Tussen Zand en Slik Tocht 22-10-2022 (weekend Ameland)

Ook dit jaar hadden mijn wandelmaatjes en ik ons weer ingeschreven voor de "Tussen Zand en Slik Tocht" op Ameland. We zouden met zijn zevenen gaan maar helaas kon een iemand door niet zulke leuke omstandigheden niet mee. Ook Janny die wel mee was zou niet wandelen i.v.m. met een blessure. 
Omdat het eigenlijk niet te doen is om er op tijd te zijn voor de starttijd hadden we ook nu weer een vakantiewoning gehuurd voor het weekend wat we natuurlijk helemaal niet erg vonden. Toch zag ik er wat tegen op vooral omdat ik op een e-bike moest (vorig jaar viel ik er al direct mee) en ook val ik de laatste tijd nogal eens bij het lopen. We hadden een huis in Ballum en dat was al direct de fiets ophalen nadat we de boot af kwamen. Voor mij hadden ze een kleinere fiets besteld maar de instap was veel hoger als bij mijn gewone fiets thuis dus dat was wel een dingetje.
Het was heel lekker weer en bij aankomst bij het huis konden we zelfs buiten thee drinken op het terras. Er werd besloten om in Ballum zelf in een restaurant die avond te gaan eten (was ik stiekem wel blij om dan hoefde ik tenminste niet op de fiets😃)
Het eten was er heerlijk en vooral het nagerecht "De Nekslag" (kopje koffie, een glaasje van Ger-Jan’s Slokje, vanille-ijs, slagroom en mokkaboontjes) vond ik erg lekker.
's Middags hadden we horen omroepen dat er een bingo 's avonds was in het dorpshuis en het idee werd geopperd om daar heen te gaan. Ik vind bingo wel leuk maar was toch niet degene die met het voorstel kwam. Er waren niet veel mensen en volgens ons alleen maar locals. Men vond het wel leuk dat wij kwamen. Ook werden er door enkelen van ons nog een prijsje gewonnen. 
De andere dag, zaterdag, was de wandeltocht. Na het ontbijt gingen we op de fiets naar Nes.
Het vervelende van die hoge instap bij mijn fiets was dat ik steeds geholpen moest worden om mijn been er bij het afstappen over heen te krijgen maar ik werd steeds geholpen en zonodig ook bij het opstappen. Heleen, Conni en Harriet gingen voor 17 km wat uiteindelijk 18,07 bleek te zijn en Ineke en ik gingen voor de 11 km.
In Klein Vaarwater hadden we een rust en daar was van alles gratis te krijgen, koek, cake, krentenbrood, bouillon, koffie, thee, drop, snoep etc. Toen Ineke en ik daar zaten kwam Janny eraan (zij fietste de wandelaars steeds tegemoet of achterop.
Het is net of ik een strik op mijn hoofd heb, haha, maar het is iets wat er op de wand zit. 
De 17 km lopers hadden er zoals te verwachten weer goed de pas in. Ik zou niet gek hebben op gekeken als ze ons bij Klein Vaarwater al hadden ingehaald. 
Ik was blij dat ik mijn hiking stokken bij me had vooral op het strand en bij de strand op en afgangen.
Toen we net op het strand liepen zagen we voor ons opeens een donkere lucht en niet veel later viel er aardig wat regen. Gelukkig voor Ineke kwam Janny net achter ons aangelopen op het strand en kon ze Ineke voorzien van een weggooi regenponcho.
Er lag op sommige plaatsen nogal wat Electra Pilosa op het strand, ook wel Harig Mosdiertje genoemd, al kennen oudere eilanders het als Gehoornde Drietand las ik op internet. Het is geen plant maar een diertje dat kolonies vormt. Met de takjes of tentakels zeeft het voedsel uit het water. Het komt voor in de noordelijke Atlantische Oceaan, vooral rond Brittannië en langs rotskusten van Denemarken en het zuiden van Noorwegen. Ze spoelen soms massaal aan en we hebben het dan over miljarden mosdiertjes. Zoveel kunnen er al in één vierkante meter liggen. Men kan spreken van een massagraf, want op het moment dat ze aanspoelen gaan ze dood.
Ik was blij dat Ineke bij me was want toen we weer het strand af moesten had ik er erg veel moeite mee. Ze hielp mee gelukkig omhoog.
Toen we van het strand af waren gingen we door een stuk prachtig bos. Zelf heb ik geen foto's gemaakt tijdens het wandelen want ik had al mijn energie nodig om de tocht te lopen. De meesten foto's zijn dan ook van mijn wandelmaatjes en allemaal genomen met een smartphone.
Janny, (wel niet gelopen maar heel wat meer kilometers gefietst dan wij liepen), Ineke en ik hadden de finish bereikt. Ik moet wel zeggen dat het goed was dat Ineke erbij was want anders zou het wel de vraag geweest zijn of ik het wel gehaald zou hebben.
Het duurde maar heel even of de 17 km lopers kwamen ook al binnen en daarom natuurlijk nog een foto met elkaar onder de finishboog.
Natuurlijk moesten de verbrande calorieën weer aangevuld worden😊 en daarom gingen we eerst nog wat drinken met iets erbij bij de finishlocatie.
Later terug in het vakantiehuis rustten we eerst wat uit en maakten we ons klaar om 's avonds op de fiets naar Nes te gaan waar we gereserveerd hadden om 's avonds uit eten te gaan.
We gingen nu door de duinen naar Nes, een prachtig gebied om door te fietsen. Ook in dit restaurant was het eten weer prima.
Later bij thuiskomst deden we nog het spel phase 10 maar omdat we soms onze eigen spelregels hanteerden duurde het erg lang voordat het spel uit was en gingen dus vrij laat naar bed.
De dag van vertrek fietsten we eerst nog richting de vuurtoren waar ik een kaboutertje van thuis in het kabouterdorpje wilde achterlaten. Er waren twee dorpjes bij elkaar maar ik liet hem in het rustigste dorpje achter want bij mijn thuis was hij geen drukte gewend, haha.
Verder dronken we deze laatste dag nog ergens koffie, fietsten door de duinen naar Nes waar we wat winkeltjes bezochten en gebruikten ook nog een lunch voordat we de boot weer terug namen naar Holwerd.
Ik heb genoten van het weekend waarin we heerlijk gewandeld hebben, gezellig gekletst, gefietst, bingo gespeeld en vooral heerlijk (te veel) gegeten hebben.
Dames bedankt voor jullie hulp aan mij bij het wandelen en vooral ook bij het fietsen (hulp bij op en afstappen en een duwtje bij een heuveltje op)
Het was wel weer even wennen aan de stilte bij thuiskomst maar Solo was heel blij dat ik er weer was en dat liet hij goed merken.

27 opmerkingen:

  1. Origineel zo'n tractor gedeelte in een restaurant. Het eten en de restaurants zien er goed uit zie ik. Het zal een hele ervaring geweest zijn een wandeltocht te maken zonder vallen en opstaan. Fijn dat de wandelmaatjes wat hand en spandiensten hebben verleend. Ik kan me voorstellen dat het bij thuiskomst even stil is, echter Solo zal dat gevoel door zijn blijdschap welke hij duidelijk laat merken snel weggenomen hebben verwacht ik.
    Liefs GeZet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat restaurant heette "De Boerderij" dus die tractor was wel grappig. Solo wist inderdaad van gekkigheid niet wat hij moest doen😻

      Verwijderen
  2. Ziet er uit als een geweldig gezellig en sportief vriendinnenwandelweekend.. en dat jij het hele weekend op de been gebleven bent zeg..! :-P Heerlijk gegeten zo te zien (zooo.. die koffie mét .. mjammmm!) en zelfs nog kaboutertjes gezien hehe! Jouw weekend kon denk ik niet stuk.. en Solo was ook weer blij dat je thuis kwam. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was een heerlijk weekend om op terug te zien. Solo was inderdaad heel blij dat Ik er weer was. Kwam steeds op mijn schoot zitten en miauwde heel hard hij lijkt wel last van verlatingsangst te hebben. Toch komt er altijd iemand dagelijks bij hem om hem blikvoer te geven en hem buiten te laten lopen als ik een paar dagen weg ben.

      Verwijderen
  3. Ameland, dat is een leuk eiland om te wandelen.
    Het is nog steeds prachtig weer, onbegrijpelijk in oktober.
    Het is wel genieten om samen te eten en te wandelen, blije gezichten.
    Neem me petje voor je af, je hebt het toch maar gedaan en daar samen veel plezier aan beleeft. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ameland is het enige eiland van de Waddeneilanden dat ik maar bezocht heb hoewel ik niet ver van de eilanden af woon. Het is inderdaad genieten met elkaar zo'n weekend maar wel even wennen aan de stilte bij thuiskomst.

      Verwijderen
    2. Texel vonden de kinderen altijd een leuk eiland, veel voor ze te doen.
      Ameland ken ik van uit mijn eigen jeugd. Hans

      Verwijderen
  4. Dat vallen lijkt me niet goed, Noortje. Ik zou daar eens mee naar de huisarts gaan. Het viel me op, volgens mij dragen jullie allemaal een bril.
    Een mooi tocht zo te zien. Ik zou er in ieder geval genoten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor dat vallen ben ik door mijn reumatoloog doorverwezen naar de fysiotherapeut. Nu jij schrijft dat we allemaal een bril dragen valt mij dit pas op. Het was inderdaad een mooie tocht en ik heb reuze genoten. Ik zie niet vaak meer de zee en het strand. Toen ik nog op Goeree-Overflakkee woonde was dat wel anders.

      Verwijderen
  5. Een sportief weekend met jouw wandel vriendinnen. Goh en speciaal een kleinere e-bike voor jouw geregeld (ik dacht een soort loop fiets). Wat fijn dat je toch de nodige hulp kreeg om de stalen ros te bestijgen. Tja het blijft toch lastig, om met een pijnlijk been en dan zonder te vallen, op je fiets te komen.
    De foto van die rood met witte stippen paddestoel PRACHTIG.
    Ik wist niet dat er een kabouterdorp bestond. En om daar jouw kaboutertje in het rustige kabouterdorp te plaatsen, ik wist niet eens dat dat bestond.
    En als het gezellig is dan vliegen de dagen voorbij. Ik weet zeker dat er al weer volgende uitstapjes gepland zijn 🤗

    Je zusje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een echte loopfiets was het niet😀 Hulp genoeg want op één na zijn ze allemaal werkzaam in de zorg. Wel jammer dat die vliegenzwam niet meer helemaal heel was. Dat kabouterdorp had ik er al eerder gezien dus bedacht ik ik neem een kaboutertje mee om er neer te zetten. Er komen er volgens mij steeds meer bij.
      Ja binnenkort ga ik weer een paar dagen op stap.

      Verwijderen
  6. Weer een fantastisch verslag van een fijne wandeling, heel gezond voor geest en lichaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jullie hebben erg leuk gehad. Ameland is zeker mooi om te zien. Daar zijn wij ook nooit geweest. Jullie hebben veel gewandeld. Electra Pilosa heb ik nooit gezien. Wat liggen erg veel op de strand. Alleen vallen lijkt niet zo goed. Is toch wat met je? Leuk dat je kabouters dorp kwam tegen in de bossen. Wandelschoen erg leuk dat jullie bij elkaar gezet hebben gedaan. Leuke verslag gemaakt van deze uitje. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was een heel geslaagd uitje en zo gezellig met elkaar. Ik vind het heerlijk om de zee te zien en op het strand te wandelen. Ik ben sinds kort bij de fysiotherapeut (door verwezen door mijn reumatoloog, ik hoop dat het vallen minder wordt) Kabouters vind ik al sinds mijn kindertijd mooi.

      Verwijderen
  8. Zo te zien was het weer een geslaagd weekend! Het zou wel jammer zijn als je niet meer mee zou gaan omdat je zo nu en dan geholpen moet worden, dat lijkt me een kleine moeite voor de sportieve andere dames!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De anderen vinden het geen probleem om me te helpen maar als ik niet meer durf te fietsen op een e-bike houdt het op.

      Verwijderen
  9. Leuk, Noortje, dat je de foto's mag bloggen! Weer een héérlijke tijd voor jullie! Je deed het weer! Super!
    Lie(f)s.
    @Even later, omdat je in 'spam' zat...!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig ben ik nog uit de spam gekomen😀 Kom ik altijd in de spam?

      Verwijderen
    2. Vaak, Noortje, kan jij/ik niet helpen. Dan krijg je iets later een reactie.
      Lie(f)s.

      Verwijderen
    3. Is niet erg dat ik je reactie later krijgt hoor! Ik vind het al leuk als je reageert.

      Verwijderen
  10. een geslaagd en een ontspannend weekend Noortje

    van Electra Pilosa had ik nog niet gehoord

    en de "De Nekslag" zou ik ook niet afslaan

    prettige avond

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ook eerder nog nooit van Electra Pilosa gehoord maar het later op internet opgezocht. Alleen al voor de naam bestelde ik "De Nekslag"😄

      Verwijderen
  11. Leuk verslag van een geslaagde, gezellige en ontspannende wandelweekend. Volgend jaar ga je sowieso weer mee, desnoods op een duofiets. We hebben heerlijk gelachen met onze eigen spelregels en heerlijk gegeten. Huisje wordt binnenkort weer geboekt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja het was weer een reuze gezellig wandelweekend. Ik hoop dat ik er volgend jaar weer bij kan zijn maar ik moet jullie niet tot last zijn.

      Verwijderen
    2. Je gaat niet voor niets met zorgmedewerkers op stap…….

      Verwijderen
    3. Die anonieme reactie is die misschien ook van één van de zorgmedewerkers die mee was?

      Verwijderen