie verschillende manieren te drinken. Ook de rondleiding was zeker de moeite waard. Het is een familiebedrijf en ze maakten er een gezellige boel van met muziek en een quiz. Voor deze quiz hadden wij een snor gekregen (de mascotte van het drankje heeft zo'n snor) Met deze snor moest je aangeven of een antwoord goed of fout was.
Ook kocht ik bij vertrek nog wat kleine flesjes kruidenlikeur. We zijn denk ik wel drie uur in de distilleerderij geweest en ik had niet gedacht dat dit zo interessant en gezellig zou zijn.
's Avonds werd er in het hotel een bingo georganiseerd en ook hier deden we aan mee. Ik vond het leuk om zelf eens mee te spelen omdat ik wekelijks, als vrijwilligster, een bingo draait voor de bewoners van een verzorgingshuis.
De rest van het uitje volgt in deel 2

14 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig mooie kathedraal, zo wel van buiten als van binnen.
    Je hebt ook kleine flesjes kruidenlikeur gekocht. Niet alles zelf op drinken hoor😁.
    Ben nu al benieuwd naar deel 2.

    Je zusje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor ik drink die kruidenlikeur pas als jij bij me komt logeren daar heb ik ze speciaal voor gekocht😁.

      Verwijderen
  2. Een mooi en fijn uitje dus. Molens doen het altijd goed bij mij. Prachtige gebouwen. Die tosti ziet er ook echt lekker uit. Ik ga er van het weekend ook maar weer eens maken. Ik ben eens in de Grolsch brouwerij geweest. Dat was ook erg interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik houd wel van zulke rondleidingen zo ben ik met mijn man ook weleens in een bierbrouwerij geweest en dat vond ik ook heel interessant.
      .

      Verwijderen
  3. Gelukkig is de Korenmolen niet gesloopt, nu kun je er heerlijk genieten.
    Het bezoek aan 's Hertogenbosch met de Sint-Janskathedraal de De Sint Petrus kerk was erg geslaagd, distilleerderij Schrobbelèr was ook voor het geestelijk versterken.
    Haha, die snor staat ons allemaal wel. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die snor was zo grappig vooral met die quiz toen we die moesten gebruiken.

      Verwijderen
  4. Oh.. wij waren middenin coronatijd eens een dagje in Den Bosch en het is echt een hele mooie en leuke stad.. de kathedraal is een letterlijk en figuurlijk hoogtepunt. Wij zijn er toen niet in geweest, maar de buitenkant vond ik al erg indrukwekkend.
    Zo'n kerk dat nu zo'n verzamelgebouw is.. ik vind dat wel mooi. dan blijft het gebouw behouden en is het ook nog nuttig. Dat het er van binnen dan niet meer aan een kerk doet denken, daar kun je bijna niet omheen hè.
    Een Schrobbeler op drie manieren.. dus dan zat je drie van die borrels achter elkaar weg te werken.. ? ik zou op m'n kop staan denk ik hahahahaa! Heb er weleens eentje op.. dat was tijdens de 30km route van de Kilometervretersmars in Maassluis.. dan liep je naar het puntje van de Pier in Hoek van Holland en daar kreeg je dan die borrel en een krentenbol hehe.. het waaide alleen zó hard dat we de pier niet op mochten en dat de neut zowat uit je glaasje woei..! ;-) Maar vond het toen wel lekker.. je werd er warm van hehe.
    Grappige foto.. met je snor! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Buiten op de kathedraal staat tegenwoordig een beeld van een engel met een mobieltje las ik pas thuis dus heb ik deze niet gezien wat ik wel jammer vond.
      Ik merkte niet iets van die drie borrels en mijn schoonzusje ook niet terwijl die eigenlijk nooit alcohol drinkt toch is het alcoholpercentage 21,5 %

      Verwijderen
  5. de Sint-Janskathedraal en "must " als je daar in de buurt bent Noortje

    een mooie en interessante uitstap

    op naar een fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was lang geleden eens met mijn man in de kathedraal toen we een dag Den Bosch bezochten.

      Verwijderen
  6. Hoe fijn weer, Noortje! Levensgenieters!
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad wij vinden het heerlijk om regelmatig een of meerdaagse uitstapjes te maken.

      Verwijderen
  7. Prachtig mooi, al die oude gebouwen, en een molen is ook altijd mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jouw woonplaats heeft zelfs drie molens dus jij zie iedere dag wel een of meerdere molens.

      Verwijderen